Velon werd een jaar geleden opgericht door elf wielerteams, met het doel de wielersport een nieuwe toekomst binnen te loodsen. Een toekomst waarin economische levensvatbaarheid, een geloofwaardige en vooral aantrekkelijke sport centraal staan. Een sport waar fans dichterbij renners, teams en wedstrijden komen te staan. Daar ben ik voor.
Velon wil dat bereiken door de internationale kalender aan te passen, veel meer beelden vanuit de koers te tonen en door te zorgen dat teams voor hun inkomsten niet slechts van sponsors en suikerooms afhankelijk zijn, zoals nu vaak het geval is. Recente voorbeelden van opgedoekte (Euskaltel, Vacansoleil) en wanhopig naar sponsors zoekende ploegen (Lotto-Jumbo, Europcar) tonen aan dat daar iets voor te zeggen valt.
“Velon is looking for a race calendar that tells a season long story, and is better understood by a growing international fan base, with more entertaining racing for the fans.” www.velon.cc
Onboard camera’s en renners met gopro’s
Velon ging een jaar geleden van start onder leiding van CEO Graham Bartlett (werkte o.a. voor Nike en UEFA). Het rijtje teams dat zich aansloot laat de pluriformiteit zien waaraan we binnen de wielersport inmiddels gewend zijn geraakt: geen Fransen, wel Angelsaksen. Geen Katusha en Astana, wel Lotto en Lotto. Alles heeft een begin. We konden tijdens het afgelopen seizoen in elk geval zien dat het met de onboard camera’s in volgauto’s en gopro-beelden vanaf de rennerszadels wel goed zit. Wie daarvan houdt kan zijn of haar hart ophalen, want het bedrijf plaatste alleen al tijdens de laatste Vuelta een hele reeks filmpjes. Rond de overige actiepunten bleef het tot nu toe stil. Tot Velon opeens begin september een ‘ground breaking deal’ aankondigde.
Abu Dhabi Tour
Op 8 september sloot Velon een driejarig contract met het Abu Dhabi Sports Council (ADSC). De overeenkomst omvat de samenwerking rond de Abu Dhabi Tour en de organisatie van de UCI Cycling Gala awards ceremony. Volgens Velon is het de eerste collectieve overeenkomst tussen teams aan de ene kant en de wedstrijdorganisator aan de andere. Velon levert haar fietsende sterren, en krijgt in ruil een deel van de opbrengsten terug.
“Going to Abu Dhabi would take our sport a step further. I consider it a great opportunity to promote cycling on an international scale and I hope that both the race and the Gala can enjoy the proper international exposure.”
Patrick Lefevere, CEO Etixx – Quick-Step
De deal is een opvallende stap voor een initiatief dat ernaar streeft om fans dichterbij de renners te brengen. Wie zoekt naar de nabijheid van sporters, supporters en wielercultuur kan per slot van rekening niet veel verder weg verwijderd raken dan Abu Dhabi. Het voornemen moet dan ook niet te letterlijk worden opgevat. De wielersport is hoofdzakelijk een televisiesport, en hoe dichter de camera op de renner geplaatst wordt, hoe dichter de kijker de koers beleeft. Supporters langs de hekken vormen samen een zeer beperkt deel van alle fans, en hun bestedingen vloeien doorgaans direct naar de uitbaters van bierpompen en frietkramen. Daar kopen de teams niets voor. Geen wonder dus dat de eerste deal van Velon werd gesloten met de hoogste bieder.
Besloten feestje
En toch, de toegevoegde waarde van publiek is pas zichtbaar wanneer ze zou ontbreken. En dat is precies wat straks in Abu Dhabi staat te gebeuren, want wielerwedstrijden in de Golfstaten trekken geen volle zalen. Alleen verstokte liefhebbers schakelen in, en zelfs zij consumeren de koersen als een handje b-merk borrelnoten: ze staan er nu eenmaal voor het grijpen, maar echt smaken doen ze niet. De rondjes doen denken aan de alweer opgedoekte nacompetitie door de smog van Beijing: weggemoffeld aan de uiteinden van de kalender, op rechttoe rechtaan parkoersen zonder een levende ziel langs de kant. Ambiance vergelijkbaar met de voetbalwedstrijd die zonder publiek moet worden gespeeld, en waar het geschreeuw van de trainer tegen de lege tribunes galmt. Het is een sanctie die de wielersport zichzelf oplegt door doelbewust voor lege stadions te kiezen, en ik vraag me steeds vaker af waarom.
Renners blijven zelf ook liever weg uit de woestijn. Schaduwplekken zijn er even zeldzaam als fanlokalen, en begin oktober kan het er nog gemakkelijk veertig graden worden. Je zou het zomaar onverantwoord kunnen noemen. Klein bijkomend voordeel: het sinds kort door de UCI geïntroduceerde extreemweerprotocol kan er eens grondig worden getest.
Op 8 oktober verschijnen zeven van de elf Velon-teams aan de start van de Abu Dhabi Tour. Na de laatste rit is er het UCI-gala op het Yas Marina Island, waar prijzen voor o.a. de beste renner, renster en team worden uitgereikt. Het wordt een besloten feestje, op grote afstand van de fans. Het seizoenslange verhaal van Velon verdient een beter slot.
- Ranking the stones, het sterrensysteem van de kasseistroken - 14/04/2022
- Recensie: magazine Wachten op de koers (deel 1) - 21/04/2021
- Vijf redenen waarom Parijs-Roubaix de allermooiste is - 22/03/2021