Favero Assioma Duo pedaal

Na enkele maanden nog steeds zeer tevreden over de Favero Assioma Duo-powermeter

In de winter van 2015-2016 zat ik in Canada en ontdekte ik Zwift. Mijn indoortrainingen gingen veel makkelijker en dat kwam met name door de wattages die constant in beeld waren. Ze daagden me uit net wat meer te geven als het moest of om juist rustig te blijven rijden. Wat een snelheidsmeter en hartslagmeter niet lukten, gebeurde nu wel: ik ging op de fiets van cijfertjes houden.

Toen ik voor buiten een powermeter zocht, kwam ik met mijn budget uit bij een enkelzijdige meter. Ik gebruik deze op zowel mijn wegfiets als mijn tijdritfiets en wissel dus regelmatig van crankarm. Toen kwam ik online de Favero Assioma Duo tegen, een dubbelzijdige powermeter tegen een scherpe prijs. Ik was benieuwd of de cijfers van een dubbelzijdig systeem mij meer konden leren dan van een enkelzijdig systeem. Gelukkig mocht ik een setje van Favero testen voor Het is Koers. Is het echt een trap vooruit in vergelijking met wat ik al had?

De Favero Assioma

De Favero Assioma is zowel als enkelzijdige als als dubbelzijdige powermeter te krijgen. Het is een pedaalsysteem, waarbij de zogeheten strains in een pod zitten. Bij de enkelzijdige versie, de Favero Assioma Uno, heeft alleen het linkerpedaal dit. Bij de dubbelzijdige variant de Favero Assioma Duo hebben beide pedalen een pod. De Favero Assioma Uno is makkelijk tot een Duo om te vormen door een rechterpedaal aan te schaffen. Het uitwisselen van het systeem tussen verschillende fietsen moet erg eenvoudig zijn, omdat je alleen een inbus nodig hebt om de pedalen los te maken en vast te zetten.

De Favero Assioma Duo meet onder andere de vermogens van beide zijden, je cadans, torque-effectiviteit (welk percentage van de geleverde kracht ook daadwerkelijk aan je trappen bijdraagt), je Normalized Power, de tijd die je in de verschillende zones hebt gereden, en nog veel meer.

De power wordt gemeten met het zelf ontwikkelde IAV Power-systeem, dat staat voor instantaneous angular velocity. Hiervoor wordt onder andere een ingebouwde gyroscoop gebruikt. Dit moet een foutmarge opleveren van +/- 1%, in tegenstelling tot de 4,5% foutmarge van het door andere merken gebruikte AVG-systeem, dat staat voor average angular velocity. Favero belooft deze nauwkeurigheid zelfs bij ovalen kettingbladen. Mooie termen, maar wat doet dat in de praktijk?

Uitpakken en montage

Favero Assioma verpakking

Favero Assioma verpakking Favero Assioma verpakking Het uitpakken van Favero Assioma Duo is rechttoe, rechtaan. Net zo eenvoudig en goed als het systeem zelf

De Favero Assioma Duo kwam in een mooi doosje aan. Twee pedalen, oplader, een inbussleutel en de nodige papieren: het beloofde simpel te zijn en dat was het ook. Ik laadde de pedalen op, verwijderde mijn oude en monteerde met de imbus de Favero’s. Ze moesten nog even geactiveerd worden met een speciale app, maar ook dat was zo gepiept. Koppelen aan mijn fietscomputer en gaan met die banaan.

Wacht, ik moest nog even mijn Shimano-plaatjes door de Look-variant vervangen, want daar werken deze pedalen mee. Maar toen kon ik ook echt de weg op.

Zo simpel bleef het. Als ik van mijn wegfiets op mijn tijdritfiets overstapte, hoefde ik alleen de pedalen los te draaien en op mijn andere fiets over te zetten. Omdat de cranklengte bij beide fietsen hetzelfde is, hoefde ik niet eens wat in te stellen. Even kalibreren en ik kon mijn cijfers met de andere trainingen vergelijken.

Een van mijn zorgen vooraf was de betrouwbaarheid van de pedalen en dan met name de slijtage. Bij mijn eerste rit raakte ik in een bocht de grond, maar dat had buiten een schaafplek geen gevolgen. Ik heb ze verder niet zolang kunnen gebruiken dat ik uit eerste hand iets over de levensduur kan vertellen, maar de Favero-pedalen zijn zo gebouwd dat alle elementen vervangen kunnen worden. Het zal nooit zo zijn dat je de powermeter weg kunt gooien omdat het pedaal versleten is.

In de praktijk

Ik was vooral benieuwd hoe de Favero Assioma Duo zich verhoudt tot de Stages die ik al op mijn fiets had. Om dat te kunnen vergelijken heb ik diverse ritten met beide powermeters gereden. Omdat ik had gelezen dat de koppeling van de Favero Assioma met de Wahoo Elemnt Bolt afwijkende gemiddeldes liet zien, koppelde ik de Favero’s aan een Garmin 1000 Edge en de Stages aan de Wahoo Elemnt Bolt. Onder de ritten waren rustige toertjes, intervaltrainingen en zelfs een wedstrijd.

