Je moet een flinke seksist zijn om te bedenken dat een wielerboek geschreven door een vrouw ook bedoeld is voor vrouwen. Nu zitten er heel wat seksisten op de fiets dus dit lot zou Go Ride van Angélique Dupré beschoren kunnen zijn.

12 weken
In dit geval zijn die mannen de dubbele verliezers. Niet alleen vanwege hun denkwijze ook vanwege de kans om een fijn trainingsboek te lezen. Voor hardlopers wemelt het van de trainingsschema’s om binnen 12 weken fit te zijn om 5, 10 of 15 kilometer te lopen. Terwijl veel wielerboeken niet goed weten of ze nu semi-profs of recreanten moeten aanspreken.

Go Ride maakt een veel duidelijker keuze. Het boek neemt je aan de hand om binnen twaalf weken op tempo 150 tot 200 kilometer te fietsen. Voor een toerversie van een klassieker, een Gran Fondo of een Marmotte

Core stability
Het zijn pittige schema’s, met vier keer in de week fietsen (binnen of buiten), maar dat past bij de korte periode. Naast het praktische rooster en de uitleg daarover wordt het boek gevuld met veel aanvullende informatie. Core stability-oefeningen, veel recepten, tips over fiets(positie), kleding en voeding vooraf.

Tiesj
De voor Sporza-kijkers overbekende Maarten Vangramberen staat als co-auteur vermeld, hoewel zijn rol in het boek zich beperkt tot verhaaltjes over zijn eigen leven op de fiets, wat anekdotes en de foto’s van hem, met ongeschoren benen, en Dupré. Andere korte tips komen van diëtiste Stephanie Scheirlynck, Ellen van Dijk en Tiesj Benoot. Die laatste zullen we waarschijnlijk niet snel bij Ineos tegenkomen. Wat nou ingewikkelde schema’s, zijn favoriete training is gewoon lang fietsen verklapt hij. Wie zijn Strava-files uit de Sierra Nevada ziet, weet waarover hij het heeft.

Go Ride is een aanrader voor een beginnende fietser met een zeer duidelijk doel. En als je al wat langer fietst staan er nog genoeg tips en recepten in om je mee te vermaken. Voor vrouwen én mannen.

Titel: Go Ride
Auteur: Angelique Dupré
Uitgeverij: Lannoo
Taal: Nederlands
Aantal pagina’s: 192
Prijs: €25,99
O.a. te koop via bol.com

Alex van der Hulst

Alex van der Hulst (1977) is freelance journalist. Hij schreef het boek Draag Nooit Een Gele Trui. Hij schreef eerder het boek We Do Music - 40 jaar Doornroosje en Jozzy, het Bipsboek. Is net als veel andere muziekliefhebbers een mislukt wielrenner. Veel verder dan twee jaar nieuwelingen bij RTC Groenewoud kwam het KNWU-lidmaatschap niet. Is toch stug blijven doorfietsen over de Nijmeegse stuwwal en sinds enkele jaren verliefd op de Ronde van Vlaanderen. Rijdt Eddy Merckx en heeft zijn bolletjes-t-shirt van Gert-Jan Theunisse uit 1989 nog steeds niet weg durven doen.

Favoriete wielerboeken: