Afgelopen dinsdag was daar opeens de mededeling. De Giro d’Italia van 2016 komt naar Nederland. Cees Priem kon namens Libéma Profcycling melden dat de Giro na zes jaar al weer terug zou keren naar Nederland.

De Provincie Brabant ziet Den Bosch als goede kandidaat. De stad heeft ervaring als het gaat om de start van grote ronden. De Tour van 1996 startte ook in de Brabants provinciehoofdstad. In de gemeenteraad werd echter met gemengde gevoelens gereageerd.

Giro aan de WaalDe provincie Gelderland liet daarop weten dat zij zich ook kandidaat stelt om de start te organiseren. De provincie ging in overleg met de gemeentes Apeldoorn en Nijmegen om te kijken naar de mogelijkheden. Direct gevolg was dat in Nijmegen de Girokoorts uitbrak. Op Twitter begon men al direct te fantaseren over mogelijke routes. De mogelijkheden voor routes rond Nijmegen zijn bijna eindeloos. De dijken en wegen in de Ooijpolder lenen zich uitstekend voor waaiers. De heuvels richting Berg en Dal en Groesbeek kunnen voor een selectief parcours zorgen. Een gloednieuwe brug, die samen met de oudere Waalbrug een prachtig plaatje kan vormen, vanuit de helikopter. En dat zijn nog maar de eerste ideeën.

Op Twitter was men het al behoorlijk snel eens over de route voor de proloog. Allebei de bruggen dienden aangedaan te worden en er moest een echte cityfinish zijn. Daarnaast is er gekozen voor een kleine slotklim voor een spectaculair einde. Het totaal komt op ongeveer 11,2 kilometer. Nu, drie dagen later is er een Facebookpagina en Twitteraccount, omarmen Nijmeegse politici het plan en staat het parcours op beeld. Het is nog lang niet duidelijk of de Giro überhaupt naar Nijmegen komt, de Girokoorts is er in ieder geval al wel.

Frans de Vries