Getest: Rapha Pro Team Shadow

Mooiweerfietsers zijn er genoeg. Het is ook makkelijk, fietsen in de zon. Lekker kleurtje krijgen, beetje een espresso wegtikken. Nee, de verhalen komen van regenritten. Pestweer, ellende, miserabele tijden. Dat zorgt voor herinneringen. En sinds een tijdje kan je deze herinneringen maken in de Rapha Shadow, Rapha’s antwoord op de onverwoestbare Gabba van Castelli. Wij testten een setje in de meest gure rit van het jaar.

Luik-Bastenaken-Luik is op zichzelf al erg genoeg. De weergoden hoeven zich in de regel niet te bemoeien met het verloop van de koers, om er een uitputtingsslag van te maken. Er zijn echter edities geweest waarin het in de Ardennen dermate spookte, dat het verhaal van de weersomstandigheden minstens zo’n stempel drukte op de krantenkoppen als dat van de winnaar. Natuurlijk was er de Bernard Hinault-editie van 1980, maar ook vorig jaar werd het peloton gegeseld door moeder natuur. Vorig jaar won Wout Poels. En kreeg Rapha de beste reclame die het zich maar kon wensen.

Nieuw setje
Rapha was tot vorig jaar de kledingsponsor van Team Sky en had voor Luik-Bastenaken-Luik een nieuw setje slecht weer-kleding in de bus klaargelegd. Het betrof de hagelnieuwe Pro Team Shadow-lijn, een kledinglijn die zeer specifiek is gericht op fietsen in waardeloos weer. En waardeloos was het, op 24 april 2016. Hagel, wind en regen teisterden het peloton de hele dag en Poels stak na afloop zijn blijdschap met zijn nieuwe kledingsetje niet onder stoelen of banken.


DWR
Met de Shadow, neemt Rapha het op tegen de oude favoriet in het wielerpeloton; de Gabba van Castelli. En om armpje te kunnen drukken met de Gabba, moet je met iets bijzonders komen. En dus pakte Rapha dit op z’n Rapha’s aan: grondig. de Shadow kenmerkt zich door het gebruik van Durable Water Resistant (DWR), een coating die ervoor zorgt dat de kleding hydrofobisch wordt. Met andere woorden: waterdruppels krijgen geen vat op het oppervlak en glijden er direct af. Dat is iets bijzonders om zelf te ervaren; je kan de mouw van de Shadow zonder problemen onder de kraan houden en er blijft geen druppel hangen. De mouw blijft kurkdroog.


Dat is indrukwekkend. Het is iets wat je aan je fietsvrienden laat zien. Maar een party trick is één ding, het belangrijkste is dat het op de fiets goed werkt. Het plan was om de Shadow mee te nemen in de voetsporen van Wout Poels, in Luik-Bastenaken-Luik, maar een week eerder diende zich een buitenkansje aan. De toertocht van de Amstel Gold race werd verreden in – ik heb er geen ander woord voor – takkeweer.

Nee, maar echt. Takkeweer.

Lakmoesproef
Met een windkracht 4 en regen die dik vier uur lang non-stop aanhield, kreeg de Pro Team Shadow het beste Hollandse weer voor de kiezen. En laten we er niet omheen draaien: de Rapha Shadow slaagde met vlag en wimpel voor de lakmoesproef. Het waterresistente karakter zorgde ervoor dat ik zeker in de eerste drie uur op de fiets geen last had van het slechte weer. Dat wil zeggen; geen last op de plekken die bedekt waren door de Shadow. Mijn handen waren dermate verkleumd, dat ik bij de laatste bevoorrading collega-fietsers moest vragen om mijn Snelle Jelle te bevrijden uit zijn verpakking; ik kon op geen enkele manier kracht zetten door de kou.


Na vier uur constante regenval moest ook de DWR-coating soms eens wat water doorlaten, maar daar stond tegenover dat het ongelooflijk snel droogde toen het regenfront eindelijk besloot om elders in het land voor ellende te zorgen. En met ‘wat water’ bedoel ik ook echt niet meer dan alleen dat. De Shadow zorgde ervoor dat ik, ondanks de belachelijke hoeveelheid regen, een vrijwel droog ondershirt kon uittrekken in het hotel.

Strak
Het unieke materiaal is overigens niet ideaal om aan te trekken; als het eenmaal om je lichaam is getrokken zit het prima, maar om op dat punt te komen, heb je wel iets meer tijd nodig dan met conventionele wielerkledij. Het is wat minder elastisch, strekt wat minder en voelt duidelijk heel anders aan. Dit is alleen even wennen bij het aantrekken; vooral de broek is in het begin een beetje weerbarstig bij het aantrekken. Tijdens het fietsen merk je hier niets meer van en ben je gewoon erg goed beschermd.

De Shadow bibs gebruiken Rapha’s uitstekende zeem en zijn hiermee zeer comfortabel. Ook qua pasvorm volgt het de lijn die we inmiddels gewend zijn van het Britse merk; strak en prima zittend. Met de zwarte styling kan je de plank eigenlijk niet misslaan, al is het te hopen dat Rapha de Shadow in de toekomst ook in andere kleuren gaat aanbieden. Persoonlijk ben ik zeer van het zwart, maar meer keuze hebben in het kleurenpalet is nooit weg.

Nog één dingetje dan…
Nog iets aan te merken? Eigenlijk maar één ding. Een aspect dat bij Rapha eigenlijk altijd aan bod komt en bij veel wielerliefhebbers voor terughoudendheid zorgt. We gaan er niet omheen draaien; de Shadow is schreeuwend duur. 335 euro voor de bib shorts, 305 euro voor de long sleeve jersey. Dat maakt samen 640 euro voor een setje. Dat is waanzinnig veel geld en het maakt het gelijk voor menig zondagsrijder een onmogelijk verhaal.

Maar ben je iemand die, zoals de Velominati zeggen, ‘s ochtends een wrange glimlach om de lippen krijgt als de wereld bij het openslaan van de gordijnen onder een grauwe deken van hemelwater ligt, dan ben je met de Rapha Pro Team Shadow voor de komende jaren voorzien van een fantastische bescherming. Vraag maar aan Woutje.

Rapha Shadow

-305,
Rapha Shadow
8.5

Waterdichtheid

9/10

    Afwerking

    9/10

      Comfort

      8/10

        Winddichtheid

        8/10

          Pros

          • Hydrofobisch
          • Comfortabel
          • Winddicht
          • Droogt snel op

          Cons

          • Erg prijzig
          • (Nog) geen keuze uit meer kleuren
          Twitter

          Ivo Pakvis

          Ivo Pakvis (1981) heeft een achtergrond als sportjournalist, werkt nu voor Sterc Internet & Marketing. Fietst. Klopte ooit Lieuwe Westra niet in een sprintje.
          Twitter

          Latest posts by Ivo Pakvis (see all)

          Related Post

          One Comment

          1. Bastiaan Gaillard 09/05/2017 at 12:46 - Reply

            Goed verhaal. Ik reed ook de AGR, zonder Rapha en ben na 100 km doorweekt en rillend van de kou afgestapt.

          Geef een reactie