Site pictogram HET IS KOERS!

Ere Genus CC Pro zadel – met instelbaar comfort

Ere Genus CC Pro zadel

Ons tweede deel van de serie met Ere Research staat hier voor je neus. Waar we in het vorige artikel de zwarte skinwall-banden hebben besproken, gaan we ons licht nu schijnen op een zadel. Mijn eerste gedachte bij een zadel: saai! Een zadel is altijd hetzelfde en daar innoveert niemand mee, maar dan ken je Piet van der Velde nog niet. De eigenaar van Ere Research staat in het wielerpeloton bekend als ‘de zadeldokter’ en in deze review lees je waarom.

Ere Genus CC Pro zadel: op het eerste oog niets speciaals

‘Niets is wat het lijkt,’ hoor ik mezelf denken als het Ere Genus CC Pro zadel op mijn racefiets gemonteerd zit. Het zadel ziet eruit zoals ik er al zoveel gezien heb. Zwarte bovenkant, de bekende rail waarmee je hem op de zadelpen monteert en dan houdt het verhaal vaak wel op. Toch is er iets speciaals aan dit zadel.

Ten eerste is het paradepaardje van Ere bijzonder licht en geheel gemaakt van carbon. De rails en de schaal, het gedeelte waar je op zit, zijn van carbonfibers gefabriceerd. Met zo’n 125 gram die de fietszitting aangeeft op de weegschaal is dit een van de lichtste zadels die momenteel op de markt te koop is. Een mooi gegeven voor gewichtfreaks die elke gram meer of minder aan de fiets wikken en vooral wegen.

Naast het feit dat dit een licht product is, wil je als fietser een stuk comfort hebben als je aan het toeren bent. In mijn geval veel belangrijker dan het lage gewicht. Je achterwerk, het deel dat op het zadel terecht komt, heeft doorgaans het meest te lijden. Een goede broek met beschermende zeem is deel een, maar een passend zadel waar je lekker op zit draagt net zoveel bij aan het zitgemak.

Comfort instellen op het Ere Genus zadel – Hoe werkt dat?

Een zadel maken voor fietsers en ze controle geven over comfort. Dat zou ultiem gemak betekenen en dat is zeer welkom voor alle wielrenners. Dit product van Ere is voorzien van een mechanisme waarmee je het comfort kunt bepalen. Piet heeft zijn naam als zadeldokter hoog te houden en met die mindset is hij aan de slag gegaan.

Onder de punt van het zadel vind je een innovatief hendeltje waarmee je op de achterbrug meer of minder spanning kunt zetten. Op het moment dat de rode hendel naar achter staat, is het zadel stijf. De performance-stand zogezegd. In deze stand eis je van de fiets, je lichaam en dus je zadel optimale prestaties zonder comfort.

Zet je de hendel in het midden, dan ervaar je al meer comfort omdat de achterbrug minder strak staat en dus iets meer beweging toelaat. Heb je beweging, iets meer speling, dan ervaar je als fietser direct meer comfort en vergevingsgezindheid omdat het zadel de oneffenheden opvangt. Stijfheid en comfort gaan nou eenmaal niet gauw samen in de fietswereld. Met de hendel helemaal naar voren staat er het minste druk op de achterbrug en hierdoor heb je de meest comfortabele zit. Het is niet zo dat je wiebelt als je zit, maar je merkt dat er duidelijk minder spanning is.

Drie type zadels – hoe zit dat in de praktijk?

Het idee is fantastisch om in een zadel drie verschillende type zadels te verstoppen, maar wat heb je er aan in de praktijk? Dit jaar heb ik een aantal langere tochten gemaakt; daarbij moet je denken aan afstanden boven de 200 kilometer. In het begin gaat dat prima en is er met je zitvlak weinig aan de hand. Na een aantal uur in het zadel begin je ongemakken te ervaren en dan kan meer comfort de oplossing bieden. Het blijft een combinatie van broek en zeem met het zadel, beide moeten van goede kwaliteit zijn om zonder zere billen lange afstanden te overbruggen.

Het is vrij eenvoudig om het comfort te bepalen tijdens je rit omdat de hendel aan de voorkant zit. Er is weinig kracht voor nodig om de comfortschakelaar te bedienen en ik denk dat het op timing aankomt wanneer je hem gebruikt. De sprint voor een plaatsnaambordje moet je tijdig aan zien komen, dan zijn die eerste meters in het zadel zeker in jouw voordeel.

Rijd je een lange klim omhoog, dan kan het ook van pas komen om je billen te ontzien. Of juist niet als je op jacht gaat naar de KOM. Het voelt voor mij in het begin aan als spelen; wanneer wil ik mijn achterwerk ontzien en wanneer wil ik serieus gas geven?

Details die het hem doen bij Ere Research

Een zadel zoals alle andere, maar met een geniale toevoeging. Dat dekt volledig de lading voor het product van Ere. Toch wil ik nog een aantal extra’s benoemen. Het zadel is zoals veel van de producten van het bedrijf handgemaakt. Je krijgt hierdoor die persoonlijke touch. Als je het maken van fietsonderdelen tot een kunst weet te verheffen door een portie liefde en passie toe te voegen, krijg ik daar een warm gevoel bij. Handgemaakt en dus scherp gecontroleerd.

Het zitvlak is momenteel verkrijgbaar in één maat en één uitvoering. Het meet 240 bij 145 millimeter en bij Ere maken ze geen onderscheid in heren en dames. Het is een zadel dat je moet liggen, of beter gezegd ‘dat je moet zitten’. Volgens onderzoek van de Universiteit van Stanford hoeft er geen onderscheid te zijn tussen dame en heer op de fiets als het over zadels gaat. Mijn advies blijft om een zadelmeting te doen of een complete bikefit. Dan krijg je een beeld van de afstand van je zitbotjes en kies je op basis daarvan een goed zadel.

In het land van de zadels is het momenteel een trend om een uitsparing te hebben in het midden. Dit biedt extra comfort en ontziet je lichaam zodat je prettiger fietst. Door zijn jarenlange ervaring kiest Piet ook bij dit zadel voor die populaire uitsparing.

Ervaring met Ere Genus Pro zadel

Een zadel is voor een groot deel verantwoordelijk voor het gemak tijdens het fietsen. Mijn ervaring met zadels wordt bepaald vanaf de eerste rit. Zit het lekker of juist niet? Ik heb wel eens een zadel geprobeerd waarmee ik direct een slechte ervaring had. Dat is er na een paar ritten vanaf gegaan. Ik kon er blijkbaar niet aan wennen omdat het mij niet paste.

Het zadel van Ere bevalt mij heel goed na een aantal korte en langere ritten. Als ik puur over de vorm van het zitvlak praat, dan heb ik daar niets op aan te merken. Sterker nog, het lijkt voor mij te zijn gemaakt. Het is een fijn zadel dat goed bij mijn lichaamsbouw past.

Onderweg ben ik gaan proberen en spelen wat voor mij de meest ideale stand is. Hoewel dit uiteraard afhangt van hoe lang je op de fiets zit, heeft de stijfste stand om mee te beginnen mijn voorkeur. Zoals gezegd is bij de start van je rit het zitvlees nog fris en mag het van mij best wat directer en krachtiger. Na een uur op de prestatiestand te hebben gereden probeer ik de middelste stand, wat resulteert in wat meer flex en relaxter fietsen voor mijn gevoel. Zoals alles met gevoel en uitproberen zal het voor iedere wielrenner anders zijn wat hij of zij fijn vindt. Een koffieritje met veel kletsen en een rustig gemiddelde doet mij bij aanvang besluiten om de meest comfortabele stand te kiezen. Dat voelt dan gewoon wat minder agressief en hierdoor draagt het bij aan het plezier van de rit.

Tijdens een fraaie herfsttocht door Limburg laat ik het zadel in de meest agressieve stand staan. De korte klimmetjes bergop wil ik vooruit en daar heb ik geen comfort bij nodig. Het resulteert in een mooi lijstje PR’s.

Conclusie

Zitvlees is voor menig wielrenner een heiligdom. De voorwaartse kracht bij het fietsen mag dan uit de benen komen, als je niet lekker zit is er geen lol aan het houd je het niet lang vol.

Wielrenners zijn tegelijk ook indekkers en daar steekt Ere met dit zadel een stokje voor. Als je klaagt over een te hard zadel tijdens een lange rit, dan heb je nu de mogelijkheid om het wat comfortabeler af te stellen. Wil je gas geven en je vrienden op een hoop rijden, ook dan biedt het Ere Genus Pro zadel uitkomst. Knallen maar, en als je als eerste voorbij dat plaatsnaambordje bent gesneld, mag hij weer een standje relaxter.

In de fietsindustrie en elke andere industrie betaal je voor ervaring, innovatie en kwaliteit. Als er van deze genoemde eigenschappen meer dan gemiddeld aanwezig is bij een product, dan is de prijs daar ook naar. Het zadel van Ere Research komt jouw kant van de toonbank op als je er € 300 voor neerlegt. Dat is stevig, maar een high-end zadel zoals dit rechtvaardigt de prijs in mijn ogen.

Ik heb een goed gevoel overgehouden aan de Ere Genus CC Pro en daarbij wil ik aangeven dat het zadel mij ook perfect past. Het zit behaaglijk en ik heb er met veel plezier kilometers lang mee gefietst. De schakelaar aan de voorkant van het zadel is handig en laat zich naar gelang de ondergrond of duur van de rit makkelijk bedienen. Het is een beetje spelen en hangt af van persoonlijke voorkeur waarop je het zadel instelt, maar dát de mogelijkheid bestaat om het comfort te regelen vind ik van toegevoegde waarde.

Fotografie: Joris Knapen

Mobiele versie afsluiten