Site pictogram HET IS KOERS!

Duurtest: Specialized S-Works Allez

In september beklom ik de Stelvio. Nooit eerder was ik, met recht afgekeurd als berggeit, in het hooggebergte geweest met een fiets. Het beklimmen van de Stelvio was een onvergetelijke ervaring, niet in het minste dankzij de fiets. Een dergelijke fiets verdient wat extra aandacht.

Wie voor het eerst een racefiets koopt, om te kijken of dat hele fietsgebeuren wellicht iets is om op te nemen als hobby, kijkt vaak naar een aluminium model. Goedkoop, toegankelijk en met de gedachte dat carbon ‘altijd nog wel kan’ als de fietserij bevalt. Bij Specialized hebben ze voor deze klanten de Allez. Maar waar de Allez inderdaad een prima instapper kan zijn, is de zogenaamde S-Works Allez het neusje van de aluminium zalm bij de Amerikaanse fabrikant.

Toen ik de beklimming van de Stelvio aanstipte als fietsdoel van 2015, besloot ik dat dit moest gebeuren op een fiets die nét even anders is dan anders. Bij Specialized vonden ze dit een goed plan en zodoende leenden ze me de S-Works Allez, het beste wat de Amerikanen te bieden hebben op het gebied van aluminium frames. En dat wil nogal wat zeggen; zelfs in het meest gelezen stuk van Hetiskoers.nl, wordt Specialized ‘de graadmeter’ genoemd. Let wel: niet noodzakelijkerwijs de allerbeste fiets ter wereld, maar wel de graadmeter. En komt ‘de graadmeter’ met een high-end aluminium fiets, dan moet dat iets speciaals zijn.

Wel belangrijk bij een dergelijk frame: poetsen.

Het eerste wat opvalt bij de S-Works Allez is het uiterlijk. Het naakte aluminium is iets waar je van moet houden, maar in mijn persoonlijke geval was het liefde op het eerste gezicht. Het is flashy, maar de juiste soort flashy. Niet overdadig schreeuwend voor aandacht, maar wie weet waar hij of zij naar kijkt, ziet direct dat deze fiets anders is dan de rest. Koppel daar de Roval CLX40-wielen aan vast en je hebt werkelijk een beeldschone racefiets onder je kont.

De volgende stap in de kennismaking met de fiets, wordt gezet door hem op te tillen. Is deze aluminium fiets net zo licht als zijn carbon rivalen? Kort antwoord: zeker weten. Volgens Specialized weegt het frame net iets meer dan één kilogram. Het is bijna zonde om een volle bidon in de houder te stoppen. Of een lege.

De vele kilometers die ik sinds mijn eerste kennismaking heb gereden, hebben me geleerd dat ook de stijfheid en het comfort absoluut niet onderdoen voor de carbon tegenhangers. De beste test kwam bij de afdaling van de Stelvio, toen het verkeer even uitdunde en ik echt op de grens van mijn lef naar beneden ging. De fiets reageerde scherp en liet zich gracieus naar beneden zwiepen. Het frame gaf me dermate veel vertrouwen, dat ik op een gegeven moment ook eens ‘op z’n Sagans’ durfde te dalen. Ineengedoken, met de kont op de stang. Volgens de Garmin-fietscomputer reed ik op dat moment meer dan negentig kilometer per uur, maar dat durf ik niet met een volledige zekerheid te beweren. Het ging hard, is wat ik wil zeggen. Het ging hard en de enige limiterende factor was mijn eigen durf.

Eén kanttekening die wel gemaakt moet worden, is dat de carbon wielen een stuk minder makkelijk af te remmen zijn in de regen. Nu is dat niet verwonderlijk, want zo werkt het nou eenmaal als het nat is, maar het was duidelijk te merken. Een natte afdaling van de Stelvio was een heel andere ervaring geweest.

Deze uitstekende ‘handling’, gecombineerd met de lichtheid van het frame, is het gevolg van het gebruik van de gepatenteerde D’Alusio Smartweld-technologie. Ik ben verre van technisch aangelegd, maar onderstaand filmpje geeft weer hoe deze technologie werkt.

Bergop en bergaf is de S-Work Allez dus een fenomeen. Maar wij Nederlanders rijden voornamelijk op vlakke wegen, waar het aantikken van de negentig per uur uitgesloten is. Lange ritten, het liefst met een beetje comfort, dat zien we graag. Op dit gebied stelt de Allez evenmin teleur. Hij laat zich zonder problemen urenlang berijden, zonder de fietser op te zadelen met losgetrilde vullingen. En ook niet onbelangrijk: in dit frame geen vervelende ’tikjes’ die soms zo aanwezig zijn in het carbon.

Dat comfort is overigens ook deels te danken aan een nieuw zadel van Specialized. Het Power-zadel is een innovatief zadel, die 2,5 centimeter korter is dan de overige zadels van Specialized. Het uiterlijk is even wennen, maar dat gaat een stuk sneller als blijkt dat het uitstekend zit. Dieper zitten is wat minder oncomfortabel en de gleuf in het midden zorgt ervoor dat het perineum, daar waar derde ballen zo graag nestelen, ontlast wordt. Niet onbelangrijk, zeker niet als je uren aan het rijden bent. Een goede zeem helpt, maar een goed zadel ook.

De S-Works Allez ziet er geweldig uit, is comfortabel genoeg voor de lange ritten, is bijzonder licht en geeft de berijder alle zelfvertrouwen in een lange afdaling. Al dit plezier is niet goedkoop; een S-Works frameset verlaat de winkel niet voor minder dan tweeduizend euro. Dit is niet de aluminium fiets die als instapper kan dienen. De S-Works Allez gaat veel verder dan dat.

Iedereen die ooit een fiets heeft gekocht, weet dat de eindafrekening zo hoog kan worden als je zelf wilt. Voor elk component is een mooiere, betere en duurdere versie. Dat is bij Specialized niet anders. De S-Works Allez is net weer even wat mooier en exclusiever dan datgene wat er net onder zit. En exclusiviteit komt tegen een prijs, zeker. Maar wie bereid is om stevig te investeren in een bijzondere racefiets, heeft met een S-Works Allez iets in handen waar hij of zij jarenlang plezier van gaat beleven.

Twitter
Laatste berichten van Ivo Pakvis (alles zien)
Mobiele versie afsluiten