Na de fabriekstour is het tijd voor een specificatieoverzicht van de Koga Kimera Road Premium. Want wat kan deze fiets allemaal? En waar liggen zijn grenzen?
Uitstraling
In één woord: subliem. De lijnen van de fiets sluiten allemaal perfect op elkaar aan. De matzwarte lak geeft de fiets een luxe uitstraling die nog eens wordt versterkt door de subtiele groengele details. Niet te veel poespas, dat is het devies. Kortom: ik wil graag gezien worden op deze fiets!
Frame
Al bij al een zeer lichte fiets van 7.2kg, die nog niet kan tippen aan de gewichtslimiet op World Tour niveau. Maar laat dat nou net geen uitgangspunt zijn van Koga. De high modulus carbonvezels met duurzame 3k carbon afwerking zorgen voor zeer sterk en licht frame, bovendien voorzien van up to date technologie zoals een conische balhoofdbuis en Press Fit trapaslagers. De onderste balhoofdlager heeft een grotere diameter dan de bovenste. Dat maakt een stijvere constructie mogelijk zonder consequenties voor het gewicht, wat resulteert in een stabieler stuurgedrag. De interne kabelbegeleiding zorgt voor een mooi afgewerkt geheel. Het online casino frame is niet voorzien van een balhoofdplaatje, maar heeft in plaats daarvan een badge met het kenmerkende “KOGA-fietsertje” op de achtervork. De Kimera-kop (een kruising tussen een leeuw en een draak) siert heel subtiel in een fijne carbon-structuur de voorzijde van het frame. Design voor de fijnproever!
Remmen
De direct mount remmen van Shimano geven de fiets een aerodynamische afwerking. De achterrem zit onder het bracket verwerkt, wat de remkracht en aerodynamische eigenschappen verhoogt. Hiermee doet Koga volop mee aan de huidige aerotrends.
Zadel(pen)
Het zadel van Koga doet een beetje denken aan de Selle Italia’s van enkele jaren geleden. Ook hier komt de subtiele groengele lijn weer terug. De carbon rails zorgen voor een stevig en licht geheel. De 27,2mm zadelpen heeft een schokabsorberende functie en die werkt uitstekend kan ik u alvast verklappen
Afmontage
Mijn testfiets is geleverd met een Ultegra compact 11-speed afmontage. Zo kan ik in bergachtig gebied altijd beschikken over de juiste versnelling. Daarnaast zijn ook de wielen van Shimano Ultegra en kan ik kiezen tussen tubeless en draadbanden. Mogelijkheden genoeg. De gemonteerde Schwalbe One banden hebben bijna geen profiel en zijn perfect om echt mee te racen. Als het gaat regenen is het naast in de remmen, ook vaak billenknijpen. De voorbouw bestaat uit een klassiek gebogen stuur en een stuurpen van Koga.
Voor deze prachtige fiets leg je 3.149 euro neer, exclusief pedalen.
Specificaties
Beschikbare framematen | 47, 50, 54, 56, 58, 60, 63 |
Kleuren | 3K/Matt Black/Neon Yellow |
Gewicht | 7,2kg |
Frame | 3K carbon met pressfit bottom bracket |
Stuur | Koga oversized Alloy |
Stuurpen | Koga Carnero oversized |
Zadel | Koga carbon rail |
Zadelpen | Koga full carbon |
Afmontage | Shimano Ultegra compact 11 speed |
Remmen | Shimano Ultegra direct mount |
Ketting | KMC X11 L |
Wielen | Shimano Ultegra |
Banden | Schwalbe One tubeless |
Coming up: Testritten
- Italvega review: Life is all about the Ride - 14/02/2019
- Italvega: Italiaanse glorie met een Nederlands tintje - 25/11/2018
- The Ride 2018: #therideofmylife deel 2 - 27/06/2018