Gerard VroomenAfgelopen week, vlak voor het Vlaamse openingsweekend, verscheen de eerste editie van het digitale magazine 2r. 2r is het geesteskind van Gerard Vroomen, de man die eerder aan de wieg stond van fietsmerk Cervélo en zich op zijn blog en Twitter nadrukkelijk roert in het debat over professioneel wielrennen.  Het magazine is vooralsnog alleen verkrijgbaar voor de iPad. 2r is een ’totaalervaring’ voor de wielerliefhebber. Met mooie fotografie, een schitterend lang verhaal van Paul Kimmage over Greg Lemond en grappige video’s. Hetiskoers.nl vroeg Gerard Vroomen naar het hoe en waarom van 2r.

Wie zitten er achter 2r?

Ik.

Wat is jouw rol precies?

Achter 2r zitten. Plus uitgever, editor en persoon met mening over hoe het eruit moet zien.

Een magazine beginnen in een tijd waarin alle uitgevers het moeilijk hebben. Waarom?

Naïviteit? Of omdat ik denk dat het wel kan, en omdat ik denk dat er veel verhalen zijn die wielerliefhebbers interessant vinden maar die niet geschreven worden, veel vragen die niet gesteld worden, etc. Dat doet hetiskoers in feite ook, daar vind je stukken die je niet vindt in de meeste andere bladen. En volgens mij vinden mensen het interessant om die te lezen.

Kijk, als Paul Kimmage bij de Sunday Times zijn stukken schrijft, dan vindt 90% van de lezers daar geen bal aan, en de meeste mensen die het wel interessant zouden vinden lezen de Sunday Times niet. Maar Paul kan ook niet voor een gewoon wielertijdschrift gaan schrijven, van 200 GBP/1000 woorden kun je niet leven als je echt research wil doen voor een artikel of interview. Dus veel tijdschriften dwingen de journalisten om een soort stukjesfabrieken te worden, met als gevolg veel artikelen die het lezen niet waard zijn.

Dus dat zijn denk ik de twee methodes die werken. Of je schrijft gratis, op een website of blog of hoe dan ook, en daar komen hele mooie stukken uit want het is puur vanuit een passie. Maar dan moet je wel ergens anders je brood kunnen verdienen. Of je bedenkt een model waarbij een heel goede journalist echt de tijd kan nemen om een goed stuk te schrijven. Dan is dat stuk uiteindelijk misschien een half boek, zoals bij Kimmage met LeMond, maar de feedback is tot nu toe heel positief. Ik denk dat allebei de methodes werken, maar wat ik niet zie zitten (alhoewel daar ook mensen succesvol zijn, maar ik vind het gewoon niks) is om een tijdschrift vol te schrijven met “wat zijn je doelen voor 2013” stukjes. Dat hoef ik niet te lezen, zonder dat ie het antwoord geeft weet ik ook wel dat Boonen Vlaanderen wil winnen en Contador de Tour.

2rlogoTrouwens, ik geloof ook niet dat alle uitgevers het moeilijk hebben, of in ieder geval niet dat ze geen oplossingen zullen vinden. Kijk naar een krant als de NRC. Wat die in de laatste paar maanden allemaal doen, met de nieuwe apps, nieuwe lay-outs voor de papieren nrc.next, met de NRC Reader, dat is fantastisch. En het is leuk om op dit moment in de uitgeverswereld te zitten, terwijl niemand weet wat gaat werken en iedereen iets probeert. Op mijn mini-schaal vind ik het interessant om daaraan mee te doen.

Het is een commercieel initiatief, lijkt me. Hoe wordt het magazine bekostigd?

Wat is commercieel? Er worden kosten gemaakt en er komt wat geld binnen, dus in zoverre is het commercieel. Maar ik heb niet de illusie er rijk mee te worden. Ongeveer quitte spelen lijkt me een mooi doel.

Waar ligt de redactionele focus van 2r?

Ik begrijp de vraag denk ik niet. “Hoge kwaliteit medium-agnostisch wielerverhalen delen”, is dat wat? Klinkt in het Engels toch wat vlotter.

Wie schrijft de artikelen? Is er een vast redactioneel team?

In principe zijn het vaste maandelijkse onderdelen. Dus “een groot stuk” van Kimmage, kleinere stukken van een aantal anderen, een fotoreportage, twee prijsvragen waar lezers aan mee kunnen doen met hun eigen foto’s en video’s en de vier video’s. Dat zal in de loop van de tijd best wat veranderen, afhankelijk van de feedback van lezers en onze eigen interesses, maar dat is de basis.

Waarom alleen als app? Is de bedoeling dat er ook een website of zelfs een papieren spin-off komt?

Die papieren video’s worden lastig, misschien zo’n klein boekje waar je snel doorheen ratelt zodat je de plaatjes ziet bewegen? De app geeft ons de mogelijkheid om de tekst-, foto- en video-onderdelen mooi te combineren in een vloeiend geheel, zodat je zelfs door de video’s heen kunt bladeren. Er komen hopelijk snel apps voor andere platforms.

Wat is jullie ambitie met 2r?

2rinsideWe willen graag dat mensen het wielrennen beter begrijpen, ook de krachten erachter. Maar het moet wel leuk blijven, dus is er de combinatie met de video’s en andere onderdelen. Maar volgens mij gaan die twee hand in hand, zo’n interview met LeMond, waar hij dingen zegt die hij nog tegen niemand anders heeft gezegd, is erg interessant en er zitten ook grappige stukken in. Maar en passant leer je ook dat US Postal waarschijnlijk wel wist waar Armstrong mee bezig was, wat een interessant gegeven is als mensen ergens anders lezen dat US Postal probeert geld terug te krijgen van Armstrong wegens fraude. Is het fraude als ze ervan wisten, etc. Hetzelfde met de videos, zelf vind ik “President for a day” heel grappig, maar tegelijkertijd leer je wat renners graag  zouden willen veranderen bij de UCI. En dat is vreemd genoeg iets waar je niemand over hoort, niemand weet eigenlijk wat de renners willen, ze hebben helemaal geen stem in dit circus.

Hoe verhoudt 2r zich ten opzichte van papieren en online ‘concurrenten’ als Procycling, Cyclingnews, Rouleur etc?

Er is plaats voor iedereen. Er zijn fantastische publicaties om het laatste nieuws te volgen, wedstrijduitslagen, etc. En er zijn publicaties voor reflectie, emotie en de onbelichte kant van de sport. ProCycling en Cyclingnews zijn beide onderdeel van de eerste groep, ik zie 2r meer in de tweede groep met bijvoorbeeld (hoop ik) hetiskoers, De Muur of Rouleur. Dat zijn wel allemaal heel verschillende publicaties, maar ze zijn allemaal anders en interessant op hun eigen manier.

Leon Geuyen