HET IS KOERS!

Getest: Everysight Raptor – Een gadget voor op je neus

Heb je een nieuw product en wil je een grote groep mensen aanspreken, dan gooi je er een flinke portie social-mediapromotie tegenaan. Zo ben ik aan deze gadget gekomen. Op Facebook werd ik gewezen op een revolutionaire bril. Niet zo maar een standaard zonnebril om een rondje te peddelen. Deze bril heeft zoveel opties dat het de Google glass doet verbleken. Dit accessoire speciaal gericht op fietsers draagt de naam Everysight Raptor. Het is alsof je met een minicomputer op je neus fietst, zoveel technologie is er aan boord. Een kleine greep uit de opties die ik later zal beschrijven:

De promotievideo op Youtube:

Voordat we gaan fietsen

Het uitpakmoment is bijzonder want de Raptor bevindt zich in een grote doos. Deze kun je uit elkaar schuiven en zit heel slim in elkaar. Hier kan Apple nog een puntje aan zuigen. Naast de bril vind je een stevige opbergdoos, een schoonmaakdoek en een kabel om de bril op te laden. Voor je van deze technische snufjes op je neus gebruik kunt maken moet er nog heel wat gebeuren. Neem hier rustig de tijd voor. De bril is zo uitgebreid dat het even duurt voordat je alles onder de knie hebt. Zodra je de bril opzet wordt er geoefend met de veegbewegingen aan de zijkant van het apparaat. Mocht je de combinaties vergeten zijn dan kun je dit in het menu nogmaals opvragen en desgewenst herhalen.

Voor gebruik dien je de bril te configureren met een app. Deze is beschikbaar voor Android en iOS. De koppeling met iOS verloopt simpel. Als er eenmaal verbinding is, maak je een account aan. De app gebruik je later om je ritten te zien en je routes. Je kunt ook eventuele workouts terugvinden. Op de website go.everysight.com kun je miles omzetten naar kilometers. Deze instellingen synchroniseer je terug naar je bril via de app.

Als je de app een beetje doorhebt kun je verdergaan met het plaatsen van een kaart op de bril. Om gebruik te kunnen maken van de navigatiefunctie is dit van essentieel belang. Het downloaden van het mapbestand gebeurt ook weer op de eerder genoemde website. Vervolgens koppel je de bril via USB aan je computer. Het mapbestand plaats je niet geheel verrassend in de map “Maps” op de interne opslag van je bril. Ik heb de kaart van Nederland op mijn bril gezet. Houd er rekening mee dat je de map van het land op je bril zet, mocht je de bril meenemen naar het buitenland.

Om de data van je fietssensoren zichtbaar te krijgen in het display in de bril dien je alle sensoren te koppelen. Het koppelen van de sensoren werkt zoals je dat ook gewend bent van je navigatie. Je kunt snelheid, cadans, vermogen en hartslag zichtbaar maken. Het koppelen doe je in de bril en werkt vrij simpel zodra je de veegbewegingen van de bril beheerst. De data die je in de bril zichtbaar kunt maken is te verdelen over zes verschillende schermen. Deze zijn via de app te configureren.

Online heeft Everysight een heel grote database met informatie staan. Hier zijn uitgebreide handleidingen te vinden. Ook op Youtube hebben ze diverse video’ s staan waarin ze duidelijk de functies uitleggen.

Eindelijk, met de Raptor de weg op

Ingesteld en opgeladen, klaar om met deze bril de wegen te verkennen. Volgens de specs weegt de bril 98 gram en dat is te voelen ook. Waar een moderne fietsbril momenteel rond de 30 gram weegt zet je hier een behoorlijk gewicht op je neus. Eenmaal onderweg merk je daar niet zoveel van. Gewichtsfreaks zullen de bril links laten liggen.

