Wie een beetje met zijn tijd mee is kent ongetwijfeld het merk Rodania: degelijke Zwiterse uurwerken sinds 1930. Maar de wielerliefhebbers onder u kennen Rodania nog het best van hun bekende tune.  U weet wel, die waarmee de kopwagen menige klassieke koers in Vlaanderen het publiek groet en zegt: ‘hier is uw koers, we zijn blij dat u onze renners komt groeten langs de kant van de weg’.  Zo is het al generaties lang en zo is het goed.

Althans, dat dachten wij. Want vorige week vernam ik dat een paar geföhnde marketeers de tune willen actualiseren, in een nieuw digitaal kleedje steken. Wablief? Wie heeft daarom gevraagd? Ik alleszins niet en geen van mijn vrienden. Niemand dus wellicht!

Kijk, al wie een beetje bezig is met marketing weet dat je van het collectief goed afblijft. En daartoe reken ik ook de Rodania-tune. Al tientallen jaren maakt hij mijn wielerdagen goed. Het is mijn aperitief op een sportieve hoogdag. Net zoals de helikopter die mijn blik omhoog trekt. Net zoals de seingever die met een bierflesje in de hand zich voor even politieman waant.

Ach meneer: het zijn nieuwe tijden. Ja dat zal wel! Nieuwe tijden voor commercie. Of dacht u dat we binnen een paar jaar niet zullen moeten betalen om post te vatten op het finaleparcours van pakweg De Ronde Van Vlaanderen of Gent-Wevelgem. Of erger nog: om gewoon de rennerstrijd te volgen vanuit de luie tv-zetel. Wel, dat zal ik niet doen. Liever ga ik dan in een plaatselijke herberg  de wedstrijd volgen. Met een heerlijke trappist van bij ons. Nog zo’n symbool. Maar de paters zijn slimmer: ze blijven af van traditie en symbolen. Ze zijn mee met hun tijd, ook zonder uurwerk.

Noot van de redactie: Zin in actief protest? Hier moet je zijn.

Philippe Vancraeynest
Laatste berichten van Philippe Vancraeynest (alles zien)