BREKEND:Team TelekomDe Duitse publieke omroepen willen per 2012 kappen met het uitzenden van de Tour de France. ARD en ZDF maakten deze week bekend dat ze niet langer geïnteresseerd zijn in het uitzenden van heroïsche sport op smalle tubetjes.

Verrassend? Nee. Jammer? Ja.

Echt waar, wonen in Duitsland is best prettig. Mooie fietswegen, schnitzels als deurmatten en in Berlijn is het nooit saai. Maar voor de devote wielervolger is het een ander paar mouwen. Van pak ‘m beet Kuurne-Brussel-Kuurne heeft geen mens gehoord. Het krijtbord met wedquotes in de dorpskroeg bij de plaatselijke koers? Nergens. Gearrangeerde uitslagen bij het rondje om de kerk? Snapt niemand.

Terwijl het allemaal anders had moeten zijn. De ARD bedoelde het zo goed. Jan Ullrich begon halverwege de jaren ’90 de stenen uit de straat te rijden, en de tv-makers zagen een geweldige krachtpatser. Een held, een rolmodel voor de natie, in een sport waarin de sterkste wint en daarvoor over hoge bergen en door diepe dalen moet gaan. Al snel prijkten drie letters pontificaal op de schouder van de magenta Telekomtruitjes: een A, een R en een D. Meeliften! Het gros van de televisiekijkers begreep echter (nog) niet veel van de tactieken, de combines en andere (soms ongrijpbare) wetten van het peloton.

Een decennium later. Nog steeds behoeft de sport veel duiding voor de kijkers, iets dat ervaren wielervolgers overdreven voorkomt. Toch maken de Duitsers prima tv. Mooie filmpjes, strakke interviews, de ene dag door ARD, de dag erop door ZDF. Het woord doping valt hoogst zelden. Totdat de sneeuwbal gaat rollen. En jammer genoeg voor de staatszender bleek die sneeuwbal vooral magenta van kleur te zijn.

De gevolgen zijn genoeglijk bekend. Eerst gaat de stekker er helemaal uit, later zenden ze in zeer begrensde mate uit. Met een dikke dopingdeken over elke uitzending is fietsen kijken geen plezierig tijdverdrijf meer. De berichtgeving is op een gegeven moment moralistisch tot op het bot: DIE SPORT MOET SCHOON! De die-hards gaan naar het evenwichtigere Eurosport en de zenders zitten met één van ‘s werelds grootste sportevenementen in de maag. De hype is over.

De zaak-Contador is nu de druppel. Dit jaar zijn de publieken nog contractueel gebonden om grote delen van de Tour live uit te zenden. Als in 2012 dit contract afloopt, zeggen ARD en ZDF Tschüss. Na het verdwijnen van Milram, de laatste Duitse World Tour-ploeg uit het peloton, houdt ook de belangrijkste berichtgever het voor gezien.

Kasper Dijk