Mensen die ons op Twitter volgen, zien af en toe mijn chagrijn langskomen over fietsfabrikanten die geen fietsen maken in grote framematen. Fabrikanten die dat wel doen beperken zich vaak tot het instapmodel van aluminium. Ik fietste tot voor kort naar alle tevredenheid op een dergelijk instapmodel, framemaat 66 met Tiagra afmontage, maar het begon te kriebelen. Snelheid kun je namelijk voor een klein percentage gewoon kopen: stijvere fiets, betere groepset en niet te vergeten: schoon materiaal. Daar komt bij dat ik mijn geliefde fiets een jaar geleden van mijn autodak heb afgereden bij het oprijden van het parkeerterrein van een Franse supermarkt met beperkte doorrijhoogte om campers te weren. Sindsdien kraakt de carbon voorvork. En door kleine botsinkjes tijdens diverse toertochten is de derailleur ook niet meer compleet recht. En de kleur past toch niet helemaal meer bij mijn nieuwe zonnebril. U herkent het vast wel: als je eenmaal een nieuwe fiets hebt overwogen zijn er redenen te over.

Iedere keer dat ik mij op Twitter uitsprak over het zoveelste merk met maximaal framemaat 62 in carbon, kreeg ik als repliek: “Custom!”. Dat is uiteraard goed mogelijk en Nederland heeft een aantal hele goede framebouwers die de meest fantastische handgebouwde fietsen in elkaar zetten, geheel naar wens van de klant. Helaas vallen deze fietsen vooralsnog niet binnen mijn budget.

Het enige merk dat ik heb kunnen vinden dat grote maten voert in het hogere segment fietsen is Canyon. Nu heb ik heel goede ervaringen met Canyon, ik rijd momenteel op een Canyon Nerve AL 8.9 29″ MTB, maar ik vond het lastig om weer bij hen aan te kloppen voor een duurtest. Om een lang verhaal kort te maken: het is er toch van gekomen. Nu kan iedereen zijn aankoop bij Canyon gedurende 30 dagen testen en zonder opgaaf van redenen terugsturen, ik heb het geluk dat ik de fiets wat langer mag testen. De Canyon Endurace 9.0 CF met Ultegra afmontage zat al in het winkelwagentje: dat is de fiets die ik komende zomer ga testen.

Canyon Endurace CF 9.0 in framemaat 3XL

Canyon Endurace CF 9.0 in framemaat 3XL

Voor – op moment van spreken – €1.849,- (inclusief verzending) heb je een carbon racefiets die qua geometrie, stuur, zadelpen, wielset en 25mm banden gericht is op comfort. Canyon noemt dit “sportgeometrie” in plaats van “racegeometrie”. Met mijn lengte van 2 meter en 2 centimeter liggen rugklachten altijd op de loer en lengte brengt gewicht met zich mee. Dan is een beetje comfort geen overbodige luxe! Belangrijk in mijn geval is de wielset. Zijn de wielen geschikt voor mijn gewicht? Als ik zoek op dit gegeven kom ik op de Canyon-website uit, niet op de website van fabrikant DT Swiss. Dat blijkt kenmerkend voor Canyon: alles is zeer compleet uitgewerkt, van de informatie op de website tot aan de accessoires die je in de enorme doos vindt na aflevering van je fiets.

Uiteraard is ook goed nagedacht over de componenten op de fiets. Wat maakt een fiets comfortabel? Natuurlijk de geometrie van het frame. Dit is bij Canyon zelf ontwikkeld en ik heb er alle vertrouwen in. De tijd zal het leren. Dit 3XL frame komt in grote lijnen overeen (stack en reach) met mijn vorige fiets. Een framemaat zegt dus niet zo heel veel, cyclingabout.com heeft een uitgebreid artikel geschreven en veel frames met elkaar vergeleken waaruit blijkt dat “64” frames van het ene merk compacter zijn dan “63” frames van een ander merk. Alleen afgaan op framemaat is dus niet altijd handig.

Comfortabele zaken die meteen opvallen aan de Endurace-lijn:

Woensdag 8 april mocht ik de fiets ophalen bij het Canyon servicecenter in Utrecht. Drie dagen voor de Alternatieve, een toertocht van 135 kilometer met 2300 hoogtemeters door de Voerstreek in België. Het servicecenter is een kleine werkplaats met kantoor op een nietszeggend bedrijvencentrum in Utrecht. Geen allure, wel praktisch. Fietsen die vanuit de fabriek in Koblenz naar klanten in Nederland gaan en fietsen die opgestuurd worden voor onderhoud of reparatie komen hier terecht in de handen van monteurs van Canyon. Indien nodig worden materialen – of complete frames – uit Duitsland overgebracht, opdat de klant zijn fiets niet langer mist dan nodig is. Een servicebeurt betekent over het algemeen dat de fiets drie dagen onderweg is. Doordat UPS het transport doet kan de fiets opgehaald en gebracht worden buiten werktijd. Ik heb bij mijn lokale fietsenmaker wel eens langer moeten wachten. Maar goed, ik ga er niet vanuit dat deze service snel nodig is: de montage van de fiets is kinderwerk en alles zit goed doordacht in elkaar.

Mijn 3XL stond opgesteld op een tafel in het kantoor. Zo vaak zien ze niet van zulke grote frames. Bewonderenswaardig dat Canyon toch deze frames maakt. Door de globale distributie vanuit één fabriek is het de moeite waard. Waar andere merken op voorhand type frames, diverse afmontages en maten moeten verdelen over landen, wacht Canyon eenvoudigweg op de bestelling van de klant, waar ook ter wereld. Een frame is zo gepakt en de gewenste afmontage wordt op basis van de bestelling gemonteerd. Naast degelijk zijn de Duitsers in dezen ook nog eens efficiënt. Het mag dan ook niet verbazen dan Canyon denkt dat meer fabrikanten op deze werkwijze zullen overstappen. De fietswinkel zal eerder werkplaats zijn dan showroom. De kosten die Canyon bespaart door deze werkwijze komen voor het overgrote deel ten gunste van de klant en de research- en developmentafdeling. Vergeet niet dat Canyon zijn frames en steeds meer componenten zelf ontwikkelt. Heeft u bijvoorbeeld de fiets van de toekomst al gezien?

Ik begrijp dat dit steeds meer op een advertentie begint te lijken, toch ga ik hiervoor geen excuses aanbieden, noch mijn mening aanscherpen. Van cognitieve dissonantie is ook geen sprake: ik heb immers niets gekocht. Zowel voor wat betreft de mountainbike als deze racefiets ben ik dik tevreden. De Alternatieve is inmiddels verreden en ondanks mijn 110 kilogram heeft de fiets zelfs op de steilste stukken van 20% geen krimp gegeven, in tegenstelling tot mijn lijf en leden. De Ultegra afmontage schakelt zoals verwacht direct en betrouwbaar, het frame is licht en stijf genoeg voor mijn discutabele bochtentechniek en in de afdaling ging ik als de brandweer. En dat alles zonder rugklachten of vreemde pijntjes.

Komende tijd zal ik u op de hoogte houden van het wel en wee met deze fiets. Als er vragen zijn, stelt u die gerust.

Bas Van Eijk
Laatste berichten van Bas Van Eijk (alles zien)