In 2020 verschijnt Het Mooiste Uit De Koers. In dit nieuwe boek belicht Alex van der Hulst de 50 iconen (renners, materialen, wegen, bergen, shirts, uitspraken en fenomenen) uit het wielrennen waar nog geen boekenkasten over volgeschreven zijn. Op Het Is Koers alvast zeven voorpublicaties en de vraag aan de lezer: wat mag er bij deze 50 niet ontbreken? Vandaag deel 1: materialen, de Cinelli Laser.

Als wielerliefhebbers het over mooie rondingen hebben, gaat het (meestal) niet over vrouwen. Ze hebben het dan over hoe zitbuizen en bovenbuizen gevormd zijn, welke verhoudingen ze hebben, hoe het stuur is geïntegreerd en hoe de achterbuizen zijn gepositioneerd. Het is dat de bandjes zo dun zijn, anders zou een groepje mannen rond een fiets graag even tegen het rubber aanschoppen.

Die mannengroepjes zijn een prachtig beeld op fietsbeurzen. Met de armen over elkaar of wijzend op details staan ze naast fietsen. Bij gebrek aan vrouwen moeten ze het maar aan elkaar mansplainen wat tot verhitte discussies leidt.

Maar dat terzijde.

Laserman
Het verhaal van de mooi gevormde fiets vindt begin jaren tachtig zijn oorsprong bij het iconische Italiaanse merk Cinelli. De befaamde Cinelli Laser had zulke hemelse rondingen dat het een fietsequivalent vormde van een kruising tussen Marilyn Monroe, Sophia Loren, Claudia Cardinale en Raquel Welch. De Laser deed en doet nog steeds mannen watertanden. Nadat fietsfabrikant Cinelli en buizenfabrikant Columbus in een bedrijf waren gevoegd, bedachten directeur Antonio Colombo, framebouwer Andrea Pesenti (Laserman) en Columbus-ingenieur Paolo Erzegovesi het Laser-model.

Speciaal gevormde buizen, extra stukken om de rondingen nog soepeler te laten lopen en het dan revolutionaire TIG-lassen zorgen ervoor dat ze de fiets een heel nieuw uiterlijk kunnen laten geven. Het is de tijd van Star Wars en Back To The Future, de Laser is een fiets die uit de toekomst lijkt te komen. Of Leonardo da Vinci is met een tijdmachine opgehaald waarna ze hem een computer hebben gegeven en gevraagd een racefiets te ontwerpen.

Silly Walk
Met de azuurblauwe kleur, het totale gebrek aan oneffenheden, de naadloze overgang van frame naar stuur en de hoogst merkwaardig vorm is de Cinelli Laser de meest bijzondere fiets van de jaren tachtig geworden. Een van de eerste modellen is gebruikt voor de Italiaanse baanploeg en lijkt de houding te hebben die John Cleese gebruikte voor zijn silly walk.

Ook andere varianten van de Laser doen liefhebbers watertanden. “Klinkt goed, doe mij er maar één”, zou je nu kunnen denken. Maar dan vergeet je blijkbaar dat we het hier over kunst hebben. Je vindt de Cinelli Laser in musea voor moderne kunst. En ze worden verhandeld tussen verzamelaars. Maar dan hebben we het over bedragen van 30.000 euro.

Hipsters
Cinelli-directeur Antonio Colombo heeft dat handig aangepakt. Terwijl de ene na de andere Italiaanse fietsfabrikant omviel, zag hij op tijd hoe hippe fietskoeriers in New York op Cinelli’s fietsten. Die cultuur hebben de Italianen omarmt en in korte tijd werden ze het hipstermerk voor fixies en fixed gear criteriums. Colombo omarmt de jongerencultuur, afficheert zich met Keith Haring en moderne kunst, en noemt nieuwe modellen naar popsongs. Cinelli zet gerust mannen met grote snorren en getatoeëerde benen op promotiefoto’s. Types waar de conservatieve fietsliefhebbers van walgen. Ze vormen de toekomst van de makers van een van de mooiste fietsen ooit.

De Laser is de fiets waarvoor het woord wielerporno lijkt te zijn uitgevonden.

 

Wat zijn de andere iconische materialen en fietsen? Denk aan deltaremmen, Look-pedalen, Time Equipe-schoenen of andere fietsen. Laat het weten in de reacties!

Alex van der Hulst