In deel 1 beschrijf ik hoe mijn vorige mountainbike kapot ging en hoe ik in contact kwam met Canyon. Lees deel 1: Mountainbike kapot, wat nu?

Uiteraard had ik al van Canyon gehoord. Mooie fietsen, bang for the buck, altijd voorop in de diverse testen op websites en in bladen en natuurlijk sponsor van diverse wielerteams. Sterker nog, de winnaars van het UCI Protour-klassement in 2011 (Gilbert), 2012, 2013 (beide Rodriguez) en 2014 (Valverde) fietsten op een Canyon. Wie de schoen past trekke hem aan, Canyon sluit exact aan bij mijn ambitie ;-) Ook op de mountainbike laat Canyon zich niet onbetuigd als leverancier van fietsen van diverse wereldkampioenen.

Op de snelle webwinkel van Canyon is het fijn winkelen. Je kunt direct naar het overzicht van de modellen gaan of gebruik maken van de handige modelkeuze. Vergeet ook zeker niet even een kijkje te nemen in de Factory Outlet. In overleg met Canyon is de keuze gevallen op de Nerve AL 8.9 29″. Ik weet zelf nog te weinig van materiaal, schakelgroepen en ergonomie om een gewogen keuze te maken. Qua budget en “je moet wel minimaal SLX nemen!”-tips van vrienden die er net zo weinig verstand van hebben als ik klopte de match. Het ‘Perfect Position System’ adviseerde logischerwijs het grootste frame, in het geval van Canyon is dit XL of liever gezegd 21,5″. Als ik diverse tools op internet mag geloven heb ik met mijn binnenbeenlengte eigenlijk 23″ nodig, maar gezien de geometrie van de fiets, een full suspension met relatief steile afloop naar zadelpen, had ik er wel vertrouwen in.

Ik heb mijn racefiets destijds bij een fietsenmaker gekocht en qua advies is dat niet beter of slechter dan jezelf inlezen op websites en in bladen. Eventueel kun je vooraf Canyon bezoeken in Koblenz of daar je fiets geheel geassembleerd ophalen. Nadat je een keuze gemaakt hebt voor model, maat en eventueel kleur krijg je te zien in welke week de fiets geleverd wordt. In mijn geval kreeg ik op 4 december een persoonlijke mail van Canyon dat ik daags erna een pakketje kon verwachten. Op sinterklaasmiddag kwam een UPS-bus voorrijden en werd mijn grootste cadeau ooit afgeleverd. Ik was als een kind zo blij.


Unboxing Canyon timelaps
De fiets zit verpakt in een stevige doos met al het gereedschap, smeersels en handleidingen die je nodig hebt. Losse onderdelen zoals het stuur, achterwiel en zadel zitten verankerd met klittenband. De initiële opbouw van de fiets duurde niet langer dan 20 minuten: een kind kan de was doen. Helaas waren mijn zoon en dochter verhinderd wegens oplopende pakjesavondnervositeit. Waar iets moet worden aangedraaid staat de kracht in newtonmeters aangegeven op de fiets. Met bijgeleverde inbussleutel met eenvoudige newtonmeter is ook dit een fluitje van een cent, ondanks mijn twee linkerhanden. Ik moest denken aan een vriend die zijn nieuwe mountainbike, vers van de fietsenmaker, ging uitlaten in het bos en de eerste stevige bocht niet haalde omdat het stuur nog ietwat los zat. Na het nogmaals nalopen van alle schroeven zou mij dat niet gebeuren. Nieuw voor mij was het oppompen van de voor- en achtervering. Het is even puzzelen met een term als ‘negatieve veerweg’ en verschillende soorten demping, maar uiteindelijk is ook dit gelukt dankzij de duidelijke handleiding en handigheidjes op de fiets.