Giro 2016 Etappe 3: Nijmegen – Nijmegen

By |dinsdag 24 februari 2015|

NijmegenWe tellen af naar de koers die dit weekend thuiskomt. We tellen af naar de Tour die weer in Nederland start. Maar stiekem tikt in mijn hoofd ook een andere klok. Een klok die vorig jaar al begon te tikken en die in mei volgend jaar afloopt.

Het goede nieuws was daar een aantal weken geleden. De Giro d’Italia komt in 2016 drie dagen naar Gelderland, waarvan één dag in Nijmegen. Toen in 2014 bekend werd dat de Giro mogelijk naar Nijmegen zou komen, was er al een route bedacht voor een korte proloog door Nijmegen. Nu blijkt dat er een reguliere etappe met start en finish in Nijmegen is, zijn de mogelijkheden voor een route nog veel groter. Daarom hierbij een idee voor de route van de etappe in de Giro d’Italia met start en finish in Nijmegen.

Startschot
De renners starten op de Burchtstraat, voor het stadhuis. Daar geeft de burgemeester het startschot. Het inschrijfpodium kan opgebouwd worden op de Grote Markt, waar ruimte is voor het publiek en de presentatie van de renners.

De eerste kilometers van een etappe zijn altijd geneutraliseerd. Dat betekent dat de renners rustig rijden. Dit geeft de mogelijkheid over wegen te gaan waar hoge snelheid onverantwoord is en het biedt het publiek de kans om de renners goed te zien.

Waalkade 
Het parcours voert via de Voerweg om het Valkhofpark heen over de Waalkade. Die wordt helemaal uitgereden om via het Joris Ivensplein langs het Kronenburgerpark te rijden. Vervolgens gaat het langs Keizer Karelplein naar de Heyendaalseweg. Dan gaat het peloton richting de universiteit en slaat het op de Scheidingsweg af in westelijke richting.

Richting Neerbosch-Oost verlaten de renners de stad. Ze maken een grote ronde door het Land van Maas en Waal. Over de N322 naar Wamel en via Dreumel zakken de renners af naar de Maas.

Groesbeek 
Vervolgens langs de Maas over de dijk terug naar Heumen. Dan van Molenhoek naar Milsbeek. Daar links, richting Nijmegen, maar niet voordat er flink geklommen is. Via de Zwarteweg komt het peloton in Groesbeek. Dan komt het op de Wylerbaan op een rondje dat 5 keer gereden wordt. Dat rondje gaat bij Tivoli omhoog, op de Randwijckweg omlaag, op de Oude Holleweg omhoog en via de Postweg en Zevenheuvelenweg terug naar Groesbeek, terug de Wylerbaan op.

De Oversteek 
Na het laatste rondje wordt de Meerweekselaan de andere kant op afgeslagen en kunnen de renners zich opmaken voor de finish. Dan loopt de route weer via de Scheidingsweg helemaal door de stad naar de Energieweg. Die wordt afgereden om uiteindelijk via De Oversteek de Waal over te gaan. Daarmee komen we in de laatste kilometers van deze etappe.

Via de Waalbrug komen de renners terug Nijmegen in, om te finishen op de Canisiussingel/Oranjesingel. Tot slot het erepodium op het Keizer Karelplein, waar de renners aan het eind van de dag gehuldigd worden.

Mooiste klimmetjes 
Deze etappe van ongeveer 170 kilometer biedt kansen voor zowel de aanvallers als de sprinters. Naast Gelderland wordt een klein stukje Limburg aangedaan. In de route zitten de mooiste klimmetjes die Nijmegen te bieden heeft én die voor een spannende finale kunnen zorgen. Bovendien levert het geweldige reclame voor de stad op, omdat de bruggen en de nieuw te openen nevengeul bij start én finish in beeld komen.

mapnijmegen

Bekijk hier de route in detail: http://www.mapmyride.com/routes/view/636746142

Dit artikel verscheen eerder online voor De Gelderlander.

Frans de Vries

Frans de Vries

Frans de Vries (1988) zijn liefde voor de koers ontstond in 1998, toen hij op de Galibier sliep en de volgende dag Pantani zag ontsnappen. Houdt van witte truien en renners die ze winnen. Verruilde vorig jaar de heuvels rond Nijmegen voor de duinen van Den Haag. Oefent op een wheelie.
Frans de Vries

Related Post

3 Comments

  1. Marc Peeters 09/06/2015 at 12:00 - Reply

    Leuk Frans! Heb je connecties met de logistieke organisatie?

    • Frans de Vries 09/06/2015 at 14:05 - Reply

      Nee, helaas niet. Ben vanwege werk een tijdje terug naar Den Haag verhuisd, dus zal ook lastiger worden om betrokken te blijven. Desondanks blijf ik er niet minder enthousiast over!

  2. marjon 30/04/2016 at 11:48 - Reply

    kunnen we daar ook ergens met de camper gaan staan?

Geef een reactie