rondevanboogerdMichael Boogerd is beroemd. Iedereen kent Boogerd; in het beste geval van zijn prachtige overwinningen in de Tour de France. Zijn kunststukje in de Koninginnenrit van de Tour 2002 naar La Plagne, de rit van het gebit, is legendarisch. Mensen die later zijn ingeschakeld kennen Boogerd wellicht vooral van de dopingbekentenis, waarbij Boogerd als een volleerd Texaan door het stof gaat in een tweegesprek op de Nederlandse televisie.

Filemon Wesselink is naast tv- en radiopresentator dol op wielrennen en in die functie volgt hij Boogerd in zijn eerste jaar als ploegleider van Team Roompot Oranje Peloton. In De Ronde van Boogerd kijken ze in een aantal gesprekken terug op de periode 2007 – 2015, waarin Boogerd alleen zijdelings betrokken was bij het wielrennen en vooral ronddoolde in het zwarte gat. Dat zwarte gat is misschien wel de eigenlijke hoofdpersoon in dit boek met Boogerd als lijdend voorwerp en dat zorgt voor een interessante verhaallijn. Pas wanneer Boogerd weer een plek in het peloton heeft, is het hem eindelijk duidelijk geworden dat hij er met open ogen in gestort is. En misschien belangrijker nog is de conclusie dat er geen ontkomen aan is wanneer je leven zo lang uit het eendimensionaal beleven van topsport bestond.

Hoewel de gesprekken soms best wel intiem zijn, leer je de mens Michael Boogerd niet per se beter kennen. Ik geloof ook niet dat dit had gekund, getuige het laatste hoofdstuk van het boek waar de lezer met een groot vraagteken wordt opgezadeld. Als ware het een cliffhanger voor deel 2. Sterke kant van het boek is de chronologische opzet waarbij de inmiddels opgelegde schorsing af en toe als het zwaard van Damocles boven de toekomst hangt.

Boek: De Ronde van Boogerd
Auteur: Filemon Wesselink
Uitgever: Lebowski Publishers