Getest: Lumos helm – verlichting op je hoofd

Daar is de pakketbezorger. Wij zijn nogal internetgeoriënteerd als het om aankopen gaat. De beste man brengt ons met enige regelmaat een bezoek. Hij kent onze straat op zijn duimpje. Vandaag brengt hij mij een helm. Zodra de verpakking keurig is verwijderd, verbind ik de helm met mijn telefoon en upgrade ik de firmware… Een helm om mee te fietsen voorzien van nieuwe firmware, dat klinkt nou niet echt als de normaalste zaak van de wereld. Als het aan fabrikant Lumos ligt wordt dat het wel. Dit is een bluetooth-helm, een gadget. Dit is fietsen met de nieuwste technologie op je hoofd. Ik leg de helm aan de bijgeleverde USB-lader. Al die techniek wordt gevoed door een lithium batterij.

De fietsindustrie is volop in beweging. De oude traditionele producten worden onder de loep genomen. De gevestigde orde gaat overboord en bedrijven gaan terug naar de tekentafel. Originele ideeën worden uitgewerkt. Deze initiatieven worden tegenwoordig gefinancierd via crowdfunding. Online geld inzamelen om zo jouw innovatieve product van de grond te krijgen. Jouw investeerders geloven in je product en doen een duit in het financieringszakje door als eerste jouw product aan te schaffen. Een mooie gedachte vind ik dat. Het levert bijzondere samenwerkingen en uitstekende producten op.

Een helm. Geen enkele zichzelf respecterende fietser gaat nog zonder op pad. Bij veel wielerverenigingen is het zelfs verplicht gesteld. Trainingsrondjes worden niet zonder dit beschermende hoofddeksel afgewerkt. En terecht, veiligheid boven alles, ook op de racefiets. De bedenkers achter de Lumos helm hebben zich er niet zo zeer op gericht om de bescherming van het hoofd te verbeteren. Zij hebben de helm ingezet om de zichtbaarheid van de fietser in zijn geheel te verbeteren. Een veel gehoorde klacht is dat fietsers zich onzichtbaar en kwetsbaar voelen op de weg. Bij andere weggebruikers wordt de onzichtbare fietser vaak als frustratie nummer één genoemd. De Lumos helm is voorzien van een aantal leds. De voorkant van de helm heeft 10 heldere witte leds. De achterkant heeft 16 leds in de kleur rood. Een helm die opvalt dus.

Je hoort het zo vaak, ook dit project begon als een grap. Twee engineers die het leuk vinden om dingen te bouwen. Rommelen en proberen op de zolderkamer. Solderen en knutselen in de garage. Opeens kwam bij de oprichters het besef: wat als dit het verschil kan maken? Wat als dit de veiligheid van de fietsers bevordert? Iedereen die in de beginfase op een of andere manier betrokken was bij dit project was enthousiast. Ze hadden iets van onschatbare waarde in handen. Nu de uitvoering nog. Nadat de investering op Kickstarter gestart werd, kreeg de eerder onschatbare waarde al snel meer vorm. Binnen een dag werd het doelbedrag van 125.000 dollar gehaald. Binnen een week werd er 300.000 dollar opgehaald. De campagne op Kickstarter was uiterst succesvol. Bij sluiting hebben ruim 6000 mensen een financiële bijdrage geleverd waarmee Lumos helmets over de 800.000 dollar heeft opgehaald.

