Groter dan een flink tijdschriftartikel, kleiner dan een boek. Uitgeverij Kannibaal mikt met de serie Les Héros op een lezerspubliek met een korte aandachtspanne en een honger naar informatie over wielerhelden.

Na eerdere edities over Anquetil en Van Looy is Gino Bartali de hoofdpersoon van het derde boekje. Lastig om daar nog iets nieuws over te schrijven, maar dat is dan ook helemaal niet het doel van de boekjes.

Het loslaten van die drang om iets nieuws te melden, gaat de Belgen misschien iets beter af dan Nederlanders. Zij krijgen dit jaar weer tweehonderd nieuwe boeken over Merckx (50 jaar na zijn eerste Tourzege) voor de kiezen waar het bekende verhaal nog eens wordt herkauwd met toevoeging van een nieuwtje van het neefje van de achterbuurjongen van Merckx.

In dit boekje over Bartali weer de verhalen over zijn vroomheid, zijn longontstekingen, zijn heldendaden in de oorlog en de rivaliteit met Coppi. Saai? Nee, want Frederick Backelandt, uitgever van het uitstekende wielerblad Grinta!, schrijft het los en luchtig op. En uitgeverij Kannibaal hebben we nog nooit op een onverzorgde uitgave kunnen betrappen.

Ook het compacte Les Hérosis prachtig vormgegeven met mooi papier, sterke foto’s en fijne tekstblokken. Het slimme concept kun je ook nog eens tot in de lengte der dagen voortzetten. Met wielerhelden vul je immers gemakkelijk een flinke boekenkast, zeker in dit kleine formaat boekjes.

Mogelijk mikt de uitgever op het publiek dat een wielergek iets cadeau moet doen. Buitenbanden zijn praktischer, maar dit is leuker om te geven.

Frederik Backelandt – Bartali. Uitgeverij Kannibaal, € 19,95 euro.

Alex van der Hulst

Alex van der Hulst (1977) is freelance journalist. Hij schreef het boek Draag Nooit Een Gele Trui. Hij schreef eerder het boek We Do Music - 40 jaar Doornroosje en Jozzy, het Bipsboek. Is net als veel andere muziekliefhebbers een mislukt wielrenner. Veel verder dan twee jaar nieuwelingen bij RTC Groenewoud kwam het KNWU-lidmaatschap niet. Is toch stug blijven doorfietsen over de Nijmeegse stuwwal en sinds enkele jaren verliefd op de Ronde van Vlaanderen. Rijdt Eddy Merckx en heeft zijn bolletjes-t-shirt van Gert-Jan Theunisse uit 1989 nog steeds niet weg durven doen.

Favoriete wielerboeken: