foto

Een halfjaar lang reed ik op een prachtige Koga Kimera Road Premium en zocht alle windstreken op om de fiets aan enkele stevige beproevingen te onderleggen. Ik verzamelde zand, modder en regen uit Groningen, Limburg en Bourg d’Oisans. Tijd om rijeigenschappen van de Koga Kimera te bespreken.

Ploeteren op het Groningse platteland
Op de vlakke wegen rond Groningen is wind dé onderscheidende factor en door de aerodynamische eigenschappen van de Kimera Premium ondervind ik daardoor geen problemen. Het 58cm frame is voor mij nét iets te lang en daarom kies ik er voor om na enkele ritten de lengte van mijn stuurpen twee centimeter in te korten. De bovenbuislengte is sowieso langer dan een soortgelijk frame en dat zorgt voor een echte racehouding, wat de wedstrijdrenners ook zullen beamen. In de regen rijd ik een keer lek en wanneer ik mijn binnenbandje wil verwisselen merk ik dat het demonteren van mijn achterwiel toch wat minder soepel gaat. De oorzaak: plaats van de achterrem.

Limburgse heuvels
AtONXEsifh4mdl0kQo6QS_xGx1FUdhsLEzo1UbZ2OmbgDe Koga heeft ook alle Limburgse heuvels bedwongen afgelopen zomer. Tijdens een lang weekend maak ik voor het eerst kennis met de voordelen van de Ultegra compact variant. Vrijwel moeiteloos bedwing ik de korte, maar steile, Limburgse wegen. Tijdens de afdalingen voelt de fiets stabiel, maar biedt hij genoeg comfort voor een prettig tochtje. Qua stijfheid dus niks te klagen en dat is ook te merken bij het klimmen. Geen enkele pedaalslag is verloren energie en dat zorgt voor extra moraal. Op de kasseien van de Maasberg merk ik dat de schokabsorberende zadelpen zijn werk doet. Ook deze test doorstaat hij met glans.

 

Zweten in de Alpen
Natuurlijk wil ik de Koga ook testen in het hooggebergte. In de zomer staat onder andere de Marmotte gepland. Een ultieme beproeving voor de Kimera, want hoe houdt hij zich tijdens de zware beklimmingen en snelle afdalingen. In één week maak ik volgens Strava zo’n 16.412 hoogtemeters. Wanneer ik wat gewend ben aan de hoogte en de fysieke beproevingen van het klimmen kan ik me focussen op de eigenschappen van de Koga. De 11-speed is een serieuze meevaller. Waar ik in Nederland vaak zoek naar de juiste versnellingen en grote en kleine blad vaak afwissel, kan ik in de Franse Alpen genieten van het aanbod qua versnellingen. Een 50-tands buitenblad en een 34-tands binnenblad zorgen steeds voor precies de juiste versnelling, die ook nog eens soepel verspringen. De 11-speed variant zorgt zelf voor nóg een extra keuzeoptie. Tijdens het klimmen voel ik de krachten direct omgezet worden in snelheid. Hoewel snelheid bergop natuurlijk vaak een relatief begrip is. Een nadeel van de compact is de grootte van het buitenblad. Tijdens de afdalingen trap ik in de boter, maar niet zoals ik dat zou willen. Ik ben aangewezen op de zwaartekracht om beneden te komen en heb tijdens de verschillende afzinkingen dan ook vaker van aerodynamische positie gewisseld dan van versnelling. De remmen geven een prettig gevoel van controle tijdens de afdalingen en ook in natte omstandigheden voel ik me veilig op deze fiets. Tijdens de Marmotte was het 42 graden, maar de Koga heeft deze lijdensweg een stuk draaglijker gemaakt.

IMG_0446

Conclusie
De Kimera Premium is een relatief dure fiets, maar maakt de verwachtingen meer dan waar. De combinatie van zijn uiterlijk, stijfheid en gewicht zorgt voor een pareltje, met name voor de wedstrijdfietser. De cleane look door de weggewerkte direct-mount achterrem geeft de fiets nog meer uitstraling. Daarnaast is hij comfortabel zonder op stijfheid in te leveren, mede door de schokabsorberende zadelpen. Ik heb me vermaakt in de afgelopen zes maanden en heb nog meer eens het besef gekregen dat fietsen nóg leuker is met een echt goede fiets. Wat dat betreft heb ik veel plezier beleefd aan de Koga Kimera en zou ik hem, als ex-wedstrijdrenner zeker aanbevelen aan de fanatieke fietser. Voor 3,199 euro haal je de Kimera in huis. En waar de beginnende en recreatieve fietser wellicht eerst een aluminium frame zal overwegen, kun je je als doorgewinterde fietser als een god wanen met de Kimera Premium.

Lees ook:
Op bezoek bij Koga
Kimera Road Pro: de specificaties

 

Brend van der Horst
Twitter:

Koga Kimera Road Premium

3.199,-
8.3

Comfort

8.0/10

Stijfheid

8.5/10

Prijs/kwaliteit

9.0/10

Geometrie

7.5/10

Acceleratie

8.5/10

Pros

  • Cleane look
  • Combinatie van uiterlijk, gewicht en stijfheid
  • Comfort

Cons

  • Demontage achterwiel
  • Lange bovenbuis zal niet iedereen bekoren