Thuis heb ik een aantal keer geoefend met de bediening van de bril. Het staat lachwekkend al dat geveeg aan de zijkant van je bril maar het werkt prima. Ik selecteer een scherm waar ik mijn vermogensmeter kan zien, de snelheid en mijn hartslag. Ook voeg ik nog de kaart toe zodat ik kan kijken hoe dat werkt. Gaaf! De kaart kun je ook makkelijk weer uit zetten. Het is wennen dat er vlak voor je oog bruikbare informatie staat. Na wat oefenen kijk ik er doorheen. Het komt neer op goed focussen. Of je kijkt naar de weg door je bril, of je stelt scherp op de data in het kleine display. Onderweg ervaar ik het niet als hinderlijk dat er een display voor mijn oog zit. Het is dan ook niet een echt display, maar een projectie van data. Het voordeel is dat je niet naar beneden hoeft te kijken op je navigatie om de gewenste data af te lezen.

Het vegen langs de pootjes was al gek, het kletsen tegen je bril nog veel vreemder. Ik kijk om me heen om er zeker van te zijn dat er niemand in mijn buurt rijdt. Ik roep luid: “Go Everysight”. In het scherm verschijnt de melding dat de bril het commando heeft gehoord en ik kan mijn volgende actie roepen. “Record video,” zeg ik hardop. Niet veel later zie ik het cijfer 60 in beeld. Vanaf 60 begint het met aftellen. Dit is standaard en kan nog niet gewijzigd worden helaas. Elke video is beperkt tot een lengte van een minuut. Maar goed nieuws, de spraakcommando’s werken. Niet veel later gooi ik er een “Take picture” en “Volume up” tegenaan om te kijken of het werkt. Supertof. Ik roep en de bril voert uit. Waanzinnig.

Wil je een route rijden en hiervoor je Raptor gebruiken als navigatie, dan is dat mogelijk. Gebruik hiervoor de website go.everysight.com en upload je GPX-bestand. Je kunt ook routes van andere Raptorgebruikers inladen. Deze verschijnen zodra je inlogt op de website. In de app voer je een synchronisatie uit en de route verschijnt in je bril. Zodra je met de route wil fietsen selecteer je de route in de bril. De kaart wordt weergegeven en je ziet duidelijk de route voor je.

De batterij van de bril moet zo’n 8 uur meegaan. Dit is mij echter niet gelukt. Met zo’n nieuwe gadget op je neus probeer je alles uit. Video’s opnemen, foto’s maken en door de menu’s scrollen. Een rit van twee uur red ik dan nauwelijks. Gebruik je de bril puur voor het weergeven van data, dan gaat hij uiteraard langer mee.

Ook voor fietsers die een gestructureerde training volgen kan de bril ingezet worden. Trainingen op wattage of hartslag ondersteunt de Raptor. Via de website zijn de trainingen aan te maken of vooraf gedefinieerde bestanden te uploaden. Een sync in de app volstaat om de training in de bril zichtbaar te krijgen. In plaats van “Just Ride” kies je de optie “Workout”. Selecteer jouw portie afmatting en begin je training. Zorg wel dat de bril helemaal is opgeladen. Niets zo vervelend als halverwege de training met een lege batterij te staan.

Na de rit gebruik je simpele veegbewegingen om je verrichtingen op te slaan. Voer een sync uit en vervolgens kun je de rit in de app terugvinden. Een Stravakoppeling is ook mogelijk, maar daarvoor gebruik je doorgaans je navigatie of telefoon al.

Voordat ik mijn tweede rit wil starten loop ik tegen iets opmerkelijks aan. De sensoren die ik gekoppeld heb voor mijn eerste rit zijn niet meer actief. Opnieuw koppelen en ik kan de weg op. Mijn vermoeden is dat dit door de firmware-update komt, maar echt handig is het niet.

Eerste video gemaakt op een klim in Spanje:

