Lijstjes. Alles moet tegenwoordig in een “top zoveel beste dit of dat”. Rondom de Ronde van Vlaanderen zag ik wel 7 lijstjes met “Beste cafés langs de route van de Ronde”. Er zijn meer dan 250 cafés langs die route, hebben de recensenten ze allemaal bezocht? Natuurlijk niet. Ik heb een hekel aan lijstjes. Echter schijnt u verzot te zijn op hapklare informatie, overzichtelijk opgemaakt middels nummering of opsommingsteken. En het onderwerp verdient eigenlijk ook wel een lijstje. Dus hier gaan we. De allerbeste drie redenen waarom de Amstel Gold Race een geweldige koers is voor Leo van Vliet (dat laatste paste niet meer in de titel):

  • De 51ste editie van de Amtel Gold Race blijkt vast een geslaagd evenement als Leo van Vliet later deze week de boeken toe doet. Vrijdag won Kenny van Hummel de sprintwedstrijd op de Cauberg. Een zwaar gesponsord evenement door een licht alcoholisch drankje dat vooral door dames en jongeren gesmaakt wordt. In die doelgroepen zit nog genoeg groei voor de brouwers, dus slim om dat te verbinden aan een flitsend evenement. Ze hadden alleen Kenny nog iets beter moeten uitspelen. Van Hummel, cultheld sinds zijn worsteling in de bergetappes van de Tour 2009, wint na het drinken van Radler de sprint bergop!
  • Zaterdag stonden 12.000 toerfietsers te vloeken aan de voet van de Keutenberg. Prima, denkt van Vliet, want ze betalen 40 euro per persoon. Voor die 40 euro krijg je aan de finish een medaille in de vorm van een bieropener en onderweg zijn er genoeg verzorgingsposten met vroegrijpe bananen mits nog niet kaal gegeten. Nee, dat evenement staat als een huis en geeft ook vrouwen de kans om de Amstel Gold te rijden. Dat zijn wel heel veel vliegen ineen.
  • Zondag dé hoogmis! Natuurlijk niet van het wielrennen, maar de hoogmis van koopmansgeest. Bij commercie in het wielrennen denken we wellicht eerder aan Vandenhaute die lussen introduceerde in de Ronde van Vlaanderen dan aan Van Vliet die de finish 1800 meter verderop legt. De gevolgen zijn identiek: ruimte voor VIP-tenten aan sleutelpunten op het parcours. En als de dameswedstrijd nog een paar jaar uitgesteld kan worden is dat mooi meegenomen. Daar valt immers geen eer aan te behalen: een onvoorspelbare koers is te belastend voor de organisatie. En weinig winstgevend. Overigens goed dat het gekakel in het kippenhok toeneemt, want gratis publiciteit.

U begrijpt het. Ik heb naast lijstjes ook weinig op met de Amstel Gold Race. Ik heb de koers een aantal malen bezocht als toeschouwer en dat is, zeker met lekker weer, fantastisch. Het is het hele weekend supergezellig in Valkenburg. Ik kan er zo een top 5 van cafés die het bezoeken waard zijn voor opstellen. Dat je weinig meekrijgt van de koers maakt niet uit. Een bijkomend voordeel van de commercie is dat de route het hele jaar door is uitgepijld: het is prachtig fietsen in Limburg op dagen dat er geen Amstel Gold-toertocht is. Dat de uiteindelijke koers zo voorspelbaar is als de reactie van mijn hond op het schudden van de etensbak heeft ook zo zijn voordelen. Mijn sociale leven hing bijvoorbeeld aan een zijden draadje na de schitterende koersen in het klassieke voorjaar. Tot gisteren. Gisteren stemde ik toe toen me 30 kilometer voor de finish werd gevraagd iets te komen drinken. Want als er meer valpartijen zijn dan spannende momenten hoef ik niet per se thuis te blijven.

En de koers? Van Vliet vond het maar een laffe bedoening. Gelukkig hebben we de infographic nog.
agr2016

Bas Van Eijk
Laatste berichten van Bas Van Eijk (alles zien)