tweedeademthomasbraunEind vorig jaar kreeg ik vlak voor de feestdagen het boek Tweede adem van Thomas Braun ter recensie in de bus. Ik heb zijn eerste boek Ga toch fietsen! met veel plezier gelezen dus ik was verheugd. Na het lezen van twee hoofdstukken heb ik het weggelegd om pas onlangs weer uit de kast te halen. Met reden. Zelfs een aantal aanmoedigingen van de schrijver om snel met de recensie te komen heb ik naast mij neergelegd. Ik begreep best dat uitgever en auteur die recensie graag nog voor sinterklaas en kerst op de site wilden hebben, maar het boek verdient beter. Beide boeken zijn namelijk nogal motiverend. Als je een hoofdstuk leest, wil je het liefst meteen op de fiets stappen en zelf gaan fietsen. En fietsen stond niet op mijn programma afgelopen winter.

Thomas Braun schrijft enthousiast over zijn fietsavonturen. Rode draad van het boek is een mooie midlife uitdaging: met vrienden van Genève naar Nice fietsen over onder meer de Galibier en de Télégraphe, u welbekend uit de Tour de France. Het boek verhaalt over twijfels, angsten, gedachten van Thomas – op en naast de fiets. Deze zijn herkenbaar en worden over het algemeen opgelost door… fietsen! Uiteraard komen ook leuke ervaringen genoeg aan bod. Naast de belevenissen van Braun zelf, krijgt de lezer via ervaringen van anderen die de schrijver heeft ontmoet – nadat ze zijn eerste boek gelezen hebben – een breed spectrum aan motivaties voorgeschoteld waarom hij direct de fiets uit de schuur moet halen voor een mooie rit. Ook al stond deze te verstoffen en is het al even geleden.

Nu de lente toch voorzichtig zijn intrede doet is dit boek het laatste zetje in de rug om dit seizoen weer (meer) te gaan fietsen. Voor diegenen die altijd al zijn blijven fietsen is het ook lezenswaardig, want herkenbaar en vlot geschreven.

Voor mensen wiens partner onderuit op de bank zit te zappen naar Paris-Nice terwijl een waterig zonnetje de stof op zijn of haar racefiets extra dik aanzet, is het een mooi cadeau om zomaar te geven. Sterker nog, als Ga toch fietsen! niet in de kast staat, geef meteen beide boeken om er zeker van te zijn dat fietsen onvermijdelijk wordt.

• Ga toch fietsen! (2002, 192 blz, 10 euro via bol.com)
  • Tweede adem (2015, 191 blz, 16,99 euro via bol.com)
Bas Van Eijk