Weer thuis

Zijn de beelden mooi geworden? Wat is de kwaliteit van de foto’s? Belangrijke vragen als je van een rondje fietsen terugkomt met zo’n futuristisch ding op je neus. Via de app kun je alleen lage-kwaliteitvideo’s downloaden. Dat is 480 met 30 frames per seconde. Voordeel hiervan is dat je ze snel op je telefoon hebt staan via de app. De kwaliteit is ook direct het nadeel. De eerste keer filmde ik alles in HD, waar 1080 en 720 mogelijk is. Om dan de bestanden van je bril af te halen moet je gebruik maken van een computer met de USB-kabel. Wat mij betreft een puntje van aandacht. Kijk ik naar GoPro, dan is dit via hun app al heel lang mogelijk en het werkt prima. Het duurt dan iets langer om een groot bestand op te halen maar het is gemakkelijk. Staat de video eenmaal op je telefoon, dan oogt deze wat schokkerig. Dat komt omdat je je hoofd niet stil kunt houden tijdens het fietsen. Everysight heeft software beschikbaar om het schokkerige effect te minimaliseren zodat je een vloeiende video overhoudt. Hier moeten ze naar mijn mening ook iets op verzinnen. Ik vind het nogal een gedoe om een video eerst door een stuk software heen te halen alvorens je ermee aan de slag kunt. Mijn tweede tocht met de bril heb ik de video op lage resolutie ingesteld via de app. Daarnaast heb ik bewust mijn hoofd rustig bewogen tijdens het filmen. Het resultaat is beter, maar nog niet 100% naar wens. Toch zie ik wel leuke toepassingen. Tijdens een social ride is het gaaf om een inkijk te hebben bij je vriendenclub. Wat ziet de fietser, met wie ben je in gesprek en hoe ziet het verkeer om je heen eruit? Ook in een profpeloton kun je de bril inzetten in plaats van, of als aanvulling op de camera’s onder het zadel en op het stuur. Genoeg potentie en dito verbeterpunten.

De foto’s die de bril maakt zijn prima. Van dezelfde kwaliteit – voor zo ver ik dit kan beoordelen – als die van mijn telefoon. De kwaliteit van de foto’s is ook in te stellen. Je hebt een normale mode waarmee je op 3.2 Megapixel schiet of een Full-instelling. Met de laatste instelling sla je de bestanden op met de volledige 13.2 Megapixel.

Tweede video gemaakt in Nederland:

Kopen

Je hebt de keus uit drie verschillende kleuren als je de bril wil aanschaffen. Groen-zwart, blauw-wit of geheel zwart is beschikbaar. Daarnaast heb je de keus uit 16 of 32 GB opslag. De opslag dient voor routes, de kaart, je trainingsbestanden en natuurlijk je video’s en foto’s. Na al mijn ritjes heb ik nog ruim 9 GB over. Bedenk wel dat het kaartmateriaal van Nederland niet veel ruimte in beslag neemt. Ga je bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk downloaden op je bril, dan gaat er ruim 2 GB opslag verloren aan kaartdata. Het beeldmateriaal heb ik na elke rit van de bril gehaald zodat dit geen ruimte in beslag neemt. Het 16 GB model kost 749,- Euro. Verdubbel je de opslag, dan mag je nog 60 euro extra uit de knip trekken. Pittig!

Er zijn verschillende lenzen los verkrijgbaar en een afstandsbediening die je op je stuur kunt monteren. De bril heeft een levertijd van een week of drie op het moment van schrijven en is online te koop op de website van Everysight.

Conclusie

Ik vind het supertof om met deze techniek op mijn neus rond te rijden. Het is gaaf om video’s te maken vanuit mijn gezichtsveld en thuis terug te kijken. Daarnaast is het handig om alle data voor je neus te hebben. Niet naar beneden kijken op je navigatie en je blik op de weg houden is een veilig idee. De bediening is wennen, maar na een paar ritten weet je niet beter. Vertel je fietsmaten wel van te voren dat je tegen je bril gaat kletsen, zodat je niet geheel voor gek staat.

Toch zijn er een aantal punten waar ik minder tevreden mee ben. Het downloaden van HD-bestanden moet gewoon via de app kunnen. Het schokkerige effect van de video’s is ook een punt. Kan dit in de toekomst via de app gestabiliseerd worden? Ik hoop het! De bril heeft veel potentie en Everysight heeft aangegeven om meer functies beschikbaar te stellen in de toekomst door middel van firmware-updates. De prijs is pittig, maar ook te verklaren. Je rijdt nou eenmaal met een bril, een camera en navigatie ineen. Neemt niet weg dat het een enorm bedrag is dat je in een keer uit moet geven.

Laatste video met wattagegevens:

Mobiele versie afsluiten