HET IS KOERS!

Duurtest: Cervélo C5 – Endurance racer

Cervélo C5

13 juli 2017, op bezoek bij Cervélo om een C5 testfiets op tehalen. 13 juli 2017 was ook de dag dat Steve Cummings van Team Dimension Data op kop reed in de twaalfde etappe van de Tour. Op een Cervélo S5, om precies te zijn.

Voor een duurtest van twee maanden stelt Cervélo ons een C5-fiets ter beschikking. De fiets is afgemonteerd met Shimano Dura Ace in combinatie met Rotor en FSA componenten. Aan remkracht geen gebrek want de racer beschikt over 140 mm schijfremmen gemonteerd op Hed wielen. Ik vind de kleuren van de Cervélo C5 niet tot de verbeelding spreken. Niet heel lelijk, maar zwart met bruin vind ik geen fijne combinatie voor een racefiets. Salesmanager Marc Giard vertelt dat er volgend jaar nieuwe kleuren voor de C5 op de planning staan. Cervélo heeft de feedback op de kleurcombinatie vaker ontvangen. De opvolger van het huidige C5 model zal worden voorzien van fellere kleuren in kleurblokken. De nieuwe C5 combineert geel met zwart.
De C5 is het topmodel uit de C-serie. Deze serie staat voor comfort, endurance en flexibiliteit. Ondanks deze drie eigenschappen heeft Cervélo niet ingeboet aan stijfheid van het frame. Met de S- en de P-series heeft Cervélo altijd frames gebouwd met snelheid, aerodynamica en stijfheid als vaste pijlers. Deze fiets is niet bedoeld als snel aero-frame. Cervélo is echter weloverwogen deze categorie ingestapt. Niet zo zeer om ook maar een endurance fiets op de markt te brengen. Het moest een fiets worden waar Cervélo zijn filosofie in kwijt kon. De C-serie mag dan afwijken maar bevat nog altijd de bekende Cervélo kenmerken.

 

Het lelijke eendje ontpopte zich tot prachtige zwaan

Ik heb op diverse racefietsen en MTB’s gereden. Aluminium en carbon, hoge en lage velgen. Goedkope en dure afmontages, alles is de revue wel eens onder mijn bibshorts gepasseerd. Na het eerste rondje ben ik direct verkocht. Liefde op het eerste gezicht. Wat is dit een fijne, comfortabele fiets. Om tot een goed oordeel te komen had ik een drietal uitdagingen voor de fiets op het programma staan. Eerst ging de C5 mee naar het Spaanse eiland Mallorca. Vervolgens moest het Markermeer er aan geloven op de Cervélo. Een tocht van zo’n 185 kilometer prijkt al enige tijd op mijn fiets-bucketlist. Als klap op de vuurpijl werd ook The Ride Ardennes ermee gefietst. Dit bijzondere evenement in de Ardennen was voor zowel de fiets als voor mij een enorme uitdaging. Drie etappes, 375 kilometer met zo’n 6500 hoogtemeters. Genoeg duur voor een duurtest, zou je zeggen.

Comfort, gemak en ontspannen rijden in de zon op Mallorca

Mijn eerste indruk en daarmee verliefdheid blijft na mijn verblijf op Mallorca fier overeind. De fiets presteert fijn op de punten waar hij voor bedoeld is. De 28-millimeter banden zorgen voor een stabiele wegligging en dragen bij aan het comfort van de fietservaring. De C5 maakt een zestal afwisselende etappes op het Spaanse eiland. Er is, in tegenstelling tot in Nederland, zeer weinig vlak daar. Klimmen en dalen wisselen elkaar in rap tempo af. Een rit van 60 kilometer levert al gauw 450 hoogtemeters op zonder een noemenswaardige klim omhoog te fietsen. Een langere etappe van ruim 90 kilometers overstijgt 1800 hoogtemeters. De fiets laat zich heerlijk berijden. Een genot om met deze C5 ontspannen rond te peddelen. Er komt ook onbedoeld een rondje met wat modder en losse stenen voor op Mallorca. Het lijkt op een stuk offroad dat beter geschikt is voor mountainbikes. Even schiet ‘omkeren’ door mijn hoofd maar ik besluit door te rijden. Zelfs dan weet de C5 te presteren. Mede dankzij de brede 28-mm banden rijd ik met vertrouwen over de scheuren en kiezels op de weg. De fiets blijft me verbazen en verwonderen. Dit belooft wat voor straks in de Ardennen.

