In het hedendaagse peloton rijden alle klassementsrenners met een powermeter. De wattages en watts per kilo vliegen je om de oren. Soms moet dit om duistere redenen geheim blijven, maar de gegevens worden steeds vaker met het publiek gedeeld. Sinds ik gebruikmaak van Zwift in combinatie met een Wahoo Kickr ben ik mij ook bewust van power. In de virtuele fietswereld is het de gewoonste zaak van de wereld. Met alleen een snelheidsmeter op je fiets in Zwift wordt er een intelligente berekening gemaakt van je power. Dit wordt vervolgens in Zwift omgezet in een bewegende avatar. Je wordt echter met enkel een snelheidsmeter al snel aangeduid als valsspeler binnen Zwift. Via iconen is in Zwift ook duidelijk zichtbaar wie een vermogensmeter heeft en wie niet. Trainers als de Tacx Neo en de Kickr hebben een vermogensmeter geïntegreerd. Er zijn talloze andere oplossingen en producten op de markt om je power te meten. Zowel op Zwift als gewoon in de frisse buitenlucht.
Na twee seizoenen Zwift met de bijbehorende FTP-testen en wattagegegevens zat er in één keer een 4iiii powermeter op mijn fiets. In één keer is hier bewust geschreven. De montage stelt namelijk niets voor. Met alle Zwift-data in mijn achterhoofd, wilde ik weten wat deze gegevens me buiten op de weg opleveren. 4iiii is een type powermeter dat op de linkercrank gemonteerd wordt. De kracht wordt berekend door middel van buiging. Ze gooien er bij 4iiii een mooie marketingterm tegenaan om duidelijk te maken hoe de kracht berekend wordt. De power wordt op drie assen berekend. Een revolutionaire 3D powermeter dus. Tot zo ver de marketing. Houd er dus rekening mee dat de berekening van vermogen alleen gebaseerd is op je linkerbeen. Je kan eventueel een offset instellen door middel van de app. Deze offset geeft het verschil in kracht weer tussen beide benen. Dit moet je dan wel op voorhand weten wil je dit instellen. Het verschil in kracht kun je op bijvoorbeeld een Wattbike te weten komen. Tijdens de Giro reden de mannen van het Belgische Quickstep rond met 4iiii powermeters. Zij gebruiken dan de dual setup. Ook op het rechterpedaal wordt kracht gemeten. Team Bora-Hansgrohe reed tevens met deze meters door Italië.
4iiii raadt aan om de powermeter voor gebruik met je smartphone te koppelen. Er zijn apps beschikbaar voor zowel Android als iOS. De verbinding wordt opgezet met bluetooth. Een handig overzicht verschijnt er zodra je de koppeling gemaakt hebt. Zo zie je het firmware-level en indien er een update beschikbaar is wordt dit ook weergegeven. Je kan de powermeter voor gebruik kalibreren wat uiteraard van essentieel belang is voor een nauwkeurige meting. Kalibreren kan ik ook achteraf doen met mijn Garmin Edge fietscomputer. Van de kleine knoopcelbatterij kun je in de app zien hoeveel er verbruikt is. 4iiii claimt dat je er 100 uur mee moet kunnen fietsen.
Naar buiten met de fiets. Data vergaren, een extra lijn op de grafiek in Strava creëren. Naast hartslag, snelheid, cadans en temperatuur komt er ook een mooie lijn bij voor wattage. Wat overigens een bijkomend en geheel logisch voordeel is van een powermeter als deze, is dat je geen losse cadanssensor meer nodig hebt. Dit wordt door de powermeter geregeld. De koppeling op mijn Garmin van alleen een powermetersensor volstaat om ook cadans gegevens binnen te krijgen. Handig! Op mijn Garmin maak ik een veldje vrij om hier de wattagegegevens op te zien. Ik kies ervoor om een gemiddelde van 3 seconden te zien. Dan verspringt het getal niet om de haverklap en heb je toch een goed beeld wat je wegtrapt. Een geheel scherm kun je wel vullen met powermetergegevens. Een veld als % van je FTP is beschikbaar. Net als je maximale output over de rit, gemiddeld wattage over je rit en een 30 seconde gemiddelde. Dit geldt voor mijn Garmin, maar ik vermoed dat Wahoo bijvoorbeeld net zo werkt.
