Morgen rijden Laurens ten Dam en Bauke Mollema op een nieuwe Bianchi tijdritfiets (de Aquila). Nadat dit voorjaar door leden van Team Belkin openlijk steen en been werd geklaagd over de tijdritfiets lijkt er nu eindelijk een competitief model te staan. Ik vind al die kritiek op Bianchi verre van terecht en eenzijdig belicht.

In de kritiek op Bianchi las ik allereerst terug dat de huidige fiets niet snel genoeg is, maar nergens vind ik daar onderbouwing voor. Dat is goedkoop. Wel zag ik Lieuwe Westra twee keer Nederlands kampioen worden op die tijdritfiets en won  Gustav Erik Larsson de proloog van Parijs-Nice op die fiets die door het AD als grootste tegenstander van Kelderman in de Giro-tijdrit werd bestempeld. Het probleem lijkt dus ook eerder mentaal dan fysiek, anders zou men wel met bewijzen komen.

BIANCHIDaarnaast ontbreekt de nuance over de tijd, geld en energie die het kost om een fiets te ontwikkelen. Waar Colnago en Pinarello vast lijken te houden aan ‘klassieke’ carbonfietsen is het juist Bianchi dat wel over de Italiaanse grens kijkt. Sinds 2011 werken zij gedegen aan hun modellen en dat is de leiding van Belkin tijdens de onderhandelingen zeker duidelijk gemaakt. Op de planning van Bianchi stond bovenaan de ontwikkeling van een nieuw topmodel voor 2012. Het ontwikkelde topmodel – de Oltre – was volgens Juan Antonio Flecha een fiets die de concurrentie aan kan gaan met de merken waar grote investeerders achter zitten. Denk hierbij aan Cannondale en Specialized. Flecha – die voorheen op Colnago (Rabobank) en Pinarello (Sky) reed – kan het weten.  Als je de fietsen uit het Tourpeloton naast elkaar ziet, dan misstaat de Bianchi ook zeker niet qua look en feel maar ook qua test uitslagen. Van een Colnago en Pinarello durf ik dat niet te zeggen. Bij Bianchi weten ze echter ook dat een fiets niet direct 100% is. Na de introductie (op tijd) in 2012 ontwikkelde Bianchi door op basis van de feedback die men kreeg vanuit Vacansoleil-DCM. Het eerste model werd verstevigd (Oltre XR) en er volgde nog een update naar de Oltre XR2.

In 2013 kwam Bianchi met een nieuwe innovatie voor het comfortabele Infinito-model, de Countervail-technologie. Dit verwerkten ze in de Infinito en zo onstond de InfinitoCV en juist op die fiets won Lars Boom de kasseienrit in de Tour. Misschien wel dankzij deze innovatie? Flecha vond het in ieder geval de beste fiets waar hij ooit Parijs-Roubaix op had gereden en hij zei dat zonder dat er media of mensen van Bianchi in de buurt waren. Dat het afgelopen week juist Boom was die in de media kritisch was over het gewicht van de OltreXR2 – zonder cijfers te noemen – vond ik dan ook tenenkrommend. Zelf had ik die ervaring niet. In 2013 waren er bij Vacansoleil-DCM renners die met framemaat 55 namelijk lood onder het frame moesten plakken om niet beneden de toegestane 6,8kg te komen.

In de gedegen planning van Bianchi zat na de Oltre in 2012 en de InfinitoCV voor 2013 een nieuwe tijdritfiets in 2014. Dit model is minder interessant voor de consument, maar het merk begreep dat – om met de grote merken mee te doen –  het R&D team nu ingezet moest worden voor een competitieve tijdritfiets. Ondanks de goede testresultaten op relatief vlakke weg was de Pico Crono aan vervanging toe om alleen al mentaal tegemoet te komen aan de renners van de gesponsorde profploeg. De fiets had namelijk een nogal verouderde look en dat is snel uitgelegd als trager. Morgen is die fiets dan in koers, door de UCI goedgekeurd en wel. Ondanks dat de fiets er later is dan gepland blijft het een topprestatie van de relatief kleine speler Bianchi (300 miljoen omzet in de groep waar het inzit) om elk jaar met een nieuw model te komen en dat mag ook weleens gezegd.

Dat Italianen iets later zijn met een strakke nieuwe tijdritfiets dan in eerste instantie is aangegeven moet je ze vergeven. Dat weet je toch als je zaken doet met Italianen? Ik weet niet wat ze tegengekomen zijn dat het proces vertraagde, maar als Belkin in de zomer van 2013 de luxe had om voor materiaal in plaats van geld te kiezen dan hadden ze dat wel gedaan. Bianchi vulde als redder na het afhaken van Giant keurig een gat in het budget. Dus dan moet je nu ook je zegeningen tellen. En die zegeningen zijn er met een fiets die over kasseien vliegt (InfinitoCV), door afdalingen scheurt (Oltre) en een sponsor die alle overige verplichtingen nakomt en trouw blijft. Bij die zegeningen komt nu in de tijdrit nog een mentale medestander.

Of dit model tijdritfiets fysiek sneller is moeten we afwachten of onafhankelijk testen, maar het zal Lau en Bau vast een stoot moraal geven. In de vlakke tijdrit in de Tour van 2013 zagen we immers dat tijdrijden vooral tussen de oren zit. Als het AD dan ook nog mee aan hetzelfde touwtje gaat trekken en de juiste nuance aanbrengt dan staat niets de top-10 in Parijs in de weg.

Frank Kwanten
Laatste berichten van Frank Kwanten (alles zien)