OmslagTourvUtrechtHet kan de Utrechter en de bezoeker van de Domstad niet ontgaan zijn. Overal in het plaatselijke straatbeeld zie je aankondigingen van Le Grand Départ. Het is ook nogal wat. We hebben hem, de start van het grootste wielerspektakel ter wereld. Dat gaat een enorm feest worden. En bij wijze van voorpret kun je je alvast storten in De Tour van Utrecht, geschreven door journalist Jeroen Wielaert.

We geven drie exemplaren van dit boek weg met een prijsvraag onderaan deze recensie.

Bierviltjes
Wielaert schreef al eerder wielergerelateerde reisgidsen. Een boek over Frankrijk (Het Frankrijk van de Tour) en over Vlaanderen (Het Vlaanderen van de Ronde). Zijn nieuwste boek in deze serie is enigszins afwijkend van die eerdere werken. Bij de eerste twee boeken werd de heilige grond van de betreffende rondes uitvoerig besproken, vaak met anekdotes over de betreffende ronde. In dit boek over Utrecht is dat natuurlijk niet mogelijk, want Utrecht heeft nog geen effectieve Tourgeschiedenis. Die zal pas op 4 juli 2015 gestalte krijgen. Hoewel, je kunt natuurlijk ook redeneren dat de geschiedenis van de Tour in Utrecht al op 5 januari 2002 begonnen is. Op die dag schreven Wielaert en zijn vriend Jan Fokkens in een Utrechts café op de achterkant van twee bierviltjes hun gedachten over een eventuele Tourstart in hun stad. Dat was allemaal bij spielerei gebleven als ze niet via een bevriende plaatselijke sportbobo de toenmalige burgemeester, Annie Brouwer, van hun plannen op de hoogte hadden gesteld. En zij reageerde enthousiast.

Een groot deel van het vlot geschreven boek, bijna 100 pagina’s, gaat over alle inspanningen die Wielaert en de andere leden van de stichting Tour sous le Dom hebben verricht om die Tourstart naar Utrecht te halen. Ontmoetingen met de diverse Tourdirecteuren, lobbyactiviteiten, teleurstellingen toen er weer geen groen licht kwam tot enorme teleurstelling zelfs toen de start van de tour van 2010 naar Rotterdam ging. Wielaert beschrijft dat alles uitvoerig en meeslepend. Hij werkt natuurlijk toe naar dat ene moment van intense vreugde. Bijna 12 jaar na die eerste krabbels op die bierviltjes kwamen de verlossende woorden: de Tour komt naar Utrecht.

Calimero-complex
Je kunt overigens wel vraagtekens zetten bij het door Wielaert gesignaleerde Calimero-complex dat de Utrechter eigen zou zijn. Het verhaal wordt er wel mooier van. Het was de initiatiefnemers ondanks de vermeende fatalistische houding van hun stadgenoten toch gelukt de Tour naar Utrecht te krijgen. Zelf heb ik in de ruim 30 jaar dat ik in de stad woon van dat Utrechtse minderwaardigheidscomplex weinig gemerkt. De enorme en bijzondere bouwactiviteiten van de laatste tien jaar in het centrum van de stad laten naar mijn gevoel juist een andere, zelfverzekerde kant van de Utrechter zien. Maar goed, het doet uiteindelijk niets af aan de prestatie van de leden van de Tour sous le Dom en de plaatselijke politici en hun ambtenaren die door volharding en toewijding de felbegeerde Grand Départ hebben weten binnen te halen.

Dromen
Het eerste deel van het boek is een min of meer klassieke beschrijvende reisgids, leuk gedaan, redelijk veel geschiedenis van de stad (en van een paar kleine omliggende stadjes en dorpen die tijdens de eerste etappe aangedaan zullen worden), maar het blijft een beetje oppervlakkig. Genoeg informatie voor de wielerliefhebber die de stad in dat eerste weekend van juli zal gaan bezoeken, maar een serieuze toerist kan beter een andere reisgids gebruiken. Waarschijnlijk gaat het Wielaert daar natuurlijk ook niet om. Het is vooral het tweede deel van het boek, over het naar Utrecht halen van de Tour, dat interessant en inspirerend is. Dromen kúnnen werkelijkheid worden. Dat zouden de Nederlandse renners deze zomer eens goed in de oren moeten knopen. Zou Tom Dumoulin niet dromen van een gele trui?

Titel: De Tour van Utrecht
Auteur: Jeroen Wielaert
Bladzijden: 144