Getest: Recon Jet

Weet je nog hoe die eerste iPod eruit zag? Hij was groot en lomp, met een soort draaischijf. Destijds was het echter de revolutie. Zo kun je de Recon Jet ook zien, al zal die nooit zo populair worden als de eerste iPod. Maar de ‘slimme’ bril biedt wel een kijkje in de toekomst.

Want waarom zou je nog een fietscomputer gebruiken als je alle informatie ook in je ooghoek kunt zien? Wanneer die brillen in de toekomst ook nog eens voor muziek, gps-informatie, binnenkomende telefoongesprekken en populaire Strava-segmenten gaan zorgen, is het helemaal ideaal.

Maar zover is het dus nog niet. De Recon Jet is een logge bril met leuke, maar beperkte mogelijkheden. Het belangrijkste is dat je rechts onderin je zicht informatie over je snelheid en afstand hebt. Alles wat een simpele fietscomputer ook biedt. En denk niet dat het hinderlijk is, want als je gewoon vooruit kijkt, zie je niks van die cijfertjes.

Wanneer je via een touchpad op het pootje door de menu’s gaat scrollen, kun je kiezen voor camera, kaarten, kompas en nog wat andere functies. Het apparaat communiceert zonder probleem met je telefoon zodat je eventueel je muziekbibliotheek kunt bedienen of kunt zien dat er wordt gebeld.

Na een kilometer of tien heb je bij het eerste gebruik de bril helemaal verkend. Daarna blijkt er toch niet veel meerwaarde te zijn. Dan gaat ie toch plots veel wegen – met 85 gram toch drie keer zo zwaar als een standaard bril – en lijken passanten je aan te staren alsof je er als een Star Trek-personage bijfietst. De foto’s en filmpjes die je ermee kunt maken, zijn ook al niet denderend van kwaliteit.

Wat je nog wel ziet door deze bril zijn de toekomstkansen. Recon zou dan met een andere partij moeten gaan samenwerken, nu verschijnt al je data nog op hun eigen site en moet je vrienden worden met andere Jet-gebruikers om elkaars data te zien. Maar stel dat Recon tijdens het fietsen al je Strava-info kan gebruiken. Dat je kunt zien hoe hard je eerder op dit stuk reed en wat je vrienden reden. Dat je weet wanneer er een belangrijk segment aankomt. En zo kun je wel meer bedenken.

De strijd om de slimme brillen gaat gewonnen worden door de partij met de meeste gebruikers. Garmin, een partij met veel gebruikers en veel geld, kopieert de Jet al. Recon is gekocht door Intel en kan dus ook rekenen op een flink onderzoeksbudget. Everysight en Kopin hebben ook al slimme brillen.

De Recon Jet doet precies wat het belooft. Het lukte zelfs om in de wintermaanden met handschoenen aan het touchpad te gebruiken, alleen in de vrieskou wilde hij niet echt meewerken. Maar je moet wel even goed overwegen of je niet wil wachten op een nieuwere versie. De iPod nano of 2 zeg maar.

Na enkele ritjes was deze fietser, die overigens weinig geeft om data, in ieder geval blij weer eens een domme bril op te zetten, eentje die enkel zon en vliegjes kan tegenhouden.

Recon Jet

499,00
Recon Jet
6.7

Techniek

8/10

    Comfort

    6/10

      Uiterlijk

      6/10

        Noodzaak

        6/10

          Werking

          8/10

            Pros

            • Geen andere apparatuur meer nodig
            • Futuristisch
            • Handzaam

            Cons

            • Te zwaar
            • Middelmatige kwaliteit camera
            • Information overload

            Alex van der Hulst

            Alex van der Hulst (1977) is freelance journalist. Hij schreef het boek Draag Nooit Een Gele Trui. Hij schreef eerder het boek We Do Music - 40 jaar Doornroosje en Jozzy, het Bipsboek. Is net als veel andere muziekliefhebbers een mislukt wielrenner. Veel verder dan twee jaar nieuwelingen bij RTC Groenewoud kwam het KNWU-lidmaatschap niet. Is toch stug blijven doorfietsen over de Nijmeegse stuwwal en sinds enkele jaren verliefd op de Ronde van Vlaanderen. Rijdt Eddy Merckx en heeft zijn bolletjes-t-shirt van Gert-Jan Theunisse uit 1989 nog steeds niet weg durven doen.


            Favoriete wielerboeken:


            Related Post

            Geef een reactie