l_562109a1a8a45De eindejaarsboeken van Rouleur onder de naam Annuals zijn altijd publicaties om naar uit te kijken. Verschillende internationale fotografen krijgen een vrije opdracht en publiceren gezamenlijk hun beeldverhaal in een royaal koffietafelboek. Deze Engelse traditie zou eens moeten overwaaien naar Nederland.

Waar tijdschrift Soigneur dit najaar al een heel nummer wijdde aan wielerfotografie – zelfs met vier verschillende omslagen – is Cor Vos de enige die zover gaat dat hij samen met zijn medewerkers een jaarboek publiceert onder de naam Highlights of Cycling. De manier waarop de fotografen van Rouleur hun eigen verhaal willen vertellen en echt op reportage gaan staat haaks op de invalshoek van Cor Vos die met zijn team vooral op zoek is naar het verhaal van het verloop van de koers.

Zesdaagse Rotterdam
Cor Vos is bij uitstek een fotograaf die registreert. Bladerend door het boek lijkt het alsof hij geen wielerkoers heeft gemist. Dat is ook zijn grote kracht. Ruim twintig fotografen en motards staan in het colofon vermeld en dus kun je ook verwachten dat er van elke finish van elke wedstrijd op de kalender een coureur met de handen omhoog staat afgebeeld in dit boek. Van Australië in het begin van het seizoen tot aan de Zesdaagse van Rotterdam en alle grote koersen daartussen trekken in ruim 300 pagina’s aan de lezer voorbij.

De foto zijn aangevuld met een uitslagenlijst. Een Engelse samenvatting van het geheel aan Nederlandse teksten die de foto’s begeleiden staat achterin om het geheel compleet te maken. Waar het boek een grote troef in handen heeft, is dat het ook ruime aandacht heeft voor vrouwenwielrennen. Mooiste foto? Niki Terpstra kort na afloop van Gent-Wevelgem, waarin strijd, verlies, hectiek, ongeloof en de weerbarstige condities van die dag zijn gevat, tegen de achtergrond van een Vlaamse kathedraal.

Hoofdrolspelers
Vos’ foto’s zijn zeker niet uniek maar hij steekt wel zijn nek uit door er een boek van te maken. Helaas is zijn aanpak steeds dezelfde. Hij zoekt de hoofdrolspelers van de koers op en probeert daarmee vooral op de herkenning van de kijker te spelen. Een jaarboek vol is dan ook een hele beproeving en Highlights of Cycling is vanzelfsprekend voorspelbaar.

Het zou verrassender zijn wanneer alle medewerkers met wat meer creativiteit op de motor zouden springen en de foto’s wat meer verhaal mee zouden geven. Het verhaal van de koers is bij het beoogde publiek al genoegzaam bekend.

Barman Stereo