Drie manieren waarop Rabobank de Tour kan redden

Een hele Tour lang krijgt u een column van onder de Moerdijk. Maar omdat Belgen in het algemeen, en de gastbloggers van extrasport.be in het bijzonder, héél erg lui zijn, wisselen Frederik De Brant en Matthias Vangenechten elkaar af voor een dagelijkse ‘Blik van de Belgen’.

De blik van de BelgenEen inktzwarte dag voor de Nederlandse wielrennerij gisteren. Hoewel we niet vies zijn van een beetje schadenfreude, gaan we hier geen heel betoog afsteken over hoe goed Jurgen Van den Broeck het doet. In plaats daarvan stellen we ons constructief op en reiken we de Raboploeg drie manieren aan waarop ze hun Tour kunnen redden. We zijn de kwaadsten nog niet.

1. Zieltjes winnen
Sponsor Rabobank investeert elk jaar opnieuw miljoenen euro’s, en daar wil het – kan je het hen kwalijk nemen? – wel iets voor terug. Het draait allemaal om visibiliteit: meestrijden op het voorplan en de naam van de sponsor in beeld brengen om hem tevreden te stellen. Probleem: bij de eerste de beste verkeersdrempel worden de mannen in oranje uit het peloton gelost. Maar niet gevreesd: door hun Calvinistische koopmansgeest aan te wenden en klanten te ronselen voor de Rabobank, kunnen de renners er toch voor zorgen dat hun sponsor geen financiële kater aan de Tour over houdt.

Stel je dit even voor. Tijdens een van de volgende etappes gaat Steven Kruiswijk gewoon even naast Jurgen Van den Broeck fietsen.”Hoi Jurgen, hoe gaat ie? Zeg, Jurgen, bij welke bank zet jij je geld? ING? Oei, Jurgen, niet goed man. Wist je dan niet dat de rente bij mijn sponsor bijna dubbel zo hoog is?” Even later. “Hey, Bradley. Weet jij eigenlijk hoeveel zo’n Tourwinst tegenwoordig opbrengt? Wist je dan ook hoe hoog dat bedrag over 10 jaar kan zijn als je het op een rekening van mijn sponsor zet? Denk daar maar eens over na wanneer je het niet te druk hebt met in Froome’s oortje te brullen.” Klaar. Meer hoeft dat niet te zijn.

2. Transfers
Al gaat er natuurlijk niks boven sportief succes, en dat valt te behalen met enkele transfers. Neen, geen bloedtransfers, maar transfers van mensen. Jammer genoeg zijn transfers van renners verboden zo midden in het jaar. Anders kon de bankiersformatie Chris Froome vanaf morgen een oranje truitje laten aantrekken en alles in de vernieling laten rijden. Transfers van technisch personeel zijn echter niet verboden bij ons weten. Ooit kocht Real Madrid de terreinverzorger van Arsenal weg, en die kant moeten de Rabo’s ook uit. Eerst en vooral door de teamarts, de kok én de masseur van Team Sky weg te kapen. Sky-ploegleider Sean Yates mag ook in die deal betrokken worden. Geen mens die begrijpt wat hij zegt, maar zijn tactisch advies zal zeker niet slechter zijn dan dat van de huidige ploegleiding. En als ze dan toch bezig zijn, kunnen ze ook Peta Todd wegkopen. Om de een of andere reden – vraag ons niet welke – heeft zij een positieve invloed op het moreel van de renners. De Rabo’s gaan vliegen als nooit tevoren!

3. Een etappe winnen
Dat we daar niet meteen aan gedacht hebben! Soms moet je de dingen niet moeilijker maken dan ze zijn. Gewoon een etappe pakken dus. Al betekent dat misschien dat Ten Dam en co moeten vertrekken wanneer de rest van het peloton nog aan de ontbijttafel zit.

Frederik De Brant

 

Frederik De Brant en Matthias Vangenechten

kopman Frederik wordt steevast door hondstrouwe waterdrager Matthias uit de wind gezet. Hiërarchie bestaat om doorbroken te worden. Ruziën nooit over de winstpremie. Beide potentieel kandidaat witte trui ondanks generatiekloof van 5 jaar. Eten het liefst een zakje chasse-patat. Beiden kijken sporadisch naar wielrennen maar zijn er nog steeds niet over uit of nu het criterium van Sint-Niklaas of de Grote Prijs Garage Schellekens in Borsbeek de meest prestigieuze wielerwedstrijd op aarde is.

Latest posts by Frederik De Brant en Matthias Vangenechten (see all)

Related Post

Geef een reactie