‘Drie jongens bij de eerste twintig, we beginnen serieus mee te tellen’. De Omloop het Volk wordt bepaald door regen maar Henk Koopmans staat in Gent te stralen. Koopmans is in 1981 ploegleider van HB Alarmsystemen, na het grote TI Raleigh de tweede ploeg van Nederland. Zeg maar het Roompot van de jaren tachtig.
Ad van Peer eindigt in Gent als achttiende, Jos Schipper negende en de HB-topper van de dag heet Wies van Dongen. De West-Brabander is tot dan een betrekkelijk anonieme renner maar volgens zijn vriend en trainingsmaat Johan van der Velde heeft Wies ‘veel meer in z’n mars dan menigeen denkt’, vertelt hij in Het Vrije Volk.
Het had weinig gescheeld of Van Dongen had in de kopgroep gereden, vier renners die voor de winst gaan sprinten met Jan Raas als uiteindelijke winnaar. ‘Ik kwam tot twintig meter van de kopgroep’, vertelt Wies in de krant. ‘Toen bleef ik hangen. Misschien was het wel gelukt als ik wat zuiniger met m’n krachten was omgesprongen.’
‘Maar ja, ik wilde me zo graag laten zien’, gaat hij verder. ‘Voor het eerst erbij in een klassieker, de tv-camera in de buurt, dan denk je er niet aan om je te sparen.’ Echt treuren om het missen van de kopgroep doet Van Dongen niet, hij zegt ‘dolgelukkig’ te zijn met het resultaat. Waarschijnlijk ook met de gedachte dat het niet de laatste keer zal zijn dat hij kans maakt op het podium in een klassieker.
Dat zal zijn ploeg en zijn ploegleider ook denken en vooral hopen, zeker omdat HB-Alarmsystemen ook in de Ruta del Sol al meer dan goed heeft gepresteerd. Jos Lammertink, Johan van der Meer en Jos Schipper winnen ritten en laatstgenoemde ook het eindklassement.
Later in het jaar volgen er onder andere nog twee ritzeges in de Vuelta, maar voor HB is dat geen reden om met de ploeg door te gaan. De renners moeten op zoek naar iets nieuws en Wies van Dongen vindt dat de jaren erna bij kleine ploegjes, onder andere het Elro van Jos Elen. In 1985 sluit hij zijn carrière af bij het Italiaanse Vini Ricordi, waar hij dankzij zijn vriend Johan van der Velde terechtkomt.
Hoewel hij wel wat kleine wedstrijden wint, lost Van Dongen de verwachting van die ene natte dag in Gent nooit echt in.
- UCI-man springt en juicht voor Jopie - 25/09/2020
- Raad het plaatje - 25/09/2020
- De spreekwoordelijke rode lantaarn - 18/09/2020
Leuk stukje Jos,was in grote vorm die dag en er had zeker nog meer in gezeten.Gr Wies
Dank je! Jammer dat je in 1982 en later niet bij grotere ploegen terecht kon. Of heeft het daar niet aan gelegen?
Ja jammer.In1982 en 1983 waren er buiten Ti Raleigh geen grote ploegen in Nederland en heel veel goede renners zaten toen in ploegen zoals Elro en Beckers. Niet makkelijk om daar optimaal te presteren.Hoewel in 83 reed ik 45 x top 10 waaronder een zwaar nk en verloor ik de proloog in de ronde van Nederland waar ik de laatste bocht onderuit ging met de beste tijd.1985 was natuurlijk een mooi jaar in Italië met Johan. Door verschillende omstandigheden viel ik in 1986 buiten de boot hoewel er toen wel goede ploegen in Nederland waren.Kon nog ergens tekenen maar moest de helft van het salaris onder tafel terug betalen.Daar paste ik voor en na 6 jaar prof was ik er op mijn 27 jaar klaar mee.
De helft van je salaris onder tafel terugbetalen? Er valt nog genoeg te schrijven cq uit te zoeken over het wielrennen (van de jaren 80)…
Toevallig las ik daar even geleden nog wat over, was ook in Italië en daar moesten renners betalen om bij een ploeg te komen. Was voor mij nieuw maar uit reacties bleek dat het geen uitzondering was.
Betalen om een ploeg te komen dat was in die jaren heel gebruikelijk( vooral ook in België ) er werd zo gedacht aan personeel moet je toch verdienen ik reed bij fangio de tour de l avenier voor nop om dan mogelijk het volgde jaar een contractje te bemachtigen ik reed volgen mij niet slecht werd 14 de in het algemeen greg lemon won toen .
Ik kon een contractje krijgen maar dan moest mijn vader(eigenaar van de toenmalige steenhouwerij ) eerst bij Ward Wouters ploegleider toen een waranda bouwen dat schiet lekker op dit gebeurde natuurlijk niet ben toen bij beckers gaan rijden voor ook niet veel, ben toen gevallen heup gebroken en dan maar gaan werken dat bracht beduidend meer op en van alle nodige verzekeringen voorzien dat moeten we H B (Hoogeboom) meegeven dat was daar allemaal in orden .
Maar we hebben het overleefd en toch ook wel een leuke tijd gehad niet dan Wies.