Dat gebeurde allemaal halverwege het jaar 2015. Vanaf de zomer van 2015 tot nu is er nog veel functionaliteit aan de helm toegevoegd. Mede door het hoge bedrag dat opgehaald werd tijdens de campagne ontstond er ruimte om het ontwerp en functionaliteit te finetunen. Voor op het stuur is er een kleine afstandsbediening beschikbaar. Deze kan gebruikt worden om de zijkant van de helm te laten oplichten. Richtingaanwijzers in de vorm van oranje leds. De helm kan nu verbonden worden met je telefoon. Een connected helm met een app dus. Via bluetooth wordt de verbinding opgezet. Je kan met behulp van de app instellingen wijzigen en ook het batterijpercentage zien van zowel de helm als de afstandsbediening. Mocht er in de toekomst weer nieuwe software beschikbaar komen voor de helm dan is deze via de app bij te werken. De helm is tevens voorzien van een intelligente accelerometer sensor. Deze sensor registreert of je snelheid afneemt. Zodra je snelheid mindert, licht de gehele achterkant van de helm op. Remlichten voor op de fiets. Helaas ontbreekt MIPS.

Remlichten voor de Lumos helm

De laatste firmware met versienummer 2.4 staat erop en de helm is ook volledig opgeladen. Klaar voor gebruik. Het begint te schemeren buiten. Perfect om een rondje te maken en de helm uit te proberen. Mijn oude helm zonder knipperlichten, remlichten en al helemaal geen bluetooth weegt bijna 300 gram. Niet echt licht dus. Deze helm, die dat allemaal wel aan boord heeft is nog iets zwaarder. 432 gram geeft mijn keukenweegschaal aan. Niet een helm om de KOM op Alpe d’Huez mee aan te vallen, zo lijkt het. Tijdens het rijden ervaar ik het gewicht niet als nadelig. Het voelt niet aan alsof ik een overdreven zware helm draag. Ik vind de pasvorm van de helm heel fijn. Het geheel voelt solide aan. Met de knipperende helm op mijn hoofd rijd ik een fijn rondje. Ergens halverwege ben ik direct overtuigd van de functionaliteit van de helm. Een auto nadert mij op een stuk waar ik voorrang heb. Door de verlichting merkt de bestuurder mij direct op en remt af. Mission accomplished voor Lumos, zou ik willen zeggen. Onderweg heb ik veel bekijks. Een helm die opvalt bij andere fietsers en automobilisten.

Goed verlicht op pad met de Lumos helm

Ik ben zeer tevreden over de helm. Het draagcomfort en de degelijkheid vind ik enorme pluspunten. Qua toepasbaarheid zie ik de ritjes ’s avonds voor me. In het donker de weg op gaan. Zichtbaarheid gegarandeerd met deze helm. Lumos zelf heeft de helm gepositioneerd in het woon-werkverkeersegment. Daar kan ik mij volledig in vinden. Ik vind de hoofdbeschermer echter ook van toegevoegde waarde op mijn racefiets.

De Lumos helm is uiteraard volledig getest op veiligheid en voldoet aan de Europese en Amerikaanse veiligheidseisen. Eind vorig jaar is Lumos begonnen met het leveren van de eerste helmen. Nu zijn ze te koop via de webshop in de kleuren blauw, zwart en wit. Momenteel leverbaar in één maat. Lumos is bezig met de ontwikkeling van meerdere maten en de integratie van MIPS.

Lumos Helm

169
Lumos Helm
9

Pasvorm

9/10

    Extra's

    10/10

      Prijs/kwaliteit

      9/10

        Afwerking

        9/10

          Pros

          • Zichtbaarheid
          • Connected
          • Remlichten

          Cons

          • Geen MIPS
          • Zwaar
          • 1 maat beschikbaar
          Bastiaan Gaillard

          Bastiaan Gaillard

          Enthousiast buiten- en binnenfietser. Verslaafd aan Zwift. Begeleidt virtuele #hikritten door Londen, Richmond en op Watopia.
          Bastiaan Gaillard

          Latest posts by Bastiaan Gaillard (see all)

          Related Post

          One Comment

          1. Erik 11/04/2017 at 14:31 - Reply

            Nu nog de lokale wielerboer zoeken dit kan leveren:

            Regel # 2 van de Ethische wielercode: Steun je lokale fietsenmaker

          Geef een reactie