HET IS KOERS!

Getest: Fietspositiemeting bij Specialized

Specialized body geometry fit
Eén ding is zeker, iedereen is uniek. Een universele fietspositie die als beste uit de bus komt is er dan ook niet. Omdat iedereen uniek is heeft ook iedereen een unieke fietspositie en om die te bereiken kun je bij Specialized een Body Geometry Fit laten doen. De gemiddelde dealer verkoopt een fiets en stelt die op het oog af op het lichaam van de nieuwe eigenaar. Een nieuwe fiets kopen is daarbij al duur genoeg, maar een fietspositiemeting kan je fietsplezier en prestaties tot grote hoogte brengen.

Ik maak de reis naar s’ Heerenberg, naar het hoofdkwartier van Specialized Benelux en wordt opgevangen door Fulco van Gulik en Thom van Dulmen, twee oudgedienden uit het profpeloton, maar tegenwoordig werkzaam voor deze Amerikaanse grootmacht in de fietsindustrie. Daar staat ook de testfiets van dienst. Een Tarmac Pro Disc. Inderdaad. Schijfremmen. De schijfremmen zijn een populair gespreksonderwerp de laatste dagen. Een diepe snee in het onderbeen van Movistar-renner Ventoso na een valpartij van Roubaix heeft daar voor een groot deel aan bijgedragen. De UCI heeft zich uitgesproken en de deur richting schijfremmen in het profpeloton, die lange tijd op een winderige kier stond, hard dichtgegooid. Eerst een verbetering van de schijfremmen op veiligheidsvlak, pas dan mag de deur weer langzaam open.

De bikefit setting

Voordat de Tarmac Expert Disc meegaat naar het hoge noorden onderga ik een bikefitting volgens de body geometry fit methode, die door Specialized zelf is ontwikkeld. In vijf stappen zet van Gulik mij perfect op de fiets, waarbij geen enkel onderdeel onderbelicht blijft. De huidige fietspositie, comfort, rijdoelen en lichaamshouding hebben allen invloed op het uiteindelijke resultaat. Er wordt gewerkt volgens vijf stappen:

  1. Physical assessment
  2. Interview
  3. Fitting
  4. Ride analysis
  5. Follow-up

Deel 1: Het interview
De bikefit begint met een Prefit Assessment, een intakegesprekje waarbij onder andere je blessuregeschiedenis, huidige lichamelijke klachten, racedoelen  en fietsverleden worden besproken. Dit alles is het uitgangspunt van de bikefit. Van Gulik voert alle info in op de app van zijn Ipad. Met deze app komt ook het uiteindelijke fitrapport tot stand, waarin alle metingen, wijzigingen en foto’s verwerkt worden. Belangrijk hierbij is dat er niks wordt achtergehouden voor de fitter van dienst, die rekening kan houden met alle informatie tijdens de fit. Zo heb ik bijvoorbeeld enkele jaren terug mijn heup gebroken, maar heb ik af en toe tijdens het klimmen ook last van mijn onderrug. Daarnaast heb ik tijdens het dalen snel last van mijn nek. Allemaal dingen waar volgens Van Gulik gemakkelijk een oplossing voor gevonden kan worden.

 

De voetzool ondersteunt een ‘rechte’ trapbeweging

Deel 2: Physical assessment
Dan is het physical assessment aan de beurt. Dit is een 18-staps onderzoek met als doel de flexibiliteit en verhoudingen van je lichaam in kaart te brengen. Dit is van groot belang om de juiste positie te bepalen en de juiste fietsonderdelen te kunnen selecteren. In onderstaand overzicht worden enkele uitkomsten van deze testen beschreven:

  1. Zitbotjes worden opgemeten en op basis daarvan wordt de zadelbreedte bepaald.
  2. Voetpositie: inversie is 90% waardoor er geen aanpassing nodig is in de zool van de schoen.
  3. Bal onder de voet is ‘blauw’ wat een aanpassing in de voetzool betekent.
  4. Kniestand: uitslag is behoorlijk neutraal, geen aanpassing nodig
  5. Bekkenstructuur: Geen bekkenverschil of scheefstand.
  6. Uitlijning rug: Voorover buigen waardoor je uitgangspositie op de fiets terugziet.
  7. Schouderblad positie:  core stability aangeraden om rug te en schouders te versterken.
  8. Flexie van rug is gemiddeld.
  9. Flexie van nek is gemiddeld.
  10. Voetpositie voor stand schoenplaatjes is neutraal.
  11. Flexibiliteit van heup is gemiddeld.
  12. Geen beenlengte verschil.
  13. One third knee bend is neutraal en stabiel.

Deel 3: Ride analysis
Tijd voor het belangrijkste gedeelte van deze Bikefit, namelijk de vergaarde informatie omzetten in een perfecte fietspositie. Eén ding is hierbij erg belangrijk volgens Van Gulik: “Wanneer er geen klachten zijn is het niet noodzakelijk om aanpassingen door te voeren, ook al zouden die aanpassingen volgens theorie beter zijn. Natuurlijk zijn er bepaalde ideale kniehoeken en dergelijke voor de beste krachtoverbrenging. Dat betekent echter niet dat we iedereen maar naar die ‘perfecte’ positie gaan manoeuvreren. Elk lichaam is anders en daarom bestaat er voor iedere fietser een unieke perfecte fietspositie. Veel fietsers kijken naar de positie van de profs en natuurlijk is dat logisch. Zij zijn professionals, maar tegelijkertijd zijn zij ook getraind om in extreme posities te kunnen presteren. Vaak veroorzaakt dit juist blessures, terwijl dat helemaal niet nodig is.’’

De zitbotjes dienen goed te worden ondersteund door het zadel

De breedte van het zadel is afhankelijk van de afstand tussen je zitbotjes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wanneer ik plaatsneem op de testmachine die klaarstaat valt het Van Gulik op dat de positie al direct vrij goed is. ,,Hier hoeven we qua hoogte niet al te veel aan aan te passen. Ik zie wel dat je iets hoger kunt zitten en een breder zadel nodig hebt volgens de uitslagen van het physical assessment.’’ Na het wisselen van het zadel neemt Van Gulik neemt plaats achter zijn pc, waar hij middels camera’s verschillende kniehoeken kan bekijken en zo de ideale kniehoek voor mij kan bepalen. Uiteindelijk hoeft er qua hoogte inderdaad niet gesleuteld te worden, in tegenstelling tot de schoenplaatjes. Deze staan volgens Van Gulik een stukje te ver naar achteren, waardoor ik niet al mijn krachten om kan zetten in snelheid. Een aanpassing is snel gedaan en Van Gulik laad met een loodje aan een touwtje zien waar het midden van mijn schoenplaatje zich moet bevinden. Een kleine minuut later zit ik met aangepaste schoenplaatjes te trappen en het voelt meteen al een stuk prettiger. Ook krijg ik op basis van de voetzooltest een nieuw zooltje, die mijn voet beter ondersteunt.

De uitslag van mijn voetzooltest

Deel 4: Fitting
Ook aan mijn rugpijn wordt gedacht. ,,Ik denk dat je stuur iets te laag staat, waardoor je tijdens het klimmen teveel kracht uit je rug moet halen en te weinig uit je benen.’’ Een spacer moet de oplossing bieden, evenals het iets naar boven kantelen van de shifters. Inmiddels kan ik zeggen dat ik geen last meer heb gehad van mijn rug door mijn ‘hogere’ zithouding. ,,Daarnaast moeten je ellebogen licht gebogen zijn bij een normale houding, wat nu niet het geval is. Ook dat lossen we op door het stuur iets naar boven te kantelen en een iets kortere stuurpen te monteren. Van Gulik heeft op die manier ook mijn ‘reach’ geoptimaliseerd.

Aanpassingen
– Schoenplaatjes in neutralere stand, meer onder de bal van mijn voet
– Breder zadel voor betere ondersteuning van de zitbotjes
– Blauwe zool in de schoen voor ondersteuning van de voetzool
– Stuur iets omhoog gekanteld voor een betere ‘reach’ en stuurcontrole
– Extra spacer om iets hoger te zitten en mijn rug te ontlasten
– Kortere stuurpen voor een kortere ‘reach’ en meer stuurcontrole

Deel 5: Follow-up
Na enkele weken wordt er een follow-up gepland met de Bikefitter om te kijken hoe de positie bevalt en eventueel nog enkele aanpassingen te doen aan de positie. Alles wordt geregistreerd in je persoonlijke fitrapport, waardoor aanpassingen en specifieke afmetingen nauwkeurig kunnen worden nagemeten en opnieuw ingesteld. Dit is ook het moment om je nog onbeantwoorde vragen te stellen.

Conclusie
Fulco van Gulik geeft de Body Geometry Fit een zeer persoonlijke twist en neemt uren de tijd om de beste positie te zoeken voor je doelstellingen, of je nou wielertoerist of wedstrijdrenner bent. Elk onderdeel van de fiets wordt doorgelicht, waardoor al deze elementen elkaar moeten versterken. De adviesprijs van een fit ligt rond de 150 euro, exclusief aanpassingen aan het materiaal. Is het die prijs waard? Ik vind van wel. Een goede fietspositie kan op veel manieren bijdragen aan je prestatie, fietsplezier en comfort. Voor die 150 euro kun je enkele uren sparren met een BG-fit expert, krijg je een persoonlijk fitrapport en kun je alle mogelijke vragen stellen over je positie en prestatiebevordering. Zeker wanneer we als liefhebbers honderden euro’s uitgeven aan de mooiste outfits, schoenen en persoonlijke materiaaltwists is dit een relatief goedkope en nuttige investering. Daarnaast is de persoonlijke aandacht tijdens de fit erg fijn en merk ik dat ik echt beter op de fiets zit en meer kracht kan overbrengen dan voorheen. Kijk voor een lijst met Body Geometry Fit dealers op specialized.com.

Doelgroep
Er zijn een paar doelgroepen waar een Body Geometry Fit zeer interessant voor zou zijn.
1. Beginners die nog niet bekend zijn met de ‘fit’ en het gevoel op een fiets. Een expert die je goed op de fiets zet kan het verschil betekenen tussen het wel of niet voortzetten van je nieuwe hobby.
2. Renners die maar geen comfortabele houding kunnen vinden of last hebben van kleine pijntjes of blessures. Zie het voorbeeld van mijn lage rugpijn tijdens het klimmen. Een Bikefit kan je helpen het plezier in het fietsen terug te vinden.
3. Wil je als competitief renners alles uit je prestatie halen, dan is een bikefit echt aan te raden. In de wedstrijdsport telt elke procent winst en een andere fietspositie kan hier zeker aan bijdragen.

 

 

Mobiele versie afsluiten