Fietsers. Altijd maar bezig met hun kleding en het materiaal. Of de broek wel bij het shirt past. Of de sokken wel op de juiste hoogte zitten. En wit zijn. Of de fiets niet te zwaar is. Het frame wel stijf genoeg. En toch, als je tijdens een toertocht om je heen kijkt, zie je fietsen van diverse makelij. Van klinkende namen vol emotie tot onbekende producenten uit landen waar niemand ooit op een koersfiets zit. Alsof dat niet uitmaakt! Je fietst toch echt sneller op de fietsen van de legendarische kampioenen. Colnago, of Bianchi.
Afgelopen jaar publiceerde de Amerikaanse psycholoog Aaron Garvey onderzoek waarin hij met zijn collega’s laat zien dat je inderdaad betere sportprestaties levert door sterke merken. In hun geval onderzochten ze golfers – zowel professionals als amateurs – en hoe het merk Nike hun prestaties beïnvloedde. Hoe ze dat deden? De opzet was kinderlijk eenvoudig. De helft van de golfers kreeg een putter waarbij werd verteld dat deze van Nike was. De andere helft ontving exact dezelfde putter, maar werd niets over een merk vermeld. Wat blijkt; mensen die meenden met een Nike putter te spelen presteerden beter dan de anderen. Simple as that. De reden hiervoor is dat een merk als Nike in het hoofd van de consument heel sterk geassocieerd wordt met presteren (“Just do it!”). Waardoor je dus beter gaat presteren. Overigens gold dit alleen voor amateurs, niet voor profs. En dat mag ook duidelijk zijn: het is tenslotte niet waar dat Bauke Mollema bijvoorbeeld zulke geweldige tijdritten aflegt wanneer hij op een Bianchi zit.
Het zal iedereen dus duidelijk zijn waarom ik als recreant op een Bianchi fiets, waarop mannen als Fausto Coppi, Felice Gimondi, Moreno Argentin en Marco Pantani koersen wonnen. Sterker nog, je zult mij zien rijden op een rode Bianchi, speciaal ontwikkeld voor het gerenommeerde Italiaanse racemotormerk Ducati. Je kunt je voorstellen hoe langzaam ik wel niet zou fietsen zonder deze fiets. Op een Fuji. Of een andere importbruid.
Begin juni verscheen het boek De verborgen motor: over de psychologie van het wielrennen bij uitgeverij Prometheus Bert Bakker. In dit boek wordt op een toegankelijke manier ingegaan op de belangrijkste psychologische aspecten van de wielersport. Dit artikel is gerelateerd aan het boek, maar werd speciaal voor Hetiskoers geschreven.
- Waarom wij fietsen (11/13): Léon Geuyen - 04/07/2018
- Waarom wij fietsen (9/13): Koene Rem - 27/06/2018
- Waarom wij fietsen (8/13): Joop Zoetemelk - 19/06/2018
Goed artikel. Moraal is alles tenslotte. Ik vind je voorbeelden alleen niet sterk. Colnago en Bianchi hebben op mij geen positief moraal effect, integendeel. Ik associeer die rare, slappe racers toch eerder met de Fyra. Een niet nader te noemen wielercoach en dealer zei over Bianchi: ” Bianchi? Daar zijn we mee gestopt, want ze vallen gewoon uit elkaar. “
Tja, het merk waarbij je harder gaat fietsen puur door de naam alleen al verschilt natuurlijk; het leuke is juist dat als jij gelooft dat een merk fantastisch is; je er harder door gaat fietsen, zelfs al is de fiets zelf niet zo bijzonder (zo geloven vele Apple gebruikers dat ieder nieuw apparaat dat het op de markt brengt geniaal is, zelfs al valt dat soms vies tegen). Bianchi en Colnago zijn typisch merken die het van de emotie moeten hebben, net als onderdelenfabrikant Campagnolo trouwens; je koopt emotie (misschien daarom dat Alex v/d Hulst het ‘vrouwenfietsen’ noemde ;) !
Een italiaanse fiets koop je ook niet met je verstand… ;-)