We hebben een nieuwe ploeg. Lotto-Brand Loyalty-Jumbo. Of zoiets. Schaatsers en wielrenners in één ploeg. Nou ja, ploeg.

Ik vind dat raar.

Want wat heeft 1000 meter, of, vooruit, 10.000 meter schaatsen te maken met 260 kilometer van Luik naar Bastogne en weer terug naar Luik fietsen te maken? Niets, helemaal niets. Er zijn geen overeenkomsten. Het is heel wat anders.

Een beetje Sven Kramer doet over 25 rondjes schaatsen een minuutje of dertien. En dan is hij moe en heeft hij pijn in zijn rug. Een wielrenner is dan nog niet eens warm, laat staan dat de koers al is begonnen. Die moet nog zes uur.

Schaatsen is een technische sport. Wielrennen niet. Wielrennen is een duursport. Schaatsen niet.

Onzin dus, dat Lotto-Brand Loyalty-Jumbo. Die ‘kruisbestuiving’ waarover men zo gezwollen doet is totale flauwekul.

Maar toch, maar toch.

Zo was ik laatst, om redenen die hier buiten beschouwing kunnen blijven, op de Uithof, de Haagse schaatsbaan. En daar zag ik ze in groten getale: de tanige Haagse en Westlandse mannen van mijn leeftijd, de fietsers die in de winter allemaal op het ijs stappen. Van de duurste Colnago op de duurste Viking klapschaatsen. In strakke schaatsbroek en bonte koerstrui.

In Nederland gaat het wielrenseizoen naadloos over in het schaatsseizoen. En Nederlandse schaatsers trainen – zeg nu zelf  – maar voor één wedstrijd, al zijn ze voor het doorgang vinden van die wedstrijd afhankelijk van de weer- en klimaatgoden. Noodgedwongen trainen ze in overdekte, windloze schaatshallen, maar in hun diepste wezen zijn het echte kerels. Mannen van het duurvermogen. Van de ontberingen. Van de bevroren vingers. Van de ijspegels in de baard. Van het afzien.

Dries van Wijhe, Piet Kleine.

Conclusie: die Lotto-Brand Loyalty-Jumbo-‘kruisbestuiving’ is vooral commercieel een slimme zet. De rest is onzin.

Ik heb nog wel een gratis tip voor de ploeg. Een nieuwe ploegarts. Iemand die zowel iets weet van wielrennen als ooit wel eens op schaatsen heeft gestaan. Al is dat al weer lang geleden.

Een held.Eric_Heiden_1980

Frank van Dam
Laatste berichten van Frank van Dam (alles zien)