Favero Assioma Duo tijdritfiets

Nog een voordeel van pedalen: bij een rem onder het bracket komt je powermeter niet tegen de rem aan

Bij de eerste trainingen verbaasde ik me over het verschil. De Favero Assioma Duo liet zeker bij relatief rustige inspanningen een behoorlijk lagere waarde zien. Totdat ik op het scherm van de Garmin instelde dat ik ook de links-rechtsverhouding kon zien. Bij een lage cadans is er een behoorlijk verschil, met regelmatig een krachtspercentage van 57 links en 43 rechts. Bij een zwaardere inspanning werd dit verschil kleiner en lagen ook de wattages dichter bij elkaar. Dit leverde tijdens het warmrijden het spelletje op ‘trap links en rechts gelijk’.

Ik ben altijd tevreden geweest met mijn Stages en voor mijn gevoel kon ik daar prima mee trainen. Toch vind ik het fijner met de Favero Assioma Duo te trainen, omdat ik dan de daadwerkelijk geleverde wattages zie. Aan de links-rechtsverhouding op mijn scherm kon ik zien dat over het algemeen onder vergelijkbare omstandigheden de verdeling redelijk constant was, maar niet altijd. Het is natuurlijk altijd de vraag of dit voor mijn trainingen en met name tijdritten echt verschil gaat maken. Bij vergelijking van de trainingsbestanden op Golden Cheetah komen de powerpatronen globaal overeen in pieken en dalen.

Om van het ene systeem naar het andere over te stappen, is het wel raadzaam om lang met beide systemen te rijden. Trainen doe je dan nog op de waardes van je oude systeem, met het nieuwe verzamel je data om je trainingswaardes voor toekomstige trainingen te bepalen.

Op Zwift

De Favero Assioma Duo verbindt via ANT+ of Bluetooth. Op Zwift gebruik ik altijd mijn powermeter als krachtregeling, omdat ik dan altijd met dezelfde cijfers kan werken. Helaas bleek voor de verbinding met Bluetooth elk pedaal zijn eigen verbinding te maken. Daardoor was ik genoodzaakt via ANT+ te koppelen, gelukkig ging dat prima. Favero heeft echter aangegeven snel een update uit te brengen, waarmee de pedalen optioneel via één Bluetooth-kanaal gekoppeld kunnen worden.

Bovendien krijgen ze dan een travel-/ship-modus, zodat de pedalen uitgezet kunnen worden als je langer reist met de auto of het vliegtuig. En je kunt zelf instellen wanneer de Favero Assioma Duo zichzelf uitschakelt. Dat is bijvoorbeeld erg handig voor de triatleten onder ons, die dan hun fiets klaar kunnen zetten, kalibreren en meteen hun kracht kunnen zien vanaf het moment dat ze op de fiets stappen.

Ik ben om!

Favero Assioma Duo verwisselen

Het omzetten van de pedalen is poepsimpel met de meegeleverde imbussleutel

Na enkele maanden met de Favero Assioma Duo te hebben gereden, ben ik om. Dit is een fijn systeem! Bovendien bevalt mij het Look-plaatje erg goed, maar daarvoor ben ik uiteraard niet afhankelijk van deze powermeter.
Zeker voor een dubbelzijdige powermeter is de prijs nog best oké. Voor achthonderd euro krijg je jouw realtime wattages zichtbaar. Bij een enkelvoudig systeem wordt één been verdubbeld, waardoor je lang niet altijd de echt getrapte waardes ziet. Heb jij echter geen heel afwijkende stijl van fietsen, dan kun je met beide systemen best een inzicht krijgen hoe verschillende ritten en oefeningen zich tot elkaar verhouden.

Wat mij vooral overtuigde, was het gemak waarmee ik deze pedalen van de ene fiets op de andere over kan zetten. Met één setje heb ik op vrijwel al mijn fietsen een powermeter. Alleen offroad niet, maar met de trainingen die ik doe, vind ik dat niet het allergrootste probleem. In tegenstelling tot mijn Stages ben ik niet meer afhankelijk van één cranklengte en dat vind ik fijn.

Uiteraard is de prijs van belang bij een powermeter, maar in the end vind ik betrouwbaarheid en gebruiksgemak het belangrijkst. Het is sowieso een hoop geld dat je uitgeeft en dan hoort het gewoon goed te zijn. De Favero Assioma Duo heeft mij echter op alledrie overtuigd en is wat mij betreft echt een aanrader!

Tijmen Moltmaker

Favero Assioma Duo-powermeter

799,00
8.6

Gebruiksvriendelijk

8.0/10

Montage

10.0/10

Prijs-kwaliteit

9.0/10

Batterij

8.0/10

Connectiviteit

8.0/10

Pros

  • Dubbelzijdig
  • Gemakkelijk uit te wisselen
  • ANT+ en Bluetooth

Cons

  • Niet geschikt voor offroad
  • Alleen voor Look-plaatjes