HET IS KOERS!

Getest: Fietscomputers Sigma

Foto van Sigma BC 14 Sigma BC 10.0, Sigma BC 14.0 en Sigma ROX Evo 11.1

Als kwantitatief geschoold onderzoeker ben ik opgevoed met het adagium ‘meten is weten’. Ook als fietser huldig ik dat motto. Hoe hard rijd ik nu? Hoe hoog fiets ik nu? Hoe ver ben ik al? En hoe ver en hoog moet ik nog? Ik geef toe, het is allemaal geboren uit onzekerheid. Want gewoon een willekeurig rondje fietsen zonder vooropgezet plan, en zonder me druk te maken over hoe hard dat wel niet gaat, kan natuurlijk ook. Computerloos, Strava-loos.

Maar zo zit ik blijkbaar niet in elkaar. Sterker nog, ik fiets zelfs met twee fietscomputers tegelijk op mijn fiets. Een Wahoo Elemnt Roam voor de route en de connectie met Strava. En een simpel fietscomputertje met een hoogtemeter. Toen die laatste wat begon te haperen kwam de vraag of ik voor Hetiskoers wat fietscomputers van Sigma wilde testen bijzonder handig van pas. Laat maar doorkomen!

Er kwamen vervolgens drie typen door: twee relatief simpele (de Sigma BC 10.0 en de Sigma BC 14.0) en één wat geavanceerdere (de Sigma ROX EVO 11.1), met GPS-functies.

Sigma produceert twee lijnen fietscomputers: de BC en de ROX. De BC-lijn loopt van een hele basic fietscomputer met vijf functies (de BC 5.0) tot en met de uitgebreidste BC 14.0 met – je raadt het al – 14 functies, waaronder een hoogtemeter; een perfecte vervanger voor mijn vorige apparaatje. De BC 10.0 (jawel, 10 functies) zit daar dus tussenin. Alle vijf BC computers (er is ook nog een 8.0 en een 12.0) zijn zowel leverbaar met draad als draadloos. De draadloze varianten zijn weliswaar iets duurder maar hierbij vermijd je natuurlijk rommelige draadjes langs je strakke fiets.

De ROX-lijn bestaat uit een drietal fietscomputers met GPS-functies, waarvan de EVO 11.1 het huidige topmodel is, met maar liefst 150 (!) functies, een enorm aantal dat vooral van pas komt als je de computer als trainingshulp gebruikt.

Over de Sigma BC 10.0 en 14.0 kan ik kort zijn. Dat zijn perfecte, simpele fietscomputers. Ze zijn eenvoudig te installeren op de fiets, en als je eenmaal de logica van de bediening en instelling van het apparaat hebt doorgrond, zijn ze heel eenvoudig en snel te bedienen. Ze zijn compact, maar uitstekend afleesbaar, ook zonder leesbril. Ook onder barre en natte omstandigheden doen ze hun werk uitstekend en zonder haperen. De hoogtemeter van de BC 14.0 werkt feilloos, en dat vind ik als fietser die een paar keer per jaar de heuvels en de bergen opzoekt prettig, want ik weet graag hoe hoog ik zit en hoe ver ik nog omhoog moet. Het instellen van de starthoogte en actuele hoogte is een makkie via het speciale en snel toegankelijke hoogte-menu. Dat kan zelfs al fietsend.

Wat wel wat raadselachtig is aan de BC 14.0 is dat die geschikt is voor twee verschillende fietsen, maar dat die wordt geleverd met slechts één sensor en één spaakmagneet. Hoe lang de knoopbatterijen van computer en sensor meegaan, geen idee.

Zoals gezegd: de Sigma BC 14.0 is de perfecte fietscomputer voor de recreatieve fietser die geen gps-functies of trainingsfuncties nodig heeft. Heb je ook geen behoefte aan een hoogtemeter dan voldoet ook de BC 10.0 prima. Voor de prijs hoef je het in elk geval niet te laten. De BC 10.0 is al voor 50 euro verkrijgbaar (met draad kost die zelfs maar 30 euro), en voor de BC 14.0 betaal je ongeveer 85 euro (met draad 65 euro, met cadansmeter 100 euro).

ROX

Dan de Sigma ROX EVO 11.1. Dat is een heel ander verhaal. De ROX 11.1 is namelijk een enorme dataverzamelaar. En vooral een trainingsbeest. En dat laatste ben ik niet. De ROX 11.1 wordt standaard geleverd zonder sensoren (de snelheid meet hij via het GPS-signaal), maar kan worden uitgebreid en gekoppeld met een snelheidssensor, een cadanssensor, een hartslagmeter en zelfs een vermogensmeter. Dat kunnen bijbehorende sensoren van Sigma zijn, maar dat hoeft niet. Koppeling verloopt namelijk via het vrij gangbare ANT+ signaal. Daarnaast is de ROX 11.1 te koppelen aan e-bike- en smarttrainer-software. Dat koppelen gaat eenvoudig en feilloos. Uploaden van je rit naar Strava of andere platforms behoort ook tot de mogelijkheden. Ik zou overigens aanraden altijd een snelheidssensor te monteren, een GPS-signaal is namelijk niet altijd even stabiel, zeker niet in omstandigheden waarin het signaal wordt gehinderd door dichte bossen of tunnels (in de bergen).

Zoals gezegd, de ROX 11.1 is een trainingsbeest. Via de Sigma Ride-app op je mobiele telefoon kun je de computer naar wens instellen en via de app of het Sigma Data Center op je laptop kun je je trainingen uitgebreid analyseren. Voor amateurwielrenners of andere serieus trainende fietsers (met hartslag- en vermogensmeters) is dit dan ook een uitstekend apparaat, al vereist het wel een uitgebreide bestudering en doorgronding van de enorme keuze- en analysemogelijkheden.

Ik ga daar echter niet aan beginnen, daar ben ik veel te lui voor. Ik doe maar wat, als training, en heb niet de behoefte om dat minutieus en uitgebreid te plannen, laat staan de zin en de tijd om dat achteraf te analyseren. Ik beperk me in deze review dan ook tot twee functies: de bediening en instelling van het apparaat, en de GPS-functies. Over het eerste ben ik uiterst opgetogen, bij het tweede heb ik een aantal kanttekeningen.

De ROX 11.1 is compact maar prima afleesbaar. De bediening verloopt via vijf robuuste knoppen. De menu-structuur wijst zichzelf. Al is het bij een nieuw apparaat altijd even wennen aan de logica van de bediening. Die logica is ook net iets anders dan bij zijn BC-neefjes.

De mooiste feature van de ROX 11.1 vind ik de mogelijkheid om (via de Sigma Ride app) maximaal zes verschillende pagina’s aan te maken, waar eenvoudig doorheen (of terug) kan worden gebladerd. Op die pagina’s kunnen tot maximaal zes datavelden worden weergegeven. Die datavelden kunnen bovendien ieder van een aparte kleur worden voorzien, hetgeen het allemaal heel overzichtelijk en snel afleesbaar maakt. Zo maakte ik een ‘ritpagina’ (met snelheids- en afstandsvelden), een ‘trainingspagina’ (met snelheids- en hartslag-data), een ‘hoogtepagina’ (met hoogte- en stijgingsdata), een ‘omstandigheden-pagina’ (temperatuur, tijd, batterijstatus) en een ‘routepagina’ aan. Leuk, maar vooral handig.

Dan de GPS-functie (de ‘routepagina’). Daar wordt het lastig, want de ROX 11.1 heeft geen onderliggende kaarten (zoals een Garmin, Wahoo of Hammerhead). Als fietser heb je met de ROX 11.1 grofweg twee opties om een vooraf gecreëerde route te volgen. Eén: via een koppeling met Komoot. Twee: door middel van het uploaden van die route naar de fietscomputer en het vervolgens volgen van een ‘kruimelspoor’. De eerste optie werkt uitstekend. Koppeling met de Komoot-app op je telefoon gaat feilloos en de ROX 11.1 zorgt vervolgens voor de route-aanwijzingen. Er zijn hier echter twee bezwaren. Ten eerste vereist dit het hebben van een Komoot-account en het doorgronden van de Komoot-app (ik ben geen groot Komoot-fan, maar dit terzijde), ten tweede betekent dit dat je afhankelijk bent van de kwaliteit van de batterij van je mobiele telefoon. En die kan bij GPS-gebruik behoorlijk snel leeglopen. Een fietstocht van meer dan drie uur (en wat is nou drie uur fietsen?) wordt al gauw problematisch. Dat maakt deze optie in meerdere opzichten kwetsbaar: tegelijkertijd de weg kwijt en je telefoon leeg. (Ik heb overigens van de fabrikant begrepen dat met een update van de software die in één van de komende maanden wordt verwacht, dit probleem tot het verleden behoort, de route-aanwijzingen op de ROX worden geladen en een verbinding met de Komoot-app op je telefoon niet meer nodig is. Dat lijkt een prima verbetering.)

De tweede optie is het uploaden van de route (gpx) naar de ROX 11.1, en vervolgens het volgen van een kruimelspoor. Dat werkt op zich prima, maar ook deze optie heeft twee bezwaren. Ten eerste is het uploaden van een route nog niet zo eenvoudig en snel als bij een Garmin of Wahoo, het vereist namelijk wat stappen via het Sigma Data Center en de app om een bijvoorbeeld in Strava of met RidewithGPS of Komoot gecreëerde route op je ROX te laden. Al is dat natuurlijk vooral een kwestie van een aantal keren doen. En die procedure dan onthouden.

Ten tweede is het volgen van een kruimelspoor niet altijd makkelijk in omstandigheden waar meerdere wegen bij elkaar komen (want wat is dan vervolgens de juiste route, of de juiste afslag?) of waar wegen en paden vlak bij elkaar en parallel aan elkaar lopen, maar gescheiden worden door een barrière, zoals een vaart of een spoorlijn. De GPS kan dan denken dat je goed zit als je op de verkeerde weg rijdt, of denken dat je verkeerd rijdt terwijl je wel degelijk goed zit. Vooral in stedelijk gebied kan dat nog wel eens verkeerd gaan, maar daarbuiten werkt het kruimelspoor prima. Al moet ik als geograaf wel wennen aan het feit dat ik geen andere locatiereferenties (zijwegen, kruispunten, spoorlijnen, water) in beeld heb.

Tenslotte nog een minpuntje van ROX 11.1. De oplaadbare batterij zou zo’n 18 uur moeten meegaan, maar op mijn dertiendaagse bikepackingtocht door Italië moest die toch echt voor de zekerheid na elke etappe worden opgeladen.

Een eindoordeel dan. De Sigma ROX EVO 11.1 is een uitstekend apparaat voor de veeleisende en serieus trainende fietser/wielrenner. De bediening is eenvoudig, het scherm is uitstekend leesbaar, en de instellingsmogelijkheden zijn groot. De gps-functie werkt naar behoren, maar is vanwege het ontbreken van onderliggende kaarten wat beperkter dan bij de Garmins en Wahoos van deze wereld. Daar staat wel een aantrekkelijker prijs tegenover. De basisvariant van Sigma ROX EVO 11.1 is al te koop voor 110 euro, de bundel-variant met snelheids-, cadans- en hartslagsensor kost je zo’n 180 euro. Dus als je geen behoefte hebt aan de uitgebreide gps-functionaliteiten zoals onder andere Garmin, Wahoo, Hammerhead en Mio bieden, maar wel voor honderden euro’s meer, dan is de Sigma ROX EVO 11.1 een uitstekende koop.

Ik ben ten slotte wel benieuwd naar het (voormalige) topmodel van Sigma, de ROX 12. Die had namelijk wél kaartfuncties, was zowel aantrekkelijk vormgegeven als mild geprijsd, maar is door problemen met de levering van chips tijdelijk niet verkrijgbaar. Wordt mogelijk vervolgd.

Mobiele versie afsluiten