Markermeer challenge

De week na de vakantie zong het rondje Markermeer regelmatig door mijn hoofd. Met twee fietsmaten wilde ik de 185 kilometer bedwingen.
Ondanks dramatische voorspellingen is het op de fietsdag droog. Nog niet eerder reden we alle drie zo’n enorme afstand. Op ons gemak reden we via Weesp naar Amsterdam. Vervolgens deden we Volendam en Hoorn aan. Het fietsen op de Cervélo is weer een eitje. Je hebt meer het idee dat je op een solide stadsfiets fluitend rond rijdt dan dat je aan het buffelen bent op een racer. Geen enkel pijntje. Zonder klachten planten we ons na een kleine 100 kilometer op het terras in Enkhuizen. Na deze versnapering met flink wat drinken is het tijd om te gaan. Bidons vullen, afrekenen en door richting de Houtribdijk. Deze dijk verbindt Enkhuizen met de overkant; Lelystad. Eenmaal in Flevoland, als we 130 op de teller hebben staan, gaat het allemaal niet meer zo soepel. De wind is hier de oorzaak van. Het stuk van Lelystad tot Almere was afzien. Eigenlijk zelfs tot huis hadden we wind tegen en niet zo’n beetje ook. We zaten echt stuk maar halen de finish. De laatste slopende 55 kilometer veranderen mijn mening niet over de Cervélo. Als je zo moet werken om op snelheid te blijven, de wind vol op je snufferd hebt, dan maakt een endurance fiets een hoop goed. Ik heb de gehele tocht geen last van mijn rug gehad. Ik heb nog wel eens dat ik niet weet hoe ik moet zitten op mijn fiets tijdens een lange rit. Dan weet ik me geen pijnloze houding aan te nemen. Ik wissel dan constant. Handen in de beugels, handen op het stuur. Even staan, dan weer kort zitten. Hier heb ik nu geen last van.

Waterfietsen in de Ardennen

Het tweede weekend van september reed ik samen met ruim tweehonderd andere fietsgekken drie etappes door de Ardennen. The Ride Ardennes is het kleine broertje van The Ride. The Ride is een uniek acht daags evenement waar je van de Stelvio in Italië naar de Cauberg in Nederland rijdt. Tijdens deze acht dagen doe je maar liefst acht landen aan. Het kleine broertje doet het net wat anders. De uitvalsbasis is La Roche-en-Ardenne in België.
Op de eerste dag pakten we tijdens een fijne rustige opwarmer 68 kilometer met 1500 hoogtemeters. Het grootste gedeelte van de ellende door het Waalse wegdek werd opgevangen door mijn frame. Is me dat fijn koersen. De C5 is uitgerust met een set Hed-wielen. Op de velgen van de Hed-wielen staat het type aangegeven: Ardennes. Het was een soort van thuiskomen voor Hed-wielen. Ze voelden zich als een vis in het water in dit gebied. En water was er genoeg. De eerste dag was namelijk zeiknat. In afdalingen was het een genot om de remkracht van de schijfremmen eens goed aan de tand te voelen. Wat een ervaring, wat een verademing. De volgende dag stond een tocht van 175 kilometer op het programma. Om het feest compleet te maken overbrugden we ook zo’n 3000 hoogtemeters. Vergelijkbaar qua afstand met het rondje Markermeer maar dan met veel meer hoogtemeters. Een positieve manier van denken is gewenst tijdens een dag als dit. Werkelijk geen droge draad meer aan mijn lijf na afloop van de rit. Mijn testfiets stond weer eens zijn mannetje. De C5 doet waar hij goed in is: mij ontzien en overal moeiteloos overheen rijden. Een van mijn zwaarste en langste dagen in het zadel.
De laatste dag deden we nog een toetje van 115 kilometer. Die dag was het voor de verandering goed weer. Die dag kon ik er pas bewust van genieten. Mijn zwart-bruine vriend ging weer als een solide koets over de slechte wegen. In klimmen zal ik nooit excelleren maar hij bracht me keurig naar elke top. Ik nam die dag om eens te observeren wat schijfremmen doen ten opzichte van reguliere remmen. Het verschil is aanzienlijk. Op mijn eigen fiets zonder schijfremmen ben ik geen dappere daler. Nu met schijfremmen ging ik met zo veel vertrouwen de afdalingen in. Zet ik dit af tegen mijn fietsmaten die tot stilstand kwamen met ouderwetse remschoentjes dan is het verschil ook opvalland groot.

Hoe krijg je comfort in een endurance racer

Na mijn avonturen op de C5 vroeg ik me af waar dat comfort en ontspannen gevoel vandaan komt. Hoe werkt dat bij racefietsen en bij deze fiets in het bijzonder? Een simpel trucje is om balhoofdbuis langer te maken waardoor je rechterop zit. Maar volgens mij is er meer intelligentie nodig om als endurance racer goed uit de verf te komen. Op kantoor bij Cervélo bellen we met Canada waar de productmanager ons vriendelijk te woord staat. Hij weet te vertellen dat er een aantal prototypes geproduceerd worden. Nadat hun beslissing genomen werd om in de endurance categorie te stappen reden er een aantal testers rond op deze fietsen. Elk prototype had verschillende eigenschappen om comfort te bieden. Uit de feedback van de testers is de ultieme fiets gefabriceerd. Zo is er in de voorvork gespeeld met het op verschillende manieren plaatsen van de richting van het carbon. Hier hield Cervélo stijfheid in het achterhoofd. De hele geometrie van de fiets werd onder de loep gehouden. Een stabiele voorkant moest worden ondersteund door een uitgebalanceerde achterkant. Het moest met elkaar in verbinding staan en een geheel vormen. Van frame tot voorvork, van wielen tot stuurpen werd geproduceerd tot een strakke maar comfortabele racefiets.

Details

Maat getest model: 56

Gewicht frame: 850 gram

Achter derailleur: Shimano Dura-Ace 9000, 11 spd

Voor derailleur: Shimano Dura-Ace 9000, 11 spd

Shifters: Shimano Dura-Ace 9000, 11 spd

Cassette: Shimano Dura-Ace 9000, 11 spd, 11-28

Ketting: Shimano HG900, 11 spd

Crank: Rotor 3D+ BBrightTM, 50/34

Stuur: FSA K-Force Compact

Zadel: fi’zi:k Antares VS

Zadelpen: FSA K-Force

Stuurpen: FSA OS-99 CSI

Wielen: HED Ardennes Plus LT Disc

Schijfremmen: Shimano BR-RS805 (140mm)

Banden: Continental Grand Prix 180 tpi, 700x28c

Conclusie

Na ruim twee maanden heb ik 21 ritten gemaakt met de fiets. Ik reed meer dan 1.500 kilometer en ging ruim 11.000 meter de lucht in. Mijn oordeel is zoals je hierboven hebt gelezen zeer positief. Een endurance fiets in optima forma. Alles aan deze C5 klopt. Cervélo behoudt met het stijve frame hun reputatie maar ze weten ondanks de stijfheid een soort luxe aangename racefiets op de markt te zetten. Deze fiets is uitermate goed geschikt voor lange endurance tochten. Ook voor fietsers die snel klachten krijgen door de houding op de fiets is dit een fijn geschikt model.
Of je nou snel last hebt van je rug of aan 24 uurs racen deelneemt, je zal ook een dikke portemonnee moeten meebrengen naar de fietsspeciaalzaak. Een fiets zoals wij getest hebben komt neer op – tromgeroffel – een adviesprijs van 6499,- euro. Pittig geprijsd maar daar krijg je enorm veel voor terug.
Was er dan niets negatiefs te vertellen over de fiets? Zeker wel. De kabels die door het frame lopen gaan boven op de onderbuis het frame in. Ik vind het mooier ogen, als kabels aan de zijkant of nog liever aan de onderkant het frame in gaan. Daarnaast zoals eerder gezegd de kleuren. Die bekoren niet. Bij het 2017 model zijn de kleuren anders. Wat mij betreft om je vingers bij af te likken. Dit punt van kritiek vervalt dus.
De fiets heeft alles aan boord van een moderne racer. Met steekassen en schijfremmen ervaar je heel wat luxe. Ons testmodel was niet voorzien van een elektronische schakelgroep maar ook hier is de fiets op voorbereid. Na de testperiode neem ik met een klein beetje pijn in mijn hart afscheid van mijn tijdelijke vriend.

Met dank aan Cervélo voor het beschikbaar stellen van de C5!

Mobiele versie afsluiten