Geleen verdient een plek in de geschiedenisboeken als eerste Nederlandse stad die de Tour de France wilde binnenhalen. In 1952 waagde de stad een poging, net als Maastricht – twee jaar vóórdat deze wielerronde voor de eerste keer in ons land was. Ruim zestig jaar later probeert Limburg het opnieuw.

Limburg wil in de nabije toekomst gastheer worden van de Tour de France. De provincie sluit zo aan bij een lange traditie van Nederland in de Tour de France. De eerste keer dat de ronde buiten Frankrijk begon, was in 1954 in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Utrecht is komende zomer de zesde Nederlandse stad van Le Grand Départ. Geen enkel land – buiten Frankrijk zelf natuurlijk – heeft vaker de Tourstart binnen zijn grenzen gehad.

De provincie Limburg heeft die eer nog nooit gehad, alhoewel de karavaan al wel drie keer in de regio is geweest. In 1969 diende Maastricht als etappeplaats, waar Valkenburg in 1992 en 2006 gastheer was. Na archiefonderzoek ontdekte ik dat Geleen en Maastricht in 1952 al voor de eerste keer contact hadden gelegd met Parijs om in het wedstrijdschema van 1953 te worden opgenomen – de jubileumeditie vanwege het vijftigjarige bestaan van de wielerronde.

Ernstige stappen

Op 13 oktober 1952 schreef het Limburgsch Dagblad als eerste over de Geleense ambities: ‘Momenteel worden er ernstige stappen in deze richting ondernomen.’ Hiervan kwam niets terecht, maar dat neemt niet weg dat Geleen een plek in de geschiedenisboeken verdient als eerste Nederlandse stad die als etappeplaats voor de Tour de France wilde dienen.

Wielrennen. De kopgroep wielrenners komt onder een schilderachtig poortje door …

Enkele maanden later, op 4 december 1952, meldde het Vrije Volk dat Maastricht ook een poging waagde. ‘Men heeft ons in het Maastrichtse stadhuis bevestigd, dat de gemeente inderdaad bereid is f 12.000,- in het garantiefonds te storten.’ Tour-directeur Jacques Goddet zou zelfs al een kijkje hebben genomen, aldus het dagblad. ‘Dit zou er op wijzen, dat Goddet in principe wel iets voor Maastricht voelt.’

Aan dit optimisme kwam een eind bij de presentatie van de route van 1953. ‘De ronde van Frankrijk komt dit jaar wel buitenslands,’ schreef het Nieuwsblad van het Noorden, ‘maar alleen in België. Van Nederland is in het geheel geen sprake.’

En zo werd niet Limburg de eerste Nederlandse gastheer van de Tour de France, maar Amsterdam in 1954.

De etappezege van Jan Nolten in de Tour de France van 1952 speelde een doorslaggevende rol bij de Limburgse plannen om deze wielerronde binnen te halen. Meer hierover schrijf ik op Blendle – hier voor 69 cent.

Jurryt van de Vooren