Next-level binnenfietsen: op bezoek bij Tacx

Na vorig jaar voorzichtig een teen in het water te hebben gestoken, begon Het is Koers in 2017 met zogenaamde sociale ritjes in het virtuele fietsspel Zwift. Daar kwamen al gauw meer dan 70 deelnemers per week op af; toen Robert Gesink een keer meefietste bestond het peloton zelfs uit 120 binnenfietsers. Dat trok de aandacht van fietstrainerfabrikant Tacx en voor we het wisten zaten we in Wassenaar aan de koffie en kregen we een rondleiding door de hallen waar niet alleen Fluxen, Neo’s en Vortexen worden gemaakt, maar ook vele duizenden bidonnen per dag.

‘Kijk, nu past-ie precies!’ Edwin Vreeswijk zegt het met een twinkeling in zijn ogen. Vreeswijk is een ouderwetse techneut, iemand die er plezier aan beleeft om onderdelen precies passend te maken en zo problemen in de assemblage van Tacx-producten op te lossen. Of het nu gaat om mallen die gebruikt worden of onderdelen van trainers, Vreeswijk fikst het. Daarnaast maakt hij matrijzen die in het productieproces gebruikt worden.

Vreeswijks enthousiasme is niet uitzonderlijk. Ook productiemanager Edwin Vrauwdeunt, die we tegen het lijf lopen terwijl hij dozen met fietstrainers versjouwt, straalt uit dat hij lol heeft in zijn vak. Vrauwdeunt, zelf niet onverdienstelijk als wielrenner bij de masters, vertelt ons over de Tacx-filosofie. Die houdt in dat alles in de fabriek uit Nederland komt. Van machineonderdelen, kunststofkorrels en mallen tot precisie-instrumenten en software. Kan het niet door Tacx zelf in Wassenaar gemaakt worden, dan worden andere Nederlandse bedrijven ingeschakeld. Liefst op korte afstand van de fabriek. Geen gedoe met leveringen uit China die maanden onderweg zijn of communicatieproblemen en wederzijds onbegrip. Het zorgt voor korte lijnen, snelheid en slagkracht.

En toch, met de stijgende populariteit van smart trainers kan Tacx de grote vraag soms ternauwernood aan. PR & Sportmarketeer Sven Roggeveen wijst in het magazijn naar het laatste voorraadje Neo’s: ‘Die gaan naar de VS.’ Software als Zwift en TrainerRoad geven Tacx daarbij een flinke duw in de rug. De markt vraagt en Tacx draait.

Oprichter Koos Tacx begint in 1957 een fietsenwinkel in Wassenaar en gaat al snel zelf onderdelen voor fietsen en brommers produceren. In de jaren 70 start hij met de productie van rollenbanken. Een kleine markt, zo lijkt het dan nog, maar anno 2017 is Tacx vooral bekend als een topmerk in (slimme) fietstrainers.

‘De Neo is het product waarbij we helemaal los zijn gegaan. We hebben onszelf de vraag gesteld hoe onze ideale direct-drive smart trainer er uit zou zien. Welke techniek en welke hersenen horen erin? En hoe moet hij er uitzien om zowel esthetisch als praktisch helemaal top te zijn? En let op: de Neo heeft geen overbrengingen en is daardoor heel nauwkeurig en stil. Ik denk dat de Neo het product is waarop het meest trots zijn hier bij Tacx.’

Terwijl we door de hallen lopen stuiten we op de testopstellingen. Hier wordt elke smart trainer op een werkbank gezet en geijkt. Vervolgens wordt de trainer aan een motor gekoppeld die hem er vol gas van langs geeft. De motor jaagt hoge wattages door het apparaat en kan zo de maximale belasting en nauwkeurigheid van de trainer testen. Is de trainer niet nauwkeurig genoeg, dan wordt hij afgekeurd.

De nieuwste slimme en realistische trainer van Tacx heet Magnum. Het bijzondere aan dat apparaat is dat het een trainer is voor zowel hardlopers als fietsers: een loopband waarop gefietst kan worden. Aan het eind van het fabrieksbezoek mogen we onze fiets uit de auto pakken en die op de Magnum plaatsen. We zijn van te voren gewaarschuwd: er zijn fietsers die het binnen 10 seconden kunnen, maar je hebt er ook bij die er 10 minuten over doen. Godzijdank zitten wij er ergens tussenin; binnen een paar minuten fietsen Bastiaan Gaillard en ik met de handjes op het stuur op de loopband van de Magnum. De software staat ingesteld op een beklimming van de Poggio. Voor me zie ik een film met beelden van de helling. Mijn kuiten vertellen me dat ik ‘echte’ hoogtemeters maak. Het duurt niet lang of het zweet parelt over mijn rug naar beneden. Als je het hebt over realistisch, voelt dit als ‘next-level’.

‘Dit is een high-end trainer. Daar hoort een prijs bij die natuurlijk niet voor iedereen is weggelegd,’ zegt Sven Roggeveen. ‘Maar het is wel weer een heel mooie nieuwe stap voorwaarts in de ontwikkeling van trainers. Afgelopen week heb ik een promotiefilmpje gemaakt met Peter Sagan. Hij had het erg druk volgens zijn manager, dus ik zou hem maximaal een kwartier kunnen inzetten. Maar hij ging op die Magnum zitten en heeft er vervolgens meer dan een halfuur op gefietst. Hij werd steeds enthousiaster.’

Gezien de grote populariteit van met name Zwift onder lezers van dit blog houden we de ontwikkelingen op het gebied van smart trainers scherp in de gaten. Dat er in die markt veel gaat gebeuren, staat volgens Roggeveen wel vast. ‘We zijn nog lang niet uitontwikkeld. Volgens mij staan we pas aan de voet van de berg.’

Leon Geuyen

Leon Geuyen

Léon Geuyen doet iets met internet bij een uitgever. Verzint ideeën. Voert ze nog uit ook. Ook bekend als drummer van The Gasoline Brothers, de band die in 2009 dankzij überfan Koos Moerenhout een hype werd in het wielerpeloton. Sinds 2010 heeft hij weer een racefiets.
Leon Geuyen

Related Post

Geef een reactie