Wie denkt dat het der in de sport, laat staan de wielersport, altijd eerlijk aan toe gaat heeft het mis. Neem de Giro d’Italia van 1984, als ronde-organisator Vincenzo Torriani er alles aan lijkt te doen om zijn populaire landgenoot Francesco Moser aan de zege te helpen.

Laurent Fignon is vooral bergop een stuk sterker dan de Italiaan en daar steekt Torriani af en toe een stokje voor.

Als de voor Moser te zware Stelvio beklommen moet worden, schrapt Torriani deze klim uit het parcours. ‘Om zijn beslissing te rechtvaardigen beweerde hij dat de pas door sneeuwval onbegaanbaar was geworden’, schrijft Benjo Maso in zijn masterpiece ‘Het zweet der goden’. ‘Hij liet foto’s circuleren die op de Zuidpool genomen hadden kunnen worden.’ Sneeuw is er echter nauwelijks te ontdekken, constateren Franse journalisten.

Erna wordt ook nog de ploegleiderswagen van Fignon klem gereden door de organisatoren, juist op het moment dat Fignon pech heeft.

Voorafgaand aan de afsluitende tijdrit rijdt Fignon in het roze met een ruime voorsprong. Moser is op paper weliswaar een betere tijdrijder maar de helikopters die boven de twee concurrenten vliegt lijken volgens de verhalen een betwistbare rol te hebben gespeeld. De Fignon-heli vliegt de hele tijdrit net voor de Fransman, de Moser-heli geeft de Italiaan in de rug als het ware nog een duwtje.

Francesco Moser wordt de winnaar van de Giro van 1984. Voor Laurent Fignon en Moreno Argentin.

Jos van Nierop

Jos van Nierop (1967) is gek op de koers sinds Hennie Kuiper won op Alpe d’Huez, 1977. Rijdt zelf af en toe op een Gazelle Champion Mondial uit 1978 (met de remkabels in een boogje boven het stuur). Kijkt op tv naar wielrennen, en leest en schrijft erover. En verzamelt (kopen, ruilen, krijgen) wielerplaatjes, wielerfotokaarten, wielerstickers en nog veel meer voor zijn verzameling.
Jos van Nierop

Latest posts by Jos van Nierop (see all)