Site pictogram HET IS KOERS!

De shirtjes van 2014, van een klodder snot tot de terugkeer van IJsboerke

$_35
Je zou gaan denken dat ontwerpers van wielershirts hartstikke kleurenblind zijn of dat ze een ongezonde voorliefde hebben voor kleurcombinaties die ook in de mode van de jaren tachtig al op het randje waren.

De realiteit is waarschijnlijk triester. Wie betaalt bepaalt, is het aloude gezegde. En in het profpeloton wordt er betaald door laminaatgiganten en verzekeraars met spuuglelijke logo’s. Je zult het maar moeten verwerken in een shirtje.

Er zijn jaren geweest dat wielerploegen zo massaal van sponsor en shirt wisselden dat de meest fanatieke wielervolgers pas in de Amstel Gold Race door hadden bij welke ploeg welk shirt hoorde.

In 2014 is dat anders. Het grootste deel van de ploegen rijdt met nagenoeg hetzelfde shirt als vorig jaar, alsof ze willen vieren dat hun sponsor niet is weggelopen.

Toch valt er met de enkele nieuwe ontwerpen en de vele varianten op vorig jaar nog een ranglijst te maken en dan beginnen we met het lelijkste shirt in de WorldTour om te eindigen met de overtuigende winnaar:

Tinkoff-Saxo
Alsof de combinatie blauw en geel nog niet erg genoeg was, zijn de twee kleurvlakken dit jaar net iets prominenter onder elkaar gezet. Dit zou Rothko in een psychose nog niet verzonnen hebben.

Movistar
Als je een lelijk logo op een shirt zet, ga dan over de top zoals Z destijds. Van die gifgroene klodder snot die de M van Movistar moet voorstellen hebben we nu echt de buik vol, zeker met dat rare kleurtje op de achtergrond. Iedere renner van Movistar wordt onbewust uit een kopgroep gewenst vanwege ooghoekvervuiling.

Ag2R
Ag2R met hun blokken lijkt nog steeds in een standaard Agu-shirtje te fietsen. In poepbruin ook nog eens. Een shirt dat je niet aan zou trekken als je het gratis kreeg.

Lampre
Het is alleen Italiaanse macho’s gegeven om zonder enige ironie roze te kunnen dragen. Het Lampre-shirt blijft lelijk. Er zijn wat lijntjes veranderd dit jaar, een minimale verbetering.

Astana
De combinatie is al sinds jaar en dag hetzelfde. Babylauw en geel. Er zijn wat kleine veranderingen. Opvallend blijven de Specialized-logo’s die als een soort rode paraaf her en der op het tenue zitten.

Cannondale
Het groen en wit met de verticale strepen valt misschien op, maar niet in positieve zin. Misschien is het een aanmoediging voor Sagan om hard te fietsen waarna hij het shirt mag verwisselen voor iets in roze, geel of volledig groen.

Belkin
Het enige verschil met de outfit, die natuurlijk ook pas een half jaar oud is, van vorig jaar is dat Giant door Bianchi is vervangen. Daardoor konden wielerfans in het najaar voor een prikkie de oude voorraad shirts opkopen. Als je het tenminste niet erg vindt om in het rare groen-zwart rond te rijden.

Katoesja
Katoesja haalt een oud ontwerp uit de kast. Na een jaartje in het rood, is nu het witte vlak terug op buik en borst. Alleen is er op dat vlak deze keer geen beeltenis van het Kremlin te zien, maar een veelheid aan transparant ploegenlogo.

Orica Greenedge
De blauwe en felgroene vlakken zijn goddank veranderd in een rustig blauw op de buik met een groen streepje in het midden en een witte bovenkant. Stukken beter dan vorig jaar, maar de combinatie blijft raar.

Team Europcar
Er is amper iets veranderd aan het donkergroene tricot van Voeckler en zijn maatjes. Net zo spannend als de volgende kandidaat.

Francaise des Jeux
Blauw en oersaai. Niet heel lelijk, wel vreselijk neutraal. De typische middenmotor.

Garmin
Een degelijk shirt waarin amper verandering te zien is. Het zwarte vlak achter sponsornaam Garmin is nu wit. Belangrijk voor de helikopterbeelden: de rug is veranderd met verticale vlakken, een blauw gedeelte, een wit gedeelte en een rode streep.

BMC
Wie het verschil ziet met vorig jaar mag het zeggen. Rode en zwarte blokken. Het doet voor de verandering eens geen pijn aan je ogen, maar is ook wel wat saai.

Trek
Trek had makkelijk kunnen winnen. Ze begonnen aardig als Leopard, gingen er iets op vooruit met Radioshack, maar hadden nu vrij spel. Helaas rondden ze een prachtig ontwerp af met een asymmetrisch stom wit mouwtje. Als een topmodel met een lelijke pukkel op haar neus – met drie zwarte haren. Dat mouwtje, wat een blunder op een geweldig shirt. Je moet ze ook niet zien staan, want de zeem is aan de voorkant geaccentueerd als een zwarte bavianenkont.

Giant-Shimano
Eindelijk af van het lelijke logo van de olieboer. Met Giant en Shimano als sponsor mag de Nederlandse brigade worden omgedoopt tot de zebra’s. Niet slecht die wit-zwarte strepen, en herkenbaar, maar wel een beetje mal.

Omega Pharma-Quickstep
Mapei-Quickstep was ooit het lelijkste eendje dat je kon bedenken met hun confetti-outfits. Jaar op jaar heeft de trouwe sponsor heel langzaam het ontwerp verbeterd. Het donkerblauw is nu zwart waardoor ze wel heel erg op het oude Garmin Cervelo-shirt lijken. Beter misschien, maar ook verwarrend.

Sky
Aan het conservatieve Britse zwart is niks veranderd. Het blijft sterk in de eenvoud. Het broeierige zwart moet wel zo extreem ventileren dat de Britse bleekscheten met shirt aan nog verbranden.

Lotto-Belisol
De onbetwiste winnaar van het seizoen 2014. Een retrolook vanwege dertig jaar sponsoring van Lotto. Dat betekent een mooi lettertype, strak rood en het belangrijkste, de terugkeer van het legendarische IJsboerke op het shirt. Al is het maar in een klein logo op de borst, het is toch IJsboerke. Nu Miko en Molteni nog.

Buiten de WorldTour
Er zijn enkele pro-continental-ploegen die met een wildcard opduiken in allerhande wedstrijden. Ook in hun saaie shirts proberen ze zich zo goed mogelijk te voegen naar de stijl van de pro-tourploegen. Maar er zijn vier uitzonderingen. Al jaren is Team Androni het voorbeeld van hoe een commercieel shirt eruit moet zien. Barstensvol logo’s, geen plekje blijft leeg: mooiste shirt van allemaal en dan ook nog het rood-wit-blauw van Johnny Hoogerland.

Yellow Fluo
(voorheen Farnese Vini en nu officieel Neri Sottoli) is onmogelijk te missen. Er zijn wegwerkers die minder fluoresceren. Alsof je in de zon kijkt. Het oude team van Pipo Pozzato zullen we vast als gele vlek bij de Giro terugzien.

Nog een speciale vermelding voor Team Colombia met het mooie zwart en de kleuren van de Colombiaanse vlag en het zeer strak vormgegeven shirt van IAM Cycling waar het Zwitserse kruis mooi in verwerkt is.

 
 

Het mooiste shirt van 2014 is dat van het obscure weblog HetisKoers! Het is nog te koop tot 1 maart voor € 37,77 via hetiskoers.nl/wielershirt2014

 
 

Mobiele versie afsluiten