Om gericht te trainen is wattagedata heel handig. Hoeveel kracht is er voor nodig om een klim op te rijden in een bepaalde tijd? Hoeveel wattage moet ik draaien om op het vlakke boven de 30 km/uur uit te komen? Wat vertelt mijn FTP behaald op Zwift me buiten op het fietspad? Vragen die me zo maar te binnen schieten zodra de wattagemeter op mijn fiets zit. Er dient zich gelijk een prachtig voorbeeld aan. Tijdens een rit van 80 kilometer is het achteraf goed te zien dat ik de man met de hamer ben tegen gekomen. De eerst 40 kilometer rijd ik prima en voel ik me ontspannen op de fiets. Maar het verval treedt in en na verloop van tijd zit ik meer te vloeken en te zuchten dan te genieten op mijn tweewieler. Op het moment dat je een offday hebt denk je niet aan wattages. Je kijkt de kilometers van je GPS weg. Minuten lijken uren te duren. Genieten is overgegaan in afzien. Achteraf, fris gedoucht op de bank is het verschil in wattage des te interessanter. De eerste 40 kilometer rijd ik gemiddeld 193 watt. Het tweede deel rijd ik gemiddeld ruim 30 watt minder met een gelijke hartslag. Ik registreer hier 161 watt. Dit verschil is aanzienlijk en de getallen liegen niet. Duidelijk te zien dat ik de laatste 40 kilometer flink heb moeten buffelen. De hartslag blijft opvallend genoeg ongeveer gelijk. Gedurende de rit, na ongeveer 60 kilometer, kreeg ik de pedalen niet meer rond en vond ik het meer op zwoegen dan op fietsen lijken.
Dan een rondje met wat maatjes. Op een korte klim van ongeveer een kilometer. Het is onuitgesproken maar we vallen hier elkaar elke keer aan. Deze ongeschreven regel staat garant voor wattagevuurwerk. Gegarandeerd power op de pedalen. Als ik op een gegeven moment ruim 500 watt rijd word ik voorbij gestoomd. Dit keer kom ik als tweede boven. Dat is wel cool en voor mij ook confronterend. Met meer dan 6 watt per kilo (ja je kan mijn gewicht nu ook uitrekenen) voorbij gereden worden is wel wat. Langzaam maar zeker begin ik de wattage getallen te waarderen. Zelfs al word ik bergop op mijn plaats gezet. Ik houd overigens deze 6,25 watt per kilo maximaal een minuut vol. Zet ik dit af tegen een meesterklimmer als Quintana, dan kom ik nog zo’n 19 minuten te kort om het hem tijdens een beklimming moeilijk te maken. Na die ene minuut stampen moet ik ook even op adem komen. Quintana op zijn beurt draait met gemak de volgende beklimming op.
FTP is een goede leidraad op Zwift. Je doet een test en weet direct in welke categorie je kan starten mocht je aan een race meedoen. Na verloop van tijd doe je de test nogmaals om verbetering te zien en tevens de bevestiging te krijgen dat je qua wattage goed zit. Met een vermogensmeter op je fiets kan je op elk gewenst moment een FTP-test buiten doen. Zorg er dan wel voor dat je een wegdek hebt dat mooi vlak is en zich leent voor een test van 20 minuten. Op Zwift heb ik tijdens een race van Het is Koers een keer 294 watt gehaald, gemiddeld over 20 minuten. Met de 4iiii ga ik een poging doen om dit getal te benaderen. Buiten kijk ik niet constant naar de getallen tijdens zo’n test. Dat kan ook niet. Op zolder, tijdens een FTP-test op Zwift hoef je namelijk niet te sturen. Je hoeft geen rekening te houden met andere weggebruikers dus je kunt je focus houden op het scherm en vooral je benen. Buiten op de weg is dit toch anders. Het concept van pijn in de benen en gas op de plank verandert niet, maar wel de aanwezigheid van auto’s en andere fietsers. Ik kies een rustig rondje van ruim 25 kilometer. Tijdens deze afstand haal ik een FTP-score van 288. Dat zijn maar zes punten minder dan op Zwift, wat gezien alle afleidende factoren lang niet slecht is.
Ik rijd nu een paar maanden rond met de 4iiii vermogensmeter en ik vind het een welkome toevoeging. Het analyseren van je trainingsgegevens geeft je nog een beter inzicht als je ook wattagestatistieken bij de hand hebt. Strava is een gratis tool om gegevens te analyseren, maar ik heb ook veel naar de app van Garmin gekeken. Hier kun je je wattage bekijken met bijvoorbeeld je hartslag als overlay. Je kunt ook kiezen voor snelheid en cadans als overlay. Wattagedata is mooie bruikbare data. Je kunt je power nu eens met de profs meten. Met enige nieuwsgierigheid kijk ik altijd naar de KOM’s. Wat doe ik nou op een beklimming als de Posbank of Amerongen? Normaal gesproken keek ik dan naar gemiddelde snelheid en ook hartslag. Nu heb ik ook wattagegegevens. Gewicht is ook een belangrijke factor. Iemand met een hoger gewicht moet meer wattage produceren om net zo snel omhoog te gaan als een lichtgewicht. De 4iiii vermogensmeter is te koop via Rosiir. De prijs is afhankelijk van welke afmontage je bestelt. Een Shimano 105 is te koop voor 499 euro.
Volg Rosiir op Social Media
- HiK TV #S02E10 – Navigatiespecial Wahoo | Garmin | Sigma - 29/04/2021
- Getest: Thule EasyFold XT 2 fietsdrager - 26/04/2021
- Etxeondo zomerset getest: Baskische weelde en design + winactie - 22/04/2021