Vlakbij schaatstempel Thialf in Heerenveen staat de fabriek van fietsmerk Koga. Voor Hetiskoers! maakte ik de reis naar Friesland en mocht ik meekijken achter de schermen. Zo ontdekte ik dat er veel schuilgaat achter het productieproces van een fiets en dat Koga veel aandacht besteedt aan de kwaliteit van haar fietsen. Harald Troost, marketing manager bij Koga, nam me mee op pad.

Historie
Koga werd in 1974 opgericht door Andries Gaastra. Hij voegde de eerste twee letters van de achternaam van zijn vrouw (Marion Kowallik) samen met die van zijn eigen achternaam. Koga was geboren. Gaastra hield wel van een risicootje hier een daar en besloot eens een kijkje te nemen buiten Europa. Zijn vleugels reikten tot in Japan, waar hij contact legde met Shimano. Die stap was goud waard, want Shimano was tot dan toe nog een onbekende speler. Koga werd importeur van Shimano onderdelen en ging een samenwerkingsverband aan met Miyata, een vooraanstaand ontwikkelaar van lichtgewicht stalen frames.  Gaastra’s doel was een exclusieve en kwalitatief hoogwaardige fiets maken, waarbij niets aan het toeval over werd gelaten. Miyata maakt, sinds de ontwikkeling van aluminium- en carbon frames, al ruim twintig jaar geen frames meer voor Koga, maar toch is de Miyata-toevoeging tot 2010 aan Koga blijven plakken.

IMG_9845

De fiets van Peter Winnen

Successen
Je voelt aan Troost dat hij trots is wat Koga op sportief vlak heeft bereikt als we langs rij historische fietsen lopen. Onder anderen Theo Bos, Leontien van Moorsel en Marcel Kittel beleefden hoogtepunten op een fiets uit het Friese Heerenveen.  Eén van de mooiste residuen van de Koga-historie is de fiets waarmee Peter Winnen de Tour-etappe naar Alpe d’Huez won in 1981. Tegenwoordig is Koga fietsenleverancier voor de continentale opleidingsploeg SEG-Racing, van de broertjes Berkhout. Via die gebroeders werd Koga ook betrokken in de werelduurrecordpoging  van Thomas Dekker. ,,Het is voor ons financieel niet meer haalbaar om een World-Tour ploeg te sponsoren. De ambities van SEG-Racing passen veel beter in ons plaatje. Momenteel ligt de focus ook niet meer op het racesegment, maar op de E-bikes en toerfietsen’’, zegt Troost.

IMG_9852

Verboden voor pottenkijkers

Koga is de enige Nederlandse fabrikant met een eigen testcentrum. In dit testcentrum onderwerpt Koga elk onderdeel van hun prototypes aan zware testen. De uitvoering van de testen is geheim en daarom mogen er ook geen foto’s worden gemaakt van de apparaten. De frames worden onder andere getest op corrosiebestendigheid in een speciaal zoutbad, stijfheid van de bracket en pedalen en UV-straling. Dat wordt niet eenmalig getest, maar onder langdurige en hevige omstandigheden, zodat Koga een honderd procent kwaliteitsgarantie kan geven.

IMG_9851

De voorgespoten frames komen uit Taiwan

Ondertussen neemt Troost me mee naar de fabriek, die zich in hetzelfde gebouw bevindt als de kantoren en de showroom. Hier worden alle fietsen met de hand in elkaar gezet. De frames komen uit Taiwan, waarna de fiets verschillende afdelingen doorloopt voordat deze rijklaar richting de nieuwe berijder kan. Overal in de fabriek staan stellingen met tientallen voorgeassembleerde sturen met shifters, zadelpennen met zadels en wielen klaar om naar de volgende afdeling gereden te worden. Op de uiteindelijke montage-afdeling is maar één monteur verantwoordelijk voor de opbouw van de complete fiets. Als deze af is, zet de monteur zijn naam op de afleverkaart. Zo weet de uiteindelijke eigenaar precies wie zijn of haar droomfiets in elkaar heeft gezet. Tot slot gaan alle fietsen door de handen van een aantal kwaliteitscontroleurs. Zij checken of alles werkt en sturen zonodig de fiets terug de fabriek in. Wanneer de fiets in orde is bevonden is deze klaar voor vele kilometers rijplezier.

IMG_9856

Enkele frames staan te popelen om gemonteerd te worden

IMG_9860

Op naar de eigenaar!

 

 

 

 

 

 

 

De rondleiding zit er op voor mij na een laatste rondje in de showroom van Koga.  En ik ga niet met lege handen naar huis. Een Koga Kimera Road Premium, die we gaan onderwerpen aan een stevige duurtest, mag mij vergezellen op de weg naar huis.

Koga Kimera Premium

Koga Kimera Premium

Brend van der Horst
Twitter:

Brend van der Horst

Brend van der Horst (@Brendsje) is 25 jaar en Beweeg & leefstijladviseur. Ging rechtop in zijn stoel zitten als Jens Voigt in de aanval was en riep dan hard 'Shut up Legs'. Wordt nu warm van Adam Hansen en John Degenkolb. Daarnaast is hij freelance journalist bij de Wieler Revue en woonachtig in Groningen. Reed al driemaal de Marmotte en dat is het mooiste wat hij ooit deed.
Brend van der Horst
Twitter:

Related Post