radar-path-01

Met een prijskaartje van 100+ euro brengt de Oakley Radar EV van te voren al een behoorlijke verwachting met zich mee. Kan de bril, die de eerste keus is van menig prof, deze waarmaken?

Het doel van de Oakley Jawbreaker was het verhogen van het zichtveld. Dit werd bereikt, maar met een prijs. Een relatief hoog gewicht en een in sommige opzichten vrij groot en lomp frame. Van Oakley krijgen we een Radar EV toegestuurd, die mogen onderwerpen aan test. Het Amerikaanse bedrijf heeft het zichtveld van de Jawbreaker doorgetrokken naar de Radar EV, maar dan in een afgeslankte vorm. Vergeleken met de originele Radar is de pasvorm nagenoeg hetzelfde, al lijkt hij ietsje strakker te zitten. Je merkt echter bijna niet dat je een bril draagt. Oakley blijft gebruik maken van de prettige earsocks, die lekker stroef zijn en zo voorkomen dat de bril verschuift tijdens het fietsen.

Oakley Radar EV

Links de Radar EV, rechts de Radar

Het grootste verschil lijkt op het eerste gezicht de lens. Die is een stuk vergroot zodat er een beter perifeer zicht ontstaat. Daarnaast is de bril voorzien van een comfortabel O-matter frame, dat aangepast kan worden met twee verschillende soorten neusframes. Dit om het verschil van ieders neus zo goed mogelijk op te vangen. Zelf ben ik een gebruiker van de originele Radar en kan ik dus een goede vergelijking maken met de Radar EV. Ik ben onder de indruk van de pasvorm en het verbeterde zichtveld. Zelfs na een paar uur op de fiets merk je nog geen wrijving van de bril.

Oakley Radar EV

Links de Radar EV, rechts de Radar

De Prizm lenzen blinken uit in de doorlating van licht en het contrast. Ook in de volle zon heb ik prima zicht en wordt schaduw en lichtverandering perfect gecontrasteerd. Tijdens de zwaardere inspanningen zorgen de kleine gaatjes in de lens voor luchtventilatie en een onbeslagen bril. Dit wordt ondersteund door de ventilatie O’s in de ‘pootjes’. De lenzen zijn relatief makkelijk te vervangen, wat het mogelijk maakt om snel van lens te wisselen bij veranderende weertypes. Toch ontkom je niet aan enkele vingerafdrukken op de lens, maar even poetsen kan nooit kwaad. Wanneer je op de markt bent voor een nieuwe fietsbril is één van de belangrijkste redenen waarschijnlijk je looks op de fiets. Hoe je het ook wendt of keert, de bril is vaak meer een stijlaccessoire, dan een functionele. Met de Radar EV sla je twee vliegen in één klap, hoewel smaak natuurlijk nog altijd iets persoonlijks is.

”Oakley maakt de hoge verwachtingen meer dan waar”

Wanneer je iets meer geld wilt neertellen voor een fietsbril ben je bij Oakley aan het goede adres. Voor de Radar EV betaal je +-140 euro, afhankelijk van de lens. Wanneer je kiest voor een gepolariseerde lens kan die prijs nog wat verder oplopen. Je haalt dan echter wel de crème de la crème qua fietsbrillen in huis, waarmee je zeker niet misstaat bij je fietsvrienden.

Oakley Radar EV

Oakley Radar EV
8.7

Prijs/kwaliteit

9/10

    Pasvorm

    9/10

      Lens

      10/10

        Vervanging

        8/10

          Ventilatie

          9/10

            Pros

            • Looks
            • Ventilatie
            • Extreem goede visibiliteit door de lenzen

            Cons

            • Relatief lange pootjes
            • Prijs
            Brend van der Horst
            Twitter:

            Brend van der Horst

            Brend van der Horst (@Brendsje) is 25 jaar en Beweeg & leefstijladviseur. Ging rechtop in zijn stoel zitten als Jens Voigt in de aanval was en riep dan hard 'Shut up Legs'. Wordt nu warm van Adam Hansen en John Degenkolb. Daarnaast is hij freelance journalist bij de Wieler Revue en woonachtig in Groningen. Reed al driemaal de Marmotte en dat is het mooiste wat hij ooit deed.
            Brend van der Horst
            Twitter:

            Related Post