Alle sporters die naast hun land ook Oakley vertegenwoordigden op de Olympische Spelen in Rio kregen van de fabrikant een model naar keuze met Prizm lenzen en handmatig gespoten in ‘Green Fade’. Deze collectie is gelimiteerd en niet of nauwelijks verkrijgbaar in de handel. Ik ben geen sporter op olympisch niveau, maar toch kreeg ik een Radarlock met Prizm lenzen in de Green Fade uitvoering om te testen.

oakley-greenfade-prizm-radarlock

Oakley heeft een breed gamma aan frames en bijbehorende lenzen. Via de website is de gewenste bril helemaal zelf samen te stellen. Je maakt eerst een keuze in het model, vervolgens is alles aan te passen: kleurstelling, lenzen, wel of geen ventilatie en ga zo maar door. Uiteraard is dit iets duurder dan complete brillen die aan te schaffen zijn via de bekende online winkels.

Het Radarlock frame weegt weinig en is comfortabel. De lange pootjes maken dat ook bij een groot hoofd de bril goed over de oren valt. Met een handigheidje is de lens eenvoudig te vervangen, zonder dat je hierbij het idee hebt dat je de bril uit vorm trekt of duwt.

Nu is vervanging van de Prizm Road lens eigenlijk niet nodig, tenzij bij beschadigingen. De Prizm techniek, waarbij de lenzen per sport geoptimaliseerd worden, zorgt voor een helder beeld in iedere omstandigheid. In het geval van de Prizm Road wordt bijvoorbeeld de nadruk gelegd op de wegstructuur (steentjes, gaten, etc) en wordt de belijning op de weg en van verkeersborden iets uitgelicht. Als je de bril opzet merk je hier niet direct iets van, maar na een fietstocht merk je wel dat de verhoudingen van wat je ziet met en zonder bril lichtjes van elkaar verschillen. Nadeel van deze opzet is dat de Road-versie minder geschikt is voor het mountainbiken in het bos waar je snelle verschillende lichtomstandigheden kunt tegenkomen en waar de obstakels anders gekleurd zijn. Nu is er ook een Trails-versie van de Prizm lens dus met een kleine investering heb je het beste van beide werelden. Naast Road en Trails heb je ook nog lenzen voor watersport, wintersport, de golfsport, enzovoort. Alle geoptimaliseerd voor de betreffende sport.

In de uren dat ik met de bril heb gefietst, in verschillende omstandigheden, heb ik geen last gehad van de bril. Dat vind ik zelf misschien wel de belangrijkste eigenschap. Zowel het montuur als de lenzen werken naar behoren. De lens geeft een goed contrastrijk beeld en de specifieke eigenschappen van de lens storen totaal niet. Ook met de lage najaarszon van dit moment word je niet verblind en behoud je goed zicht op de weg.

Ik heb glazen zonder ventilatie, ik raad iedereen aan die het snel warm heeft de glazen mét ventilatie te nemen. Ik ben inmiddels geoefend om ook bij korte stops de bril direct af te nemen. Doe je dat niet, dan beslaat de binnenkant en dat geeft logischerwijs slecht zicht. Nu is dat niet alleen een probleem van deze bril én afhankelijk van de persoon.

Conclusie: prima montuur, uitstekende glazen. Daar hangt uiteraard een fors prijskaartje aan, maar ook dit heb je voor een deel zelf in de hand want de bril is helemaal zelf samen te stellen. Wil ik nog terug naar mijn oude bril? Nee. De Oakley Radarlock Prizm Road heeft zeker mijn voorkeur op de weg. Als ik het bos induik kies ik vooralsnog voor normale glazen, maar ik heb mijn oog al laten vallen op een setje Prizm Trails glazen.

 

 

Oakley Radarlock Prizm Road

vanaf €150
Oakley Radarlock Prizm Road
8.5

Radarlock frame

8/10

    Prizm lenzen

    8/10

      Constructie

      9/10

        Ontwerp

        9/10

          Pros

          • Configuratie mogelijkheden
          • Lenzen
          • Comfort

          Cons

          Bas Van Eijk

          Bas Van Eijk

          Bas van Eijk werkt thuis en ziet daarom alles van de Tour. En de rest van de wielerkalender. Werkt soms vanaf de Wahoo Kickr in Zwift.
          Bas Van Eijk

          Related Post