Omloop van de slagvelden - Frank BecuweNa 11 november 1918 likt de wereld die men toen vooral in het Westen kende, Groot-Brittannië, Frankrijk, België, Rusland, de landen op de Balkan, Turkije, de dubbelmonarchie en Duitsland hun wonden van 4 jaar verzendende strijd. Een brede strook aan het Westfront, tussen Nieuwpoort en de Frans-Zwitserse grens bij Basel, was verworden tot woestenij. Gemiddeld 40 km breed en zeker 750 km lang. En een maand later kwam iemand op het idee om in het volgende voorjaar juist door dat verwoeste gebied een wielerkoers te organiseren.

Ter eer en glorie van de gevallenen, maar wellicht ook omdat kranten goed verkochten voor de Grote Oorlog als ze over wielerkoersen schreven, organiseert de Parijse krant Le Petit Journal de meest onwaarschijnlijke koers ooit. 1985 km in 7 etappes dwars door volkomen verwoest terrein; Le Circuit des Champs de Bataille of wel De Omloop van de Slagvelden. Frank Becuwe schreef een boek met die titel. Zijn ondertitel luidt: 1919 De meest heroïsche wielerwedstrijd ooit.

Schrijver Frank Becuwe geeft eerlijk toe dat hij niet veel meer op heeft met de koers dan een gemiddelde Vlaming. Wel heeft hij oog voor de Grote Oorlog en daarover gepubliceerd. Vanuit zijn netwerk hoort hij het verhaal over deze koers en wordt door de onwaarschijnlijkheid gegrepen. Begrijpelijk; het verhaal over deze koers, die slechts 1 keer is georganiseerd, is ook niet te bevatten.

Becuwe schetst, als historisch adept, punctueel de achtergrond van deze koers. Hij geeft in zijn boek duidelijk weer hoe bijzonder het is om een dergelijke koers over dergelijk verwoest terrein te organiseren. Daarnaast blinkt zijn boek uit in zorgvuldigheid. Alles wat hij stelt, is terug te vinden in een uitgebreid notenapparaat van zo’n 750 noten.

Hij beschrijft gedetailleerd en met zorgvuldige bronvermelding deze absurde koers. Tijdens het beschrijven van de etappes duidt hij de bizarre geschiedenis van het terrein waarover de renners, zonder hulptroepen en andere nu bizar klinkende voorwaarden, worden gestuurd. Hij heeft minutieus achterhaald hoe deze niet te bevatten koers zich heeft afgespeeld. Knap. Lezenswaardig en de echte historische wielerliefhebber leest het, net als ik, in één ruk uit. Het is niet aan mij om al die mooie anekdotes te herhalen, maar ze zijn prachtig en talrijk.

Groots hoe Becuwe dat, met historische citaten, tot leven weet te brengen. Kan hem niet op onjuistheden vanuit mijn kennis betrappen. Elke wielerliefhebber met een zwak voor de waarlijke Flandriens en historie wil dit boek lezen.

Toegegeven: het Vlaams is ronkend en hoewel Becuwe dat misschien niet leuk vindt om te horen, lijkt af en toe bijna op de taal van Karel van Wijnendaele. Daarnaast is het wellicht niet iedereen gegeven al die noten uit te pluizen. En het voorwoord van de Voorzitter van het Vlaams Parlement is tenenkrommend. Maar Frank Becuwe heeft een monument geschreven, als niet-diehard wielerfan.

Hij gaat er geen Nobelprijs voor de literatuur mee winnen, maar lees dat boek. Jammer dat het al moederdag is geweest maar o, wat een mooi vaderdagcadeau.

Frank Becuwe
Omloop van de Slagvelden. 1919: De Meest heroïsche wielerwedstrijd ooit