Las u dat heuglijke nieuws vanmorgen ook? De sombere gedachten omtrent wereldkwesties als Gaza, ebola en de uitschakeling van Zulte Waregem in de derde voorronde van de Europa League tegen het Wit-Russische Shachtor Soligorsk maakten even plaats voor een spontaan vreugdedansje. Davide Rebellin heeft de ambitie om weer op WorldTourniveau te gaan fietsen. Dat is toch alweer van 2008 geleden, toen hij in Gerolsteineroutfit Parijs-Nice won en tweede werd in Luik-Bastenaken-Luik na Alejandro Valverde. Deze vervlogen tijden zijn nu toe aan een comeback. Er is wel nog één struikelblok: menig ploegmanager wordt getroffen door een schrijnend gebrek aan historisch besef, waardoor tot op heden geen enkele WorldTourploeg geïnteresseerd is in Rebellin. Gelukkig zijn wij er nog om hen eraan te herinneren waarom de Italiaan wel een moddervet contract verdient.

1. Omdat Alejandro Valverde te veel koersen wint. En dat dat de geloofwaardigheid van het wielrennen ondermijnt.

2. Er zal weer een renner die ooit gereden heeft voor het legendarische Liquigas-Pata, op het allerhoogste niveau te bewonderen zijn.

3. Omdat renners die zowel met Chris Horner, Zenon Jaskula als met Francesco De Bonis in dezelfde ploeg hebben gereden, tot UNESCO-wielererfgoed zouden uitgeroepen moeten worden of toch op zijn minst gekoesterd moeten worden.

4. Hij deed niet veel anders dan wat Michele Scarponi, Ivan Basso, Alejandro Valverde, Alessandro Petacchi, Ryder Hesjedal, Tom Danielson, Giampaolo Caruso en een hele hoop anderen deden. Heeft in tegenstelling tot sommigen uit dit rijtje hier wel twee jaar voor geboet.

5. Rebellin heeft ook een broer die al eens een fiets van dichtbij heeft gezien en zelfs al heeft aangeraakt. Tegen alle wielerwetten in zal Rebellin niet eisen dat hij mee in de deal wordt betrokken.

6. Omdat Rebellin een moderne coureur is die hoofdzaken van bijzaken weet te onderscheiden, focust hij zich op de Ardennenklassiekers, korte rittenwedstrijden en de Tre Valli Varesine. Koersen over kasseien is folklore en grote rondes zijn een vehikel uit de prehistorie die door hun onmenselijke lastigheidsgraad anno 2014 eigenlijk achterhaald zijn. Nee, enige jeugdige rebelsheid is hem niet vreemd. Hij rijdt grote rondes louter als voorbereiding op zijn koersen en geeft er steevast voortijdig de brui aan om zo een duurzame en succesvolle carrière te kunnen uitbouwen. Slaagt daar aardig in.

7. Ondanks het vorige punt voelt hij zich stilaan rijp om de Vuelta te winnen.

8. Maar bovenal omdat renners die geboren zijn in 1971 en prof zijn geworden in 1992 de wielrennerij al veel diensten hebben bewezen.

 

 

Matthias Vangenechten
Laatste berichten van Matthias Vangenechten (alles zien)