In de winter stap je op de crosser en ploeg je door de modder zoals Mathieu. Zodra het begint te regenen zet je je racefiets op je trainer. Zwift wordt weer aangezwengeld; “wat was mijn wachtwoord ook al weer?”. Anderen halen warm gekleed hun hart op tijdens een koude MTB-rit. De luie genieters in winterslaap heb je ook. Zij houden zich rond de feestdagen vast aan de winnaar van de Tour van 1997. Anno 2018 kun je er met gemak een Ullrichwinter van maken weet ik uit ervaring. Iedereen doet iets anders tijdens de winterperiode. Mijn winter is een mix van alles hierboven. Tijdens het Zwiften en MTB-en verbrand ik pepernoten en rollades maar tegelijkertijd maak ik me ook klaar voor het nieuwe seizoen op de weg. Voor nu is het nog dromen van mooie tochten op lange zomeravonden. Die tijd komt wel weer.
Nadat ik begin december nieuwe schoenen heb gekocht is het nu tijd voor mijn positie op de fiets. Op naar 12GO Biking voor een kritische blik. Lang zo gek nog niet die winter, maak er gebruik van.
De winkel
Voordat ik met de bikefit begin, loop ik als een gewone klant door de winkel. Neuzen langs de kleding en voelen aan fietsen. Kort knijpen in de glimmende carbonwielen doe ik nou eenmaal graag. Ik ben nogal nieuwsgierig als het op fietsen en accessoires aankomt. Wat voor een vlees heb ik in de kuip? Of het nou een nieuwe Pinarello of de Trek Madone is, ik word er warm van. Deze staan uitgestald in de winkel van 12GO Biking in Moordrecht. Ook dikke fatbikes en strakke MTB’s staan te pronken in hun standaard. Op mijn gemak hobbel ik langs alle paden benieuwd naar het assortiment. Wat mij opvalt aan de winkel is de persoonlijke touch van het personeel. Dit mogen zij als compliment opvatten. De medewerkers besteden tijd en aandacht aan de klant. Met een goede kop koffie erbij stellen zij een fiets samen of geven zij advies over verschillende afmontages. Gezien de moordende concurrentie op internet moet je als stenen winkel iets extra’s doen. De klant warm onthalen en goed adviseren is een belangrijk onderdeel hiervan wat mij betreft.
Wat heb je nodig?
Mijn auto is afgeladen vol. Bikefitter Eric Schulte heeft mij gevraagd een hele waslijst aan spullen mee te nemen. Dit heb je nodig om goed op de fiets gezet te worden:
- Je eigen fiets. Deze wordt indien nodig direct aangepast na de meting.
- Je schoenen. Belangrijk omdat je positie begint bij het afstellen van je plaatjes.
- Pedalen. Lijkt me logisch. Klik klik.
- Fietskleding. Ja je gaat fietsen, en veel ook! Omkleden kan daar.
- Handdoek. Zweet je veel net als ik? Meenemen dan en deppen maar.
- Droog shirt. Ik kwam binnen in mijn normale kleding. Dat is prima.
- Neem lekker wat te drinken mee want je fietst een heel eind.
- Wat te eten. Na afloop iets te knabbelen kan geen kwaad.
- Fietshandschoenen.
De bikefit
Praten over fietsen is het mooiste wat er is. Op fietsen na dan. Het duurt daarom ook even voordat we met de bikefit beginnen. Eerst keuvelen Eric en ik over de fiets, de onderdelen en alles wat daar aan gerelateerd is. Fietsfanaten onder elkaar; het valt niet gauw stil. Nadat ik omgekleed ben gaan we van start. Laat die goede efficiënte positie op de fiets maar komen.
Normaal gesproken begint een bikefit met de analyse van je voeten, plaatjes en zooltjes. Voor de vorm begint Eric hier ook mee maar echt nodig is het niet. Mijn schoenen zijn een paar weken oud en toen al geheel correct gefit. Ik spring op mijn eigen fiets die zojuist op de trainer gezet is. We laten alle afstellingen zoals het is. Puur om te kijken hoe ik nu op de fiets zit. Zijn er opvallende kenmerken te zien aan mijn houding? De eerste omwentelingen worden gemaakt in de bikefitstudio. Eric observeert en schrijft. Om de gegevens goed vast te leggen wordt er gebruik gemaakt van een 3D-camera. Deze registreert je bewegingen en houdt ook veranderingen bij op het moment dat een afstelling wordt aangepast. Zo kun je verschillen vergelijken. De meegenomen handdoek komt goed van pas. Langzaam maar wel heel zeker ontstaan parels zweet op mijn voorhoofd. Een paar keer afdrogen en Eric heeft zijn initiële beeld compleet.
De baseline staat en we gaan nu meten. Hoe breed zijn mijn schouders? Hoe lang zijn mijn benen? Uitgestrekte armen, hoe ver kom je eigenlijk? Alles wat van belang is voor je positie op de fiets wordt gemeten en zo wordt je lichaam in kaart gebracht. Een blauwdruk van de fietser.
Uit de metingen volgt een statisch advies. Deze getallen vormen de basis om je correct op de fiets te zetten maar zijn per definitie niet leidend. Eric projecteert de gemeten getallen op de dynamische pasfiets en maakt alles in orde voor een eerste testrit. Zweten maar weer want er wordt getrapt en flink ook. Ondertussen heeft Eric een aantal sensoren op mijn lichaam geplakt. Het wordt allemaal nog futuristischer. De camera filmt nu ook alle bewegingen van mijn gewrichten. De sensoren zorgen er uiteindelijk voor dat het 3D-beeld compleet gemaakt kan worden. Alles wordt geanalyseerd en hier volgt een nieuw advies uit. Uiteindelijk blijkt de statische meting niet veel van mijn optimale houding af te zitten. Toch passen we nog vaak de positie aan. Bijschaven, opnieuw meten nog eens kritisch kijken en dan optimaliseren. Het hangt samen met gevoel, zeker op de lange duur.
Als laatste komt het zadel aan bod. Een matje met elektronica wordt over het zadel gelegd. Wat ik moet doen? Je raadt het al, trappen maar weer. Op het scherm voor me zie ik waar mijn kont het zadel raakt. Rode vlekken op het scherm is niet goed en gelukkig zijn die er ook niet veel. Er is nog nooit zo nauwkeurig naar mijn derrière gekeken.
Conclusie
Mijn handdoek, die ondertussen als natte dweil uitgewrongen kan worden, berg ik op in mijn tas. Opfrissen en omkleden maar. Wat rest is de conclusie in de vorm van een rapport. Slurpend aan een bak koffie bespreek ik met Eric de resultaten. Mijn zadel mag maar liefst een paar centimeter de lucht in. Mijn cockpit mag ook iets hoger en dichterbij. Deze is tevens wat aan de brede kant. Het advies is om een smaller stuur aan te schaffen. Het is Eric opgevallen dat ik mijn voeten soms wat te schuin houd. Let op de houding van je voet tijdens het fietsen, is mijn huiswerk. Het rapport en alle metingen ontvang ik naast de kopie ook in mijn e-mail.
Indien er aanpassingen aan je fiets nodig zijn, dan wordt dit direct geregeld. Beneden in de technische ruimte hoef je niet te wachten, aan mechaniekers geen gebrek. Een fijne gedachte want je wilt de adviezen direct toepassen op je fiets. Onverrichter zake naar huis lijkt mij not done. Een nieuw stuur, langere stuurpen een kortere crank. Jij vraagt en 12GO draait. De voorraad mag er zijn.
De mogelijkheid bestaat om na een aantal weken met Eric een stuk te fietsen. Je kunt dan de aanpassingen bespreken. Voelt het goed en ervaar je meer comfort en eventueel minder pijn? Tijdens een rondje op de weg overleg met Eric of je tevreden bent met je nieuwe houding op de fiets.
Buiten het feit dat ik efficiënt en comfortabel op de fiets ben gezet heb ik ook een hele leuke dag gehad. Eric is een kundig bikefitter en een fijne gesprekspartner. Met tien jaar ervaring in zijn achterzak weet hij waar hij het over heeft. Hij heeft me flink laten buffelen, maar dat is hem bij deze vergeven.
Bij 12GO heb je al een bikefitting vanaf € 250,-. Een afspraak kun je maken door op de link te klikken.
- HiK TV #S02E10 – Navigatiespecial Wahoo | Garmin | Sigma - 29/04/2021
- Getest: Thule EasyFold XT 2 fietsdrager - 26/04/2021
- Etxeondo zomerset getest: Baskische weelde en design + winactie - 22/04/2021