Veltec is sinds 1995 op de markt als leverancier van wielen. Waar het merk echter in eerste instantie alle onderdelen inkocht en daar wielen van maakte, hebben ze zich in bijna vijfentwintig jaar ontwikkeld tot een heuse wielenbouwer, met veel eigen ontworpen onderdelen. Twee nieuwe modellen zijn de SPEED AL-TR 42mm aluminium wielset en de SPEED Full Carbon 45mm-variant, ofwel: hoge velgen van aluminium en van carbon. Via i-mobile.nl kreeg HetisKoers! in de zomer van 2019 de gelegenheid voor een uitgebreide test met beide wielsets. 

Hoge velgen zijn de standaard

Ga op een zondagochtend naar een willekeurige polderweg, een mooie route door de bossen of naar het altijd geliefde Zuid-Limburg, en de wielrenners die wielen met hoge velgen in hun fiets hebben steken, vliegen je om de oren. Meestal ook al met een schijfrem, ondanks de toch relatief recente populariteit van dit remsysteem op wegfietsen. Het gaat duidelijk goed met de economie en de wielrenners maken daar gretig gebruik van in de aankopen voor hun trouwe tweewieler.

De enige wielset met hoge velgen die ik heb zijn inmiddels bijna tien jaar oud en op den duur aan vervanging toe. Met alle ontwikkelingen op de markt is het goed om je een beetje te oriënteren voor je tot aankoop overgaat. Gelukkig is het bij i-mobile.nl voor iedereen mogelijk om eerst een wielset te testen voor je ‘m koopt. Ik kreeg zowel een set aluminium velgen mee, als een van carbon.

Omdat ik vanwege het wedstrijdwielrennen nog niet over ben gestapt op schijfremmen (alhoewel dat ook niet meer lang zal duren!), kreeg ik twee setjes voor velgremmen thuis gebracht. Bij het oppakken van de eerste set wielen moest ik even goed kijken of ik nu de aluminium of carbonnen variant in mijn handen had. Aan het gewicht van de wielset was het nauwelijks te voelen. Zelfs na vergelijking met de andere wielset, was het niet meteen overduidelijk welke set van welk materiaal was. Het verschil in gewicht is minimaal; een pluspunt voor de aluminium wielen!

De weg op

Veltec aluminiumIk besloot eerst enkele weken met die aluminium set rond te rijden. Qua uiterlijk spreekt dit ontwerp me meer aan dan de volledig zwarte carbonnen wielen. Zichtbare decals (of: logo’s), maar die niet al te opvallend zijn, vind ik mooi. Dus de kleine witte details op de wielen deden me meer dan het strakke zwarte. Maar uiteraard gaat het niet zozeer om uiterlijk. Hoe de wielen rijden is vele malen belangrijker.

Logischerwijze merkte ik direct verschil tussen de niet zo stijve aluminium wielen met lage velgen waar ik normaal mee train en deze mooie wielen met een velg van bijna 4,5 centimeter. In één keer krijg je een paar watts cadeau. De bochtjes sneden superstrak aan, het gemiddelde tempo lag een stukje hoger met hetzelfde wattage.

Vanwege de hoge velgen en het lage gewicht van de wielen ten opzichte van mijn frame, word je met deze wielen iets meer door zijwind opzij gestuwd. Dat zal even wennen zijn voor iemand die voor het eerst met hoge velgen rijdt. Maar hoe harder je gaat, hoe minder je daar last van hebt – en daar helpen deze wielen je aardig mee op weg!

Door naar carbon

Veltec carbonNa een paar weken maakte ik de wissel. De aluminium wielen werden weggezet, de remblokjes werden verwisseld en de carbonnen set ging in mijn fiets. Na mijn ervaring met de aluminium wielen verwachtte ik weinig verschil. ‘Puur marketing’, dat je carbon zou moeten hebben, wilde ik mezelf doen geloven. Maar nee hoor, er werd nog een klein stapje bovenop gedaan. Nóg wat stijver, nóg wat minder rolweerstand, nóg wat meer aero.

Als wedstrijdwielrenner weet ik wat kleine marges kunnen betekenen in verschil in prestatie, dus het lichte doch merkbare verschil stemde me positief. Een set carbonnen wielen is natuurlijk duurder dan een aluminium set, maar dat verschil merk je ook wel degelijk als je ermee rijdt. Vooral omdat ik eerst enkele weken op het ene materiaal had gereden en direct daarna overstapte op vergelijkbare wielen van de carbonnen soort, was een vergelijking makkelijk gemaakt.

Eerder wilde ik nooit carbonnen (wedstrijd)wielen, omdat ik die alleen voor een wedstrijd zou willen gebruiken. Trainen doe ik op aluminium wielen. Maar dan zou je telkens de remblokjes moeten vervangen als je van wielset verandert. Dat is met de introductie van schijfremmen gelukkig verleden tijd. Een mooi vooruitzicht en dus geen overweging meer om te kiezen voor aluminium of carbon.

Specificaties

Veltec decals

De SPEED AL-TR aluminium velgen kosten 469 euro. Ze zijn 42 mm hoog en 23 mm breed. Dat is dus 3 mm breder dan de voorloper, maar wel met hetzelfde gewicht voor de gehele set: 1830 gram. Met deze breedte is het wiel geschikt voor de trend van steeds bredere banden. De wielen hebben Veltec 818RS-naven met industrielagers (130×5 mm QR en 100×5 mm QR) en worden met de hand gespaakt in Duitsland, met spaken van het Belgische merk Sapim.

De SPEED 4.5FCC wielset, ofwel de carbonnen tegenhanger van de aluminium velgen, kosten 1049 euro. Ze zijn ietsjes hoger, 45 mm en met 23,5 mm een fractie breder dan de aluminium variant. Ook op deze wielset kunnen dus brede bandjes worden geplaatst. Qua gewicht scheelt het net geen 300 gram ten opzichte van de aluminiumwielen, ze zijn 1555 gram in totaal. Deze wielen hebben Sapim CX-Ray Aero-spaken, Veltec SR-naven en industrielagers (130×5 mm QR en 100×5 mm QR).

Een klein extraatje bij de carbonnen wielset is de keuze voor de kleur van de decals op de velg. Deze kunnen in zwart, wit of neon-geel worden geleverd. Beide wielsets zijn – tegen dezelfde prijs – ook beschikbaar in een versie met schijfrem. Daarnaast is het belangrijk om te vermelden dat de aluminium sets, zowel de velgrem- als schrijfremversie, tubeless ready zijn.

Waarom Veltec?

Veltec Speed

Waar Veltec zich in wil onderscheiden ten opzichte van andere wielmerken is vooral het vakmanschap en de kwaliteit die in het assembleren van het wiel zitten. Door een hoge spaakspanning en zogenoemde stress relieving van het wiel zou een spaakbreuk niet meer voor kunnen komen en is het wiel stijf, rap en met minder luchtweerstand. Bij de carbonnen versie zijn de lagers van de naven een stuk beter geworden ten opzichte van zijn voorlopers, dus loopt het wiel nog lichter. Dat voel je.

Het is wellicht lastig te beoordelen als je in een testperiode niet ook nog wielen van een ander merk door wisselt. Maar ik heb in mijn leven al flink wat verschillende wielen in mijn fiets gehad. De stijfheid en weinig weerstand die deze wielen bieden is zeker merkbaar. Je voelt absoluut dat je kwaliteit in je fiets hebt steken.

Conclusie

Na een aantal maanden fietsen met beide sets wielen, is het duidelijk dat dit echt heel stijve wielen zijn. Elke keer dat ik op mijn fiets stapte, of het nu de aluminium set of later de carbonnen set was, werd ik weer verrast door de stijfheid en mijn eigen snelheid. Zelfs in enkele weken was er nog geen sprake van gewenning.

Voor mij persoonlijk is de kwaliteit van de aluminium set wielen al zodanig hoog, dat ik er niet over zou twijfelen om de carbonnen set aan te schaffen. 500 euro voor een set wielen is nog een leuk bedrag, meer dan 1000 euro voor de carbonnen versie is toch echt wel een investering. Ik ben in de gelukkige positie dat ik het relatief gemakkelijk zou kunnen betalen. Maar het is vooral de kwaliteit van de set aluminium velgen die voor mij bepaalt dat een upgrade naar carbon niet nodig is.

Uiteindelijk is het vooral de portemonnee die dicteert of je überhaupt een wielset met hoge velg wilt aanschaffen en zo ja, van welk materiaal. Die laatste vraag is zeker met het wegvallen van de remblokjesproblematiek bij schijfremmen puur een financiële overweging geworden. Maar het verschil is er wel, dus heb je het geld of de investering ervoor over, dan is de carbonnen versie wel degelijk het geld waard. De keuze voor Veltec is er sowieso een voor kwaliteit en dat is wat je met dergelijke bedragen wel wilt krijgen. Of het nu aluminium of carbon is waar je voor kiest, bij Veltec zit je in elk geval altijd goed.

De Veltec-wielen zijn verkrijgbaar bij i-mobile.nl. Het is daar mogelijk om een wielset te testen voor aankoop. 

Jeanine Laudy

Productiecoördinator at Eurosport
Jeanine Laudy (1987) ontdekte pas op haar 22e de racefiets, maar had meteen de smaak te pakken en besloot binnen een jaar haar eerste elitekoers te rijden. Acht seizoenen verder rijdt ze nu wedstrijden op de weg, tijdritten en veldritten. Maar, ze kent haar plek. Schrijven over wielrennen gaat haar een stuk makkelijker af, ze deed dat oa oa als women's cycling reporter voor Ella CyclingTips en communicatiemedewerker bij de wielerploegen Cannondale-Drapac en Boels-Dolmans. Inmiddels werkt ze bij 'Home of Cycling', televisiezender Eurosport.
Jeanine Laudy