Deze post is een vrije vertaling van twee artikelen die eerder verschenen op inrng.com en cyclingnews.com. Beide originele artikelen zijn geschreven door de anonieme blogger @inrng. Lees zijn verhalen, volg zijn blog en volg hem op Twitter: Het is meer dan de moeite waard!

Waarom zou je een volledige etappe van de Tour de France kijken?

Le TourVeel kijkers zitten op het puntje van hun stoel gedurende de finale van een Touretappe. Het eerste uur is echter vaak net zo spannend. Een etappe in de Tour begint met een départ fictif. De burgemeester van de stad doet zijn duur betaalde truukje en zwaait de renners uit. Vanaf daar gaat het geneutraliseerd naar de départ réel. Ondertussen proberen de renners die vandaag mee willen zitten in een vroege ontsnapping al van voren te geraken via stoepen, fietspaden en alles wat berijdbaar is. Een nerveus schouwspel van landverovertje. Op kilometer 0 zwaait de Tourdirecteur met zijn witte vlag vanuit de bekende rode auto en op slag verandert alles.

Sta je bij kilometer 0 en is de rode auto vertrokken van de kop van het peloton, dan hoor je het nerveuze suizen van de bandjes op het asfalt. Het geratel van de derailleurs als de aanvallers naar het zwaarste verzet schakelen. Het gegrom van remblokjes op de carbonwielen. Alles wat nu staat te gebeuren valt of staat bij het parcours.

Vlakke rit
Bij een vlakke etappe die naar alle waarschijnlijkheid in een massasprint eindigt is het redelijk eenvoudig. Een vroege aanval krijgt al snel de zegen van het peloton, mits er geen gevaar is voor de gele trui. De sprintersploegen hebben graag een mannetje mee; dan hoeven ze later minder hard te werken om de vluchters bijtijds in te halen. Voor de rest zijn het de ‘bekende’ aanvallers uit kleinere ploegen. Ze rijden omdat de sponsor graag zijn naam op tv ziet. En wellicht zijn er wat puntjes te sprokkelen voor een of ander klassement. Wie weet rijd je na een eerste viaduct zo maar drie dagen in de bergtrui. En niet te vergeten het eergevoel om de wedstrijd te leiden. En last but not least, wie niet waagt die niet wint.

Overgangsetappes
In de tussenetappes, te lastig voor sprinters en te makkelijk voor de klassementrijders, is het een ander verhaal. Een ontsnapping maakt beduidend meer kans op een goede afloop. De sprintersploegen gaan de vluchters niet terughalen, dus wie wel? Ieder team heeft nu graag een mannetje mee vooruit en bij voorkeur iemand die het kan afmaken. Dit zijn etappes met onmenselijke hoge gemiddelde snelheden het eerste uur. Demarrage ná demarrage probeert de wil van het peloton te breken. Niemand wil de slag missen. Als er dan al een groepje weg is, kunnen de werkers in het peloton eindelijk adem halen. Totdat blijkt dat niemand van jouw team in de ontsnapping zit. Dan ga je een kwaaie dag tegemoet. De kopgroep doet inmiddels zijn uiterste best zo snel mogelijk wat minuten te pakken. Doen ze dat niet, dan komen er mensen van achteruit of begint het hele spel weer van voren af aan.

Bergetappes
Bergetappes kennen weer een heel ander verloop. Iedereen start zo rustig mogelijk. Als Voeckler vertrekt wordt hij vriendelijk uitgezwaaid en krijgt hij wellicht wat kleine klimmers mee. De rest weet wat hen te doen staat: Eigen tempo. De klassementrijders weten dat het eigen tempo hoog genoeg is om de vluchters voor de laatste klim terug te pakken en de rest hoopt op voldoende respijt om morgen weer te mogen starten en settelt zich in de bus.

U ziet het. Het eerste uur is zeker de moeite waard om te volgen.

Volledig live uitgezonden
De volgende etappes in de Tour de France 2012 worden volledig uitgezonden door de Franse Televisie. Het is aan de uitzendgemachtigden in de diverse landen om dit al dan niet over te nemen.

Zondag 8 Juli: Belfort -> Porrentruy

Donderdag 12 Juli: Albertville > La Toussuire – Les Sybelles

Vrijdag 13 Juli – Saint-Jean-de-Maurienne > Annonay Davézieux

Maandag 16 Juli – Samatan > Pau

Woensdag 18 Juli – Pau > Bagnères-de-Luchon

Donderdag 19 Juli – Bagnères-de-Luchon > Peyragudes

Zondag 22 Juli – Rambouillet > Paris Champs-Elysées

Bas Van Eijk
Laatste berichten van Bas Van Eijk (alles zien)