Wielersport op de weg bestond in Nederland amper maar in 1897 doet Limburger Mathieu Cordang van zich spreken in de tweede editie van Parijs – Roubaix. Het zijn de jaren dat de renners in deze klassieker gebruik mogen maken van gemotoriseerde gangmaking door auto’s en motoren.

Dat Cordang het goed doet in de klassieker is geen verrassing; Cordang is in die jaren een grote naam in weg- en baanwedstrijden. Ene Maurice Garin is dat ook, en zijn naam is in de geschiedenisboeken nog een tikkie groter dan die van Cordang. De eerste winnaar van de Tour de France, u weet wel…

Terug naar Parijs-Roubaix waarin deze twee het op de wielerbaan gaan uitmaken. Cordang lijkt zijn rivaal te gaan verslaan, maar komt in een bocht ten val. ‘Geweldig pech’, schrijft het Rotterdams Nieuwsblad op 21 april 1897. Gevolg: een achterstand van 200 meter. In de resterende ronden op de baan haalt Cordang de Fransman nog wel in om in de eindsprint te worden verslagen.

 

Jos van Nierop

Jos van Nierop (1967) is gek op de koers sinds Hennie Kuiper won op Alpe d’Huez, 1977. Rijdt zelf af en toe op een Gazelle Champion Mondial uit 1978 (met de remkabels in een boogje boven het stuur). Kijkt op tv naar wielrennen, en leest en schrijft erover. En verzamelt (kopen, ruilen, krijgen) wielerplaatjes, wielerfotokaarten, wielerstickers en nog veel meer voor zijn verzameling.
Jos van Nierop

Latest posts by Jos van Nierop (see all)