Raad het plaatje - AVP-rennersKelderman, Gesink, Vanmarcke en Hofland, vandaag hijsen ze zich voor de ogen van de wielerpers in het tenue van Lotto-Jumbo, de wielerploeg die is verbonden aan een kansspel. Is dat laatste een primeur? Nee, we kennen uiteraard de Belgische Lottoploeg.

Maar in Nederland dan? Niet helemaal. In 1984 vinden wielerploegleider Sjaak de Goede en loterijbemiddelaar Dick de Vries elkaar. De Vries bestiert in Emmerich een lottokantoor dat zich richt op de Nederlandse en Belgische markt, hij wil met andere woorden dat er zoveel mogelijk Nederlanders en Belgen aan de Duitse lotto meedoen. Om die reden ziet De Vries wel wat in het sponsoren van de AVP-wielerploeg die deels zijn naam – Dick de Vries Lotto – gaat dragen.

De Goede en De Vries rekenen echter buiten de KNWU. De wielerbond kan zich beroepen op het toenmalige verbod op reclame voor buitenlandse loterijen, maar is ergens anders bang voor. Inkomsten van de Nederlandse lotto gaan immers onder andere naar de wielersport, en de KNWU vreest dat geld mis te lopen als men instemt met de licentieaanvraag van de AVP-Dick de Vries Lotto-ploeg.

De ploeg ontvangt een voorlopige vergunning tot de Amstel Gold Race, de eerste wedstrijd die in Nederland wordt verreden.

Op een gegeven moment is het woordje ‘Lotto’ op het shirt verdwenen. Dirk de Vries staat er nu kortweg. Inderdaad, ook nog Dirk in plaats van Dick.

Dick of Dirk, het zal De Vries worst zijn. Waarschijnlijk. Maar de lootjesverkoper wil wel publiciteit voor zijn handel en baalt dus van de verdwijntruc. ‘Voor mij heeft het zo geen zin om door te gaan en geld te steken in de profwielerploeg’, vertelt hij de Telegraaf. ‘Ik moet reclame kunnen maken!’

Wat volgt is een list waartegen de KNWU formeel geen nee kan zeggen.

Lotto, geen Lotto, erbij geplakt en met een Lotto-logootje...

Lotto, geen Lotto, Lotto erbij geplakt en met een Lotto-logootje; hoe een wielershirt in een jaar tijd drie keer verandert…

Sjaak de Goede weet namelijk een bedrijf te strikken dat reclame maakt met ‘Lotto on the road’ maar helemaal niks met het kansspel te maken heeft. Het betreft het toen nog niet zo bekende sportkledingmerk Lotto, in Nederland gevestigd in Soestduinen.

Een uitkomst, want ‘Lotto’ mag weer op het shirt (zonder ‘on the road’) en door de extra sponsoring kan ook het ploegbudget nog wat omhoog en krijgen de renners zomerkleding en schoenen. Op het wielershirt verschijnt uiteraard ook nog ergens het logo van het sportmerk.


Sportief gezien doet de derde Nederlandse ploeg (na Panasonic en Kwantum) het in 1984 niet supergoed. Jacques van Meer wint in februari een rit in de Ronde van Andalusië, Jos Schipper (op de bovenste foto rechts) wint een criterium in Kruiningen en er zijn nog een paar criteriumzeges. Kopman Freddy Maertens (foto links) laat het helemaal afweten. Als de gewezen wereldkampioen in april voor de vierde keer zonder opgaaf van reden niet aan de start van een wedstrijd verschijnt, volgt zijn ontslag.

Jos van Nierop
Laatste berichten van Jos van Nierop (alles zien)