Gisteren, 06 juni 2012, was er een uitzonderlijk zware valpartij op 25 kilometer voor de meet. In totaal hebben 13 renners na die etappe moeten opgeven, waaronder Giro-winnaar Hesjedal en Neerlandsch hoop voor de etappe van vandaag: Wout Poels. Een aantal renners is met zware verwondingen naar een ziekenhuis gebracht, waaronder laatst genoemde met een gescheurde lever, een gescheurde milt en drie gebroken ribben.

De oorzaak van de valpartij, aldus Danilo Hondo, lag bij zijn ploegmaten van Lampre-ISD. Sprinter Petacchi had zijn overschoentjes uitgetroken en aan Viganò gegeven. Deze had hiermee zijn handen niet vrij om te remmen en daar lag het halve peloton. We gaan hier even voorbij aan de vraag waarom hij überhaupt overschoenen droeg, dat doet er niet toe.

Naast fysieke schade bij een boel renners liep ook het algemeen klassement en zeker dat van Nederlandse kopmannen een flinke deuk op. Uiteraard staat de wens dat alle renners goed genezen van deze valpartij buiten kijf maar de Tour, zoals u weet, wacht op niemand.

Wellicht moet daar verandering in komen. In hoeverre heeft de Tour de France baat bij het feit dat diverse klassementsrenners het zicht op het podium verliezen in een etappe van niets? De etappe van donderdag ging bij voorbaat eindigen in een massasprint. Geen kans op waaiers, geen onderscheidende natuurlijke obstakels. En dus geen kans op tijdsverschillen tenzij (materiaal)pech of een valpartij. Een rit om de groene trui en het rode rugnummer.

Bestaat er een oplossing? Dat is de discussie van het moment op twitter en tussen de TV commentatoren. Wij hebben er een paar verzameld en laten het aan u over.

  • Laatste 25 kilometer tijd neutraal. Momenteel kan je door een valpartij binnen de laatste 3 kilometer geen tijd verliezen. Trek deze grens op tot 25 kilometer. Op die manier krijgen de treintjes van de sprinters alle ruimte zich te organiseren.
  • Neutralisatie bij valpartij. Na een massale valpartij wordt de rit geneutraliseerd. Dit kan op verscheidene niveaus. Je kan kiezen om helemaal geen tijdsverschillen te berekenen. Een andere optie is om de tijdsverschillen van op dat moment te gebruiken. Last but not least zou je alleen de verschillen kunnen neutraliseren van -van te voren aangemerkte- klassementsrenners. Volgens Ducrot moet deze beslissing uit het peloton komen. Lijkt ons niet verstandig. De jury van de Tour de France moet dit beslissen. Eventueel via een grondslag van het aantal betrokken klassementrenners.
  • Pace car. Bij een valpartij komt zoals in de F1 de pace car in de wedstrijd. Deze draagt zorg dat het verschil tussen kopgroep en peloton gehandhaafd blijft tot iedereen weer op zijn fiets zit en is aangesloten bij het peloton.

Wie weet zijn er nog meer mogelijke oplossingen of andere invalshoeken. Wij lezen ze graag in de comments. Waar nodig zullen we geboden oplossingen toevoegen aan bovenstaand rijtje. Dat er iets moet gebeuren lijkt ons duidelijk. De eerste week van deze tour werd wederom geteisterd door valpartijen. Vaak net na het passeren van de 3 kilometer vlag. En uiteraard de moeder der valpartijen in de rit van gisteren. Sponsors betalen grif geld voor een hoge notering in het klassement. Klassementsrenners richten hun hele seizoen in op drie weken Frankrijk. En een paar overschoentjes doen dat alles teniet. Dat zou niet moeten kunnen.

Een hele andere discussie is het doorfietsen van (zwaar) geblesseerde renners. Eigenlijk kunnen we hier kort over zijn. Wielrenners zijn helden. Ook als ze niet opstappen met een gebroken heup, geperforeerde long of dies wat meer zij. In iedere ploegleiderswagen zou naast een mecanicien ook een dokter, arts in opleiding of iets dergelijks moeten zitten. Je renner is immers ook materiaal, om het maar even cru te zeggen. Betaald door de ploeg zelf. Die bepaalt of een renner kan doorfietsen. Niet de renner of de ploegleiding. Vraag dat maar aan Addy Engels.

* Niet alle discussies verlopen serieus, dus ook oplossingen zoals het afschaffen van vlakke ritten of maak van alle vlakke ritten een tijdrit kwamen voorbij.

Bas Van Eijk
Laatste berichten van Bas Van Eijk (alles zien)