Denk je aan Zweeds design, dan denk je al gauw aan de bekende Ikea-inbussleutel en bijbehorende schroefjesfrustratie. Van POC, ook uit Zweden, ontvingen we hun nieuwste model. De Ventral Spin hoeft gelukkig niet in elkaar gezet te worden en ontbeert ook de visuele 30 pagina tellende handleiding. Uitpakken, op je hoofd zetten en rijden maar.
SPIN, het nieuwe MIPS
Veel fabrikanten hebben de voorbije jaren ingezet op MIPS. De MIPS-technologie voorziet de helm van een dun extra laagje binnenin. Bij een val beweegt dat laagje enkele millimeters zodat je extra bescherming hebt. Een deel van de kracht die vrijkomt bij een val gaat verloren in het laagje en verlaagt de impact op je hoofd. POC heeft een variant bedacht op deze technologie. In het nieuwe paradepaardje; de Ventral heeft het Zweedse bedrijf SPIN toegevoegd. Eenmaal raden waar de nieuwe naam vandaan komt. SPIN heeft veel weg van MIPS maar zet het bewegende laagje direct in contact met het hoofd van de fietser. Het voelt aan als een soort gel. De gel is verwerkt in pads die door de hele helm lopen. Het SPIN-gedeelte in de helm is duidelijk zichtbaar, zoals je in dit filmpje kunt zien. Ook is de flexibiliteit van een losse pad te zien.
POC is in afwachting van het patent, maar deze technologie kun je simpelweg in elke helm implementeren. Een helm zonder MIPS kun je op deze manier omtoveren tot een veiligere variant.
Ontwerp, oog voor aero
Er zijn vele windtunneltesten aan het ontwerp vooraf gegaan. Uiteindelijk kwam POC met dit ontwerp op de proppen. Grote gleuven zorgen voor optimale luchtdoorvoer. Naast ventilatie en koeling komt dit de aerodynamica ten goede. Als sponsor van EF Cannondale Drapac zijn ze ook met de professionals in gesprek gegaan. Deze feedback is verwerkt tot wat POC zijn snelste en veiligste helm ooit noemt. Een kanttekening over de samenwerking met Cannondale en de aerohelm. Deze is nogal opmerkelijk. Er mist namelijk een aeromodel fiets in de lijn van Cannondale. Er gaan geluiden dat een aeromodel binnenkort gepresenteerd wordt.
De weg op
Met een enorme bak aan Zweedse innovatie stap ik mijn fiets op. Tijd om deze fraaie helm te proberen en voelen. Dat voelen gebeurt niet. Gedurende een lange rit waarbij ik ruim vier uur rondtrap voel ik de helm niet zitten. Een voordeel. Door het lage gewicht van 230 gram vergeet je dat de helm op je hoofd zit. Niet veel later rijdt ik een monstertocht van 274 kilometer om het IJsselmeer. Ook hier valt de helm in positieve zin op: hij irriteert niet, past perfect op mijn hoofd en mijn hoofd krijgt voldoende frisse lucht.
Tijdens een korte pauze kun je je bril gemakkelijk kwijt in de daarvoor bedoelde gleuven. Dit noemen ze gekscherend “ooggarage”. Door de rubber omhulsels blijft je bril keurig op zijn plaats zitten.
Conclusie
Bij het schrijven van een conclusie vraag ik mij regelmatig af of de prijs te rechtvaardigen is. Deze Zweedse topper wisselt voor 300 euro van eigenaar. Hij is licht, zit goed en de SPIN-noviteit is briljant. Maar die prijs, daar ben ik minder enthousiast over. De helm is te koop in drie maten en negen verschillende kleuren.
Hartelijk dank aan POC voor het beschikbaar stellen van de helm.
- HiK TV #S02E10 – Navigatiespecial Wahoo | Garmin | Sigma - 29/04/2021
- Getest: Thule EasyFold XT 2 fietsdrager - 26/04/2021
- Etxeondo zomerset getest: Baskische weelde en design + winactie - 